Gå til innhold
Arkivverket

[#76184] Hva står i gammelt brev?


Gjest Jan Erik Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Hansen

Sitter å leser et gammelt brev fra 1700 tallet som jeg har lovt at jeg skal prøve å oversette for noen Amerikanere. Men det går ikke å sette dette inn i et oversettelses program og det må 'fornorskes til nåtidens språk men jeg kommer over ord som ikke står i noen ordbok eller leksikon og får derved heller ikke noen mening ut av det.Trenger derfor hjelp med 'fornorskingen' Forstår jo litt men setter det inn i sammenheng her; Saa allerunderdanigst har jeg haabet, at Deres Kongl Mayesth efter Kongl. clemense, ved forefaldende Vacance udj de aarlige pensioner, allernaadigst tillegger mig en arlig Leve-penge, hvorved jeg i min høie Alder kunne subsistere, ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

'Så allerunderdanigst har jeg håpet at Deres kongelige majestet - etter kongelig nåde - når det blir ledig en av de årlige pensjoner (fra kongens kasse), allernådigst vil bevilge meg en årlig støtte til livsopphold, som gjør at jeg kan overleve i min høye alder ...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.