Gå til innhold
Arkivverket

[#76185] Fødselssted - Vestfold, Jarlsberg eller Lærum?


Gjest Kenneth Jahren Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Hvor ble Johan Jørgensen (senere Johan Mathisen) født?I fødselsinnlegget for et av hans barn står det at Johan Jørgensen ble født på Jarlsberg i Sande [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=157&uid=36541&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke linje 28.I hans eget fødselsinnlegg står det imidlertid at hans foreldere er bosatt på Lærum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Såvidt jeg kan se er Johan født og oppvokst på Lærumseiet(Lærumspladsen). Husmannsplass under Lærum, som ligger i Sande kommune, Vestfold fylke.Iflg Wikipedia var tidligere navn på Vestfold fylke Jarlsberg og Larvik amt( fram til 1 jan. 1919).Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Ja, jeg har allerede funnet den. Har ikke helt kommet inn i dette med stedsnavn enda.Når det står gårdsnavn 'Lærumplass' i folketellingen, betyr det at man har med gårdsfolk å gjøre, eller blir det brukt mer generelt som stedsnavn? I den siste folketellingen du linket til, bør jeg oppføre Lærumsplass på bopel, gård eller begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1900-tellingen vil du finne ikke mindre enn 11 gårder som har Lærum i navnet. Lærumplass er nok en husmandsplass under en Lærumgård, men du finner den nevnt under gårder i 1900.LenkeKan hende en lokal gårdshistorie kan fortelle mer om gårdsnavn og plasser i Sande?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Trykk på 'OK', så skal du få opp Lærum, g og bnr 94/3 Finnes også flyfoto,velg i venstre meny.LenkeVed Johan`s konfirmasjonsinnf.i 1910 er bosted LærumsEIET,jeg tolker det da dithen at familien eier denne husmannsplassen, som jo ligger under Lærum ( stort område ser det ut til). Så Lærumsplassen er bostedet, men ikke hovedgården.Håper dette er til hjelp:-))Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

I Sandeboka er Jørgen Mathisen såvidt nevnt på Lærumseie u/Lærum nordre (s.547).Hans foreldre er nevnt på Berg (s.495).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Kjempeflott.Da skriver jeg Lærum, Sande, Vestfold på fødselssted og Lærum nordre, Sande, Vestfold på bopel ved 1900-telling.Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.