Gå til innhold
Arkivverket

[#76187] Forfatterinnen Hanken Parelius Astrup. Foreldre?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Har fått spørsmål fra en eldre dame ang. om jeg kan finne noe om Hanken Parelius Astrup. Saken er den at Hanken Parelius Astrup har skrevet en gammel Smøla-sang som begynner slik: 'Det ligger et øland lengst ytterst mot nord', og nå lurer vi på om forfatterinnen har tilknytning til Kristiansund-Parelius-ene som i sin tid var eiere av fiskevær her på Smøla. Dette siden hun har skrevet en sang om Smøla. Vil tro at sangen ble skrevet rundt 1920. Hanken Parelius Astrup har ellers skrevet flere ungdomsbøker.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig at det er så vanskelig å finne opplysninger om ungdomsbok-forfatter Hanken Pedersen på nettet.Det finnes en del bøker som er nevnt antikvarisk.Her er en ' Tretten' utgitt på Damm i 1931: http://www.damsleth.info/bokomslag/damm.htmEllers har jeg funnet følgende boktitler: 'RANDI' Gyldendahl 1923, ' ÅSE og vennene hennes ' 1936 , Gyldendahl.Har prøvd å finne opplysninger om forfatterinnen, til nå uten hell , dessverre. Har også funnet boktitlene : Sommer-eventyr 1925. og Søskende barn , Dansk utgave 1946?Kan hende det kan finnes opplysninger lokalt fra Møre og Romsdal om Smøla-sangen og damens tilknytning hit?Har ikke greid å finne henne i 1900-folketellinger.Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Gunn! Takk for innlegg! Jeg kjenner de som er med i historielaget her ute, men de har nok ingen opplysninger om Hanken Parelius Astrup.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Vet du om hun het Hanken eller om det er forfatternavnet hennes?Det døpes ei Johanne Parelius i Kristiansund i 1907. Far Ebbe Astrup og mor Johanna Parelius. Hun er kanskje litt ung til å ha gitt ut bok i 1923, men kan det være samme familie?Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A18 (1898-1913), Fødte og døpte 1907, side 174. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3828&idx_id=3828&uid=ny&idx_side=-185>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Du verden! Alt dere har funnet, jeg er imponert! Det høres logisk ut at Johanna var det egentlige navnet. Har sett etter på Per Nermos sider, men finner ikke noe der heller. Vil tro at det er av slekta etter Rasmus Parelius, som eide en del her ute på Smøla.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Prøv Biblioteksvar, http://biblioteksvar.no/. Det er utrolig hva bibliotekarene som er på vakt, kan finne. Du kan chatte med en bibliotekar, men det er bare åpent hverdager 10.00-16.00 (til 15.30 fredager). Ellers kan du sende e-post eller sms.Har fått hurtig hjelp der flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra informasjon, Dag.Her fant jeg litt informasjon på denne hjemmesiden:LenkeHer opplyses at Ebbe Carsten Tønder Astrup og Inger Johannes Astrup ( f. Parelius) ble foreldre til Rasmus Astrup 5/9 1910.Kan hende vi kan finne vielsen og barndåp her som kan gi spor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Etter å ha lett i kirkebøker i Kristiansund etter barndåper av paret Ebbe Carsten Tønder Astrup og hustu Inger Johanne Parelius kom jeg over denne dåpen, 1910?Se nr. 75 , 20/5 her:LenkeSønnen Ebbe Carsten Tønder , foreldre : Grosserer? Ebbe Carsten Tønder f. 1873 og hustru I, Johanne Parelius f. 1878. ( Litt utydelig , men faddere går bra å lese.)Har ikke i farten funnet dåpen til Rasmus som nevnt i forrige lenke.Kan fortsette leting, dette ble litt spennende.Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Gunn og Dag! Å du hendelse hva dere har funnet! Dette ble veldig interessant. Jeg tror at dere virkelig er på rett spor! Det er trolig at det er denne Johanne (Inger Johanne) som ble gift med Ebbe Astrup som er den riktige damen, og da tror jeg at hun er et barnebarn av den Rasmus Brochmann Parelius som eide flere fiskevær her ute! Dette var alle tiders altså! Tusen takk så langt!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette ser lovende ut. Dessvrre kommer jeg ikke inn på søking i kirkebøker i øyeblikket.Her er vel da forfedre Ramus Parelius i 1865-tellingen. LenkeRasmusnavnet går igjen i flere generasjoner her . Fortsetter søking senere. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Gunn! Det samme her, kommer ikke inn på de skannede kirkebøkene jeg heller. Men jeg fant et sted at Ebbe Astrup og Johanne Parelius var gift i 1905, men ikke om det var i Kristiansund eller Molde.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg har skrevet et feil årstall på Rasmus Astrup , skulle vært 1915 , se innlegg nr. 15.:-) Skal se om jeg finner den dåpen i kirkebok , pluss en vielse om det er mulig.Mvh, Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen! På den siden du henviser til i folketellingen 1865 ser jeg også at Georg Krogh er med i husholdningen. Han ble gift med Ingeborg Parelius og var også væreier her på Vest-Smøla, så det nærmer seg:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, vi får ta en skikkelig søk i kirkebøker når de igjen blir søkbare. Håper det blir raskt ordnet. I dag er vi helt innesnødd her i Sandefjord, så det er hyggelig med en innendørs hobby i snøværet.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende det er mulig å finne opplysninger om skifte etter Rasmus Parelius f. 1849, død 1883, Kristiansund?Da får du kan hende noen spor ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Ja, det kunne ha vært et spor, men jeg ser at de skanna skifteprotokollene ikke går så langt ennå, desverre. Skal på jobb i kveld og i morgen tidlig, så dersom det blir lite svar fra meg etter hvert, så er det grunnen:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Det var da dumt at man ikke kommer inn på kirkebøkene i dag, da. Jeg har bibliotekvakt i Norsk Slektshistorisk Forenings lokaler i Lakkegata i Oslo og hadde planlagt å søke ut mer info om forfatterinnen innimellom bokregistreringen... Men den gang ei...Antar kirkebøkene blir tilgjengelige igjen snart.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.