Gå til innhold
Arkivverket

[#76187] Forfatterinnen Hanken Parelius Astrup. Foreldre?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Det å sitte på biblioteket til Norsk Slektshistorisk Forenings lokaler kan jo ha sine fordeler - for et slektsbibliotek skal jo ha et godt utvalg av slektsbøker!I 'Slekten Astrup fra Astrupgaard gjennom 550 år' ved O. Delphin Amundsen, 2. utgave, Oslo 1955, står det følgende på side 130:'249/248. XII. 1. EBBE CARSTEN TØNDER ASTRUP, grosserer, født 23. juli 1873 i Kristiansund, død 2. nov. 1947 sst. Efter å ha gjennomgått en handelsskole i Hamburg 1890-91 oppholdt han seg i Spania, Frankrike og England 1893-97. Var kontorsjef i farens forretning i Kristiansund inntil han 1908, sammen med broren Hans overtok denne. Overgått til aksjeselskap Astrup & Co. A/S i 1921. Megler i fiskebransjen.Gift 2. mars 1905 i Kristiansund med Johanne (Hanken) Parelius, født 13. feb. 1879 sst. (datter av proprietær Rasmus Parelius og Johanne Marstrand. Hun er under navnet Hanken Parelius forfatterinne av mange kjente ungpikebøker. 6 barn, nr. 250-252, 256-258.'Jeg lister barna: 250. Johanne Parelius Astrup (1907-), g. Jens Erling Davidsen i 1933.251. Morten Helsing Astrup (1909-).252. Ebbe Carsten Tønder Astrup (1911-), g. Marit Betsy Ekeberg i 1939256. Ragna Emilie Astrup (1913-1948), g. Ingolf Marius Skauge Haarr i 1937257. Rasmus Parelius Astrup (1915-), g. Mina Charlotte Stenerud i 1950258. Jens Astrup (1917-), g. Svanaug Bergane i 1952.Andre får uttale seg om kvaliteten til ovennevnte bok, men den ser jo bra ut. Det kan vel uansett fastslås at den Johanne Parelius, f. 1879, som vi har funnet i angjeldende tråd er identisk med ungpikebokforfatteren.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant nok en hjemmeside som hadde opplysninger om Rasmus Parelius f. 23 jan 1849, d. 2 NOV 1883, boede paa Lergrovig , Molde. g. 1873 med Johanne Marstrand . Barn nevnt:Anne Eline f. 1874MargitEliasJohanne *Ingeborg.Prøver med en lenke her: http://home.online.no/~otjoerge/files/hamtotal.doc Rasmus Parelius f. 1849 Elen Johanne MarstrandOm dette kan være til hjelp i søking, når kirkebøker er klare for søk igjen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 29. Ja, det er nok fulltreff her.Ebbe Carsten Tønder Astrup var for øvrig eldste sønn av grosserer Morten Helsing Astrup (1833-1912) og Louise Augusta Skjoldborg (1841-1898).(En grandonkel av meg har for øvrig hevdet at jeg skal stamme fra Astrup-slekten (via en Cappelen-forbindelse), men det er noe jeg får lete etter en annen gang...)DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Dag og Gunn! Dette var fantastisk!!! Står akkurat på farten ut døra for å dra på jobb, men jeg må få takke dere for at dere har stått slik på. Det morsomme er at damen som ringte meg angående dette har fødselsdag på samme dato som Hanken, og ble gift inn i slekta som tok over fiskeværa her ute etter Pareliusene. Dette var skikkelig moro altså!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei! Som takk for at denne saken ble løst, fikk jeg teksten til Smøla-sangen som Hanken Parelius Astrup skrev. Når hun var her ute, var det nok hos sin tante på Ytre Råkholmen hun oppholdt seg. Synes at teksten var så fin, at jeg vil dele den med de som her har hjulpet meg å finne henne, spesielt Gunn og Dag, men også alle dere andre:'Der ligger et øland lengst ytterst mot nord Hvor havet går skyhøyt som Kjølen. Og speider du en vår etter grågåsens spor, Du ser den senker vingene ved Smølen.Med lyngkledde holmer, med vik og sund og skjær Der ligger langt der ut i storm omsuset. Der dufter tang og tare og fiskehytter ler Bak knausene i ly for bølgebruset.Her skriker den skarven fra skjærene hver kveld. Mens havet i solnedgangen drømmer. Og steggen med anden og ærfugl og tjeld Så fredelig blant holmene svømmer.Her kjempet våre fedre for hjem, for barn og viv Der sank en stormnatt titt så stolt en skute. Og mange fikk sin siste krans av tang og av siv Og sover dødens siste søvn der ute.Her nynnede bølgen vår barndoms vuggesang Til ekko av ternen og av tjelden. Der lyttet vi til eventyr på moders myke fang Og ventet far fra havet hjem om kvelden.Vi elsker deg øland med holmer, vær og sund La havet blott gå himmelhøyt som Kjølen. Vi glemmer stormens stemme for smilet om din munn Når månen slår sitt sølverslør om Smølen.Her ute på holmene, vår lyngkranste ø Hvor blide barndomsminner mot oss lokker. Her ønsker vi som fedrene å leve og å dø Til klangen av Atlanterhavets klokker.' Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Nå har jeg fått vite at melodien er den svenske nasjonalsangen, tenk det! Altså, Du gamla, du fria osv. Synes den skulle ha hatt en egen melodi jeg da, men, men. De andre Smølasangene har vært sunget mye, det skal finnes ganske mange andre Smøla-sanger også. jeg har hørt noen av dem. Men favoritten blir nok denne av Hanken Parelius Astrup, den beskriver øya vår best synes jeg.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.