Gå til innhold
Arkivverket

[#76191] ' Vilkaarsmand ' med jord


Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

Hei kjære forum Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med betydning / definisjon av ordet ' vilkaarsmand med jord ' Har sjekket ordlisten men finner intet der Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

For å vite det sikkert, må du finne vilkårsbrevet. Det skal vere tinglyst på garden/bruket.Mest truleg er det ein kårsmann som har gjeve frå seg det meste av bruket (mot kår), men helde att ein teig til eige bruk så lenge han har helse til å drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei og takk for svar hvordan og hvor er det mulig og finne slike vilkårsbrev ?. Vilkaarsmannen var min 3 * tippoldefar Ole Nilssønn fra Balke , som var innehaver av gården Schramstad Lille på Løten før 1800 , i tellingen for Løten 1801 er han oppført som vilkaarsmand med jord sammen med sin nye kone .Han var i sitt første ekteskap gift med Marte Hendrichsdatter , som igjen var i nært slektskap med Hendrich Haraldsen som i 1801 tellinga står oppført som dragon og gårdbeboer ved Schramstad Lille der hvor min 3 * tippoldefar bor. Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Du treng ikkje gå så langt .... http://www.arkivverket.no/URN:tl_readVilkårsbrev (kårkontrakt) skal vere innført i tingboka. Innførslene er fortløpande kronologisk. Ofte finst det eit register, real(pante-)register, i ein eigen protokoll som er ordna etter gards- og bruksnummer. Der er det eit kort referat om kvart dokument og tilvising til bind/side i tingboka der dokumentet er ført inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Ivar takker så mye for linken , prøvde den men fikk bare opp feilmelding og ikke noe bilder av protokoller heller , har du mulighet for og sende den på nytt , så jeg kan prøve og finne det jeg er på jakt etterVennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(6) Han verkar for meg framleis...Men du kan klikke på Digitalarkivet-logoen oppe til venstre, og så på Skanna tinglysingsmateriale i menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.