Gå til innhold
Arkivverket

[#76192] Ole Knudsen fra Tresfj. et sted over Passet mellem Tresfj, til Vestnes Komune


Gjest Magnus T.J.Johansen.
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Det lysner måske lidt med denne Ole Knudsen faren til min lokale forfader i min bygd Ejde på Færøerne. Har fået fat i en efterkommer fra Norge som skriver noget sådant på engelsk: Ole Knudsen of Stai was a Hussman of the Saeteren Farm just accross the road from the Stai main farm. Both still exist and are still farmed this day. I was there about 4. years ago. I have photos of both farns. These are located near Koppang in Hedmark. Og så videre de tog namnet Stai altså. Kender nogen noget til sammenhæng mellem disse altså personerne. Min lokale er Knud Olesen senere Ellingsgard efter farens gård i Norge 1822- død på Ejde 1907. Hvor han blev gift med en jente fra Ejde. Kan være du kan checke mit Slægtstræ nærmere på Ancestry,com , det ville måske være bedre end at skrive for meget her. Hilsen Magnus fra Ejde , Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Jeg kan oplyse mere alligevel om hendes Ole Knudsen Stai. Der står at altså Ole Knudsen er født 27 July 1789 ,Solor.Hedmark ,NO. og gift 30 Jan 1825 Hedmark og død omkring 1885 Christiana også Norge . Forældrene var Knud Joensen født 1767 Hedmark og konen Marte Olsdatter født omkring 1768 NO. Ole Knudsens kone står der at være ,Dordi Knudsdatter født 30 Sep 1798 Hedmark og død 3 Nov 1871 Zumbrota,Minnesota. Hendes forældre er så Knud Pedersen født 1775 Hedmark og død samme sted. Og konen Siri H. ( Messelt ) født 1777 Hedmark og død der også. Måske dette kan give mere skub i debatten om vores Norske slægt på Ejde og deres i Norge. Desværre ved man så lidt om dem ,så vores sidste ,kaller det check-point er altså denne ,ældste person af slægten vi ved noget om i Norge . Men nogle er altså taget over til Amerika hvor deres efterkommere bor nu. Også en søn af Knud Olesen senere som sagt Ellingsgaard Hans Peter Ellingsgaard New York som man kan skrive på din Computer og siden vælge hans Familie eller Slægtstræ i Norge og U.S.A. Hilsen: Magnus.!!!

bilete8599..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Lidt mere angående Ellingsgaard Familien. Jeg lægger et af hendes billede ind også så nogen måske kan fortælle mig om disse er identiske med hver andre, jeg mener mere om huset ved højre side af Ellingsgaarden ,når du ser ind foran på bilde , er de måske identiske eller er dette sidste billede et andet sted fra i Norge. Hilsen Magnus fra Ejde , Færøerne.

bilete8602..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Sørås

Jeg ser at du har fått tak i artikkelen om Knut Olsen Ellingsgaard som jeg tipset deg om i høst, men jeg skjønner ikke sammenhengen med en Ole Knudsen fra Stai ved Koppang som ligger på en helt annen kant av landet, i Stor-Elvdal kommune i Hedmark fylke. Ole Knudsen var et svært vanlig navn i Norge på den tiden.Artikkelen konkluderer jo med at det hittil ikke har vært mulig med sikkerhet å finne hvor Knut Olsen egentlig kom fra, han har nok bodd på Ellingsgarden, men har trolig ikke sitt familieopphav der, sannsynligvis er han kommet fra et annet sted og har tatt seg arbeid på Ellingsgarden. Derfor har han kalt seg Knut Olsen Ellingsgaard, slik man gjorde den gang. Når kyndige, lokalkjente folk ikke har klart å finne noe om Knut Olsens opphav, blir det nok en svært vanskelig oppgave å komme videre, men umulig er det selvsagt ikke.Litt om geografien: Denne Ellingsgarden (det finnes altså flere) ligger i Skorgedalen i Vestnes kommune i Møre og Romsdal fylke, og har fra gammelt av tilhørt den delen av kommunen som heter Tresfjord. Ellingsgarden ligger ved europaveg 39/136 nær Ørskogfjellet, fjellovergangen mellom kommunene Vestnes og Ørskog.Hilsen Odd Sørås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Hej,Odd Sørås,Langevåg.Jo,jeg må give dig rett i at det bliver vanskeligt ,men du ender med at sige dette ,umuligt er det selvsagt ikke.Det praktikserer jeg også med min Slægtsforskning over hele Verden som der for mitt vedkommende drejer sig om den dag i dag altså.Jeg har som sagt skaffet mig bogen,Romsdal Sogelag ,Årsskrift 2008 kort tid efter du gav mig oplysninger om den,menmå indrømme at der står alt for lite om denne Ole rett beskedent mener jeg.Du siger han muligvis kommer andets sted fra ,ja det mener vi og jeg også her på Ejde .Derfor vil jeg vise dig resten eller retttere hele brevet fra denne Amerikanske efterkommer at istedenfor Ole Knudsen of Stai. Det kommer her. Måske siger det ig noget mere alligevel om min Familie i Norge. Hilsen om at dette forskning forsøg ikke ender må jeg sige bare ud i det Blå. Magnus fra Ejde,Færøerne.

bilete8604..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Hej,en liten hilsen til.Jeg kommer med et billede af den Olaf i Gardi som står om i Boka.Kunne være det hang på en vegg i Norge,hvem ved.Jeg mindes også som ung dreng vi hjalp ham med Høen på hans Kongsjord,men mest hans sønner.Så det var en begivenhed når ham kom farende med sin hestevogn med Høen og hesten Bruse spændt for. Så kunne være jeg fik en henvendelse angående dette billede. Igen hilsen fra Færøerne.Magnus.!!!

bilete8608..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Hej,Igen. Jeg mener nu jeg har fundet en grov fejl i boken Romsdal Sogelag Årsskrift 2008. Om Knud Olesen senere Ellingsgaard. I min Anetavle på Ejde står der at hans kone hedder Maren Elisabeth Thomasdatter f.1824 og at de er gift i Ejdes Kirke 6-10-1848. Ole Knudsen faren altså står der om at hans kone hedder Malene Joensdatter muligvis Elsebeth til fornavn også. Dette stemmer overhovede ikke med boken.Jeg mener også mitt stemte med hans ene søn af Knud ,Hans Peter Ellingsgaard Familie Træ i U.S.A . Så jeg ditter mig til at komme med afsnittet af boken nedenfor så du og andre kan sammmenbære og eventuelt komme med en kommentar til dette Emne. Hilsen :Magnus fra Ejde, Færøerne.

bilete8609. no..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Hej igen til sidst denne gang. Det har vist sig at være blevet et specielt fenemen at hver gang jeg nævner Ole Knudsen ,begynder man at forveksle disse personer med hverandre denne Ole og hans søn Knud også deres kvinder. Jeg har konstateret nu om igen på Oles søn ,ikke Knuds ,Hans Peter Olesen,Ellingsgaard Pedigree, Chart i U.S.A med lidt manrer først på Computeren at Oles kone hedder fulde navn således: Elsebeth Malene Joensdatter som der også er forvekslet med i boken som mere at forstå som Knud kone ,medens årtallene 1754 til 1834 er helst Oles årtal som alligevel ikke er opgivet på Hans Pedigree ,Chart i U.S.A. Så skulle dette være kommet på plads håber jeg på Ejde, Færøerne. Hilsen: Magnus.!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Her igen.!!!Man vil ikke omgående vedkendes disse personer Ole og Knud ,på ancesry hvor jeg har sendt nu ialt 2 beskeder til to Familie Træer. De siger de kender ikke personerne. Derfor prøver jeg omvendt lige en Check i Norge istedenfor. Jeg forklarer det sådant. Først checken på Hans U.S.A i forbindelse med hans Far Ole Knudsen som konen hedder Elsebeth Joensdatter. Det står her at hendes forældre var John Or. Joen Clausen født 1733 Mjelde NO. Og død 1 Aug Sor,Troms .NO. Og konen er Carhrine Oleedatter Botufia ,født 1640 og død 6 May 1714 Ejde ,Færøerne. Dette stemmer her inde på denne ancestry side , men vil andre ikke vide af fortsår jeg. Hvad synes I så ,kendes nogen noget ved denne John Or.Joen Clausen Norge foreksempel. Kan man gå udfra ham.??? Med venlig hilsen: Magnus ,Ejde, Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.