Gå til innhold
Arkivverket

[#76195] Hanna Larsdatter f 1871 i Melhus datter av Marit Arntsdatter Kråkmo f 1846


Gjest Petter Stene
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Stene

Jeg driver og jobber litt med Marit Arntsdatter Kråkmo f 1846, og hennes barn.Hun fikk et tvillingpar i 1871 med Lars Knutsen Presthus fra Strinda. Hanna og Marit. Kilde: nr 46 og 47 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2412&idx_id=2412&uid=ny&idx_side=-139>LenkeMarit finner jeg konfirmert 1886 i Buvika. Kilde: nr 14 LenkeOg hun gifter seg 1896 fortsatt i Buvika: Kilde: nr 2. LenkeHanna Larsdatter derimot finner jeg ikke hverken i Melhus eller Buvika.I Melhus bygdebok Bind 1, side 259 står det henvisning til Marit f 1847's tvillinger utenfor ekteskap med Lars Knutsen Presthus fra Strinda. Tvillingenes navn er Marit og Hanna. Hanna står anført død på Duvsten 1897.Dødsinnførselen i Melhus, Ministerialbok nr. 691A17 (1887-1908), Døde og begravede 1897, side 316. Kilde: nr 28 LenkeDer står det Hanna Nilsdatter Duesten, født 26.7.1871 i Strindens Prestegjeld.Tvillingene var født 21.7.1871. To ting er altså feil. Nilsdatter og fødselsdatoen. Så for å bekrefte eller avkrefte at det er rett person, så lette jeg i kirkebøkene for Strinda, og fant Hanna til slutt.Dåpsinnførsel i Lade i Strinda, Ministerialbok nr. 606A08 (1866-1877), Fødte og døpte 1871, side 79. Kilde: nr 63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Stene

Du verden. Denne tror jeg at jeg hadde kommet til å lete lenge etter. :) Ville tatt en stund å jobbe seg nedover til Vestfold, men der ser du altså.Tusen hjertlig takk!Mvh Petter Stene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Petter Stene

Jeg har fått opplysninger på mail om Hanna og Emil Andersen i FT 1900 for Horten. LenkeHer står riktignok feil opplysninger om hennes fødested, men resten stemmer. Skal lete opp sønnen Valdemar født 1891 i Kristiania og forhåpentligvis få bekreftet at det er riktig Hanna.Petter Stene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Stene

Her er dere på hugget folkens. :) Det er bra!Jeg fant også konfirmasjonen i 1906, og der står det Norderhov som fødested, og det forvirret meg litt. Men her har altså Anne funnet dåpen i Hønefoss. Her er det en familie som flytter litt på seg. Ligger vel mye i yrket til Emil som malersvend... :)Tusen takk, Anne! Denne hadde jeg måttet lete litt etter...Mvh Petter Stene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Stene

Litt pussigheter likevel i anmerkningene i dåpen til Georg Valdemar som Anne lenket til over. Jeg ser på klokkerbok innførselen nummer 3: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7755&idx_id=7755&uid=ny&idx_side=-44>Lenke'Han født i Kristiansand og hun i Melhus på Trondhjem. Ægteviet i Kristiansand 17/9-90'.Finner ingenting i KB for Kristiansand. Jeg har vielsen i Botne kirke i KB for Hillestad/Botne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.