Gå til innhold
Arkivverket

[#76196] Hvilke skip ble sjøsatt i Horten under krigen?


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Er det noen som har informasjon om skip som ble sjøsatt ved Horten Verft i perioden 1942-1943? Jeg blir veldig glad hvis noen kan hjelpe meg:) Hilsen Stian Ludvigsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

I flg. Arne Løvlie: 'Norske våpen i tyske hender' s. 46/47.Jager , bygg nr. 130 sjøsatt 30. juni -43.Dette er eneste sjøsetting i den forespurte perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Byggenr. 130 ved Marinens Hovedverft, Horten var jageren Ålesund. Ved krigsutbruddet i 1940 var jageren under bygging ved MHV. I slutten av mai bestemte tyskerne seg for at arbeidet på jageren skulle tas opp igjen og forseres. Da freden kom, var fartøyet ennå ikke ferdig, og det ble igjen overtatt av Kgl Norske Marine i mai 1945. Jageren ble imidlertid aldri ferdigbygget, og skroget og maskinene ble utlyst for salg i 1952.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg ble utrolig glad for denne flotte hjelpen!!! Boken 'Norske våpen i tyske hender' har jeg lett etter uten resultat, ble derfor kjempe glad for siden som var skannet inn. Hjertlig takk alle sammen, venlig hilsen Stian Ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Boka er i salg hos Forsvarsmuseet og er en del av deres småskriftserie. Boka er forresten nr. 40 og kostet i fjor kr 50. Ca 150 siderJeg synes det er ei veldig godt dokumentert bok. Forfatteren Arne Løvlie er pensjonert professor i biologi, født på Raufoss hvor faren var ingeniør i ammunisjonsfabrikken fra ca 1920 og under krigen. Det er var dette som pirret Løvlie til å finne ut hva som virkelig skjedde med norsk våpenproduksjon i krigsårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.