Gå til innhold
Arkivverket

[#76198] størset, størseth, egseth, rissa, stadsbygd


Gjest Evert Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Evert Nielsen

Håper å finne noen som har opplysninger om Jon Olsen Størseth som föddes februar 1779 i Rissa og gifte sig 1805-05-14 i Stadsbygd med Karen Danielsdatter Egseth, födt före 1773-10-03. Jon är sönn av Ole Jonsen Denstad och Gudnil Jonsdatter Størseth. Karen är datter av Daniel Rasmussen Egseth och Elen Larsdatter Aunet. Vill vite når og hvor Jon og Karen döde, og deres barn. Jeg vet att en sönn är födt 1805 og var Ole Johnsen Størseth som 1835 gifte sig med Ellen Krogness. Jeg har funnet Karen FT1801 (Søndre Trondhiem Stadsbøygden Gaard: Egseth Nedre Hans børn, 27, Ugift) men ikke Jon. Hilsen Evert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evert Nielsen

Hej og tusen takk. Fant henne i kirkeboken 1819 födt Gurina Johanne Johnsdatter men ennå bedre som konfirmert i Domkirken 1835, Gurina Johanne Størseth med fader John Olsen Størseth og mor Karen Danielsdatter. Det blir 100 % rett synes jeg. Nå blir det til å lete etter inflyttet/utflyttet og döde. De bodde i Stadsbygd 1805 og i Domsogn 1819. /Evert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Hei.Finner i bygdeboka for statsbygda at karen har fått ei datter 'uekte født' med Ole Hybertsen Helset i 1798. Datteren er født i statsbygda. LenkeKaren står oppført med både Kari og Karen i kirkeboka.I bygdeboka er hun oppført med karen. Hun gifter seg da med Ole Jonsen størseth i 1805 i statsbygda.Og dem får en sønn Ole, i 1805 i statsbygda, men dette har du jo funnet:-)Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evert Nielsen

Japp, hadde dette. Er denne Egseth muligens i slekt med deg, Anita? I så fall har jeg funnet en del i kirkeböker for Daniel og Elen. Hilsen Evert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evert Nielsen

Det er Ole Johnsen Størseth, f. 1805-04 som er min farmors morfar. Jeg har hans historie med folketellinger og kirkeböker hele veien frem til min fars födsel i Meldal 1921. Hilsen Evert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Jeg kommer inn i slekten til Ellen Larsdatter Overegseth(aunet).Daniel Rasmussen Egseth bodde på nedre Ekset gård og Ellen Larsdatter Overegseth bodde på Øvre Egseth gård. Disse Egseth er i bygdeboka skrevet inn med navnet Ekset med K, og uten H. Det er gjort for å bruke kun en benevnelse på navnet. Min slekt har brukt Egseth.Ellen Larsdatter Egseth er søster til min 4. tippoldefar.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evert Nielsen

Hyggelig å treffe slekta. Disse bygdebökerne, jeg har sett at det går å bestille. Men jeg vet ikke riktigt vilke jeg behöver eller vil ha. Har du noen tips på vilke jeg skall kjöpe? Min slekt flyttet in til Trondheim (både Störseth och Krogness slekta) i begynnelsen av 1800-tallet. Og en ting til som jeg lurer på. Jeg har jo funnet i kirkebökerne men hvor var det de begravdes? Ved Rissa eller Stadsbygd kirke? Jeg mener alle finnes i kirkebökerne for Stadsbygd, men hvorfor ser jeg Rissa overallt? Hvordan ser jeg hvilken kirke det er på disse for födt, viet og död?Ole Jonsen Ytre Denstad F 1743-06 Ridsen (Denstad) G 1774-07-03 Ridsen Ft1801 Husb, 59, 2 egtesk. Bonde & gaardbeboer * Søndre Trondhiem Stadsbøygden Ridsen Gaard: Størseth D 1803-08 Hasselvika, Ridsen Skifte 1803-09-25 Gudnil Jonsdatter Störseth F före 1754-12-01 Ridsen (Störseth) D 1785-05 Ridzen (Störseth) Gnr 5 Staurset Bnr 4 Løssestu, Hasselvika. Daniel Rasmussen Egseth F före 1730-01-28 G 1762-07-04 Stadsbygden G2 1782 Lussi Rasmusdatter Hermstad Ft1801 Husb, 70, 2 egteskab Bonde & gaardbeboer * Søndre Trondhiem Stadsbøygden Gaard: Egseth Nedre D 1808-11-18 Stadsbygden Skifte 1809 Elen Larsdatter Aunet F före 1727-01-06 D 1781 Skifte 1781 Povel Rolvsen Krogness F före jan 1768 Rissa Ft1801 Deres børn, 33, Ugifte * Søndre Trondhiem Stadsbøygden Ridsen Gaard: Krognæs G 1808-12-28 i Stadsbygd B 1824 – 1834 eier halvpart av gården Gomo (Rissa) D 1837-04-10 Rissa Randi Olsdatter F omkring 1773 D 1840-08-04 Rissa HilsenEvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Bygdebøkene for statsbygda består av fire bind, så det kan være lurt å bestille alle fire. Litt vanskelig å si hvilken bok du vil få mest bruk for, kommer litt an på hvor mye du vil forske i slektene også. De giftet seg jo ofte med andre i statsbygda, så sånn sett er jo slektene sprett over statsbygden.Nå finnes det også bygdebøker over Rissa, så kanskje skulle du hatt dem også?Litt vanskelig å si hvilken kirkegård de er gravlagt på.Kommer vel litt an på hvor de bodde når de døde. Egseth ble lagt på statsbygd kirkegård.Ser at min tippoldemor som heter Denstad, født i Rissa står i kirkeboken under Statsbygd. Jeg er ikke så inne på den oppdelingen der, men tror Statsbygd var et sogn for både statsbygd og Rissa. Men er som sagt ikke helt sikker på den oppdelingen.Når det gjelder Rissa kirke ble den bygd på slutten av 1880-tallet, når den gamle kirken på Rein ble revet. Statsbygd kirke ble bygd i 1842 etter at den gamle statsbygdkirken brant ned i slutten av 1830-tallet. Den ble bygd på samme plass som den gamle.Vil tro at de som er oppført på Hasselvika og Rissa ved skifte da ligger på Rissa, og de som står med Statsbygda ligger på Statsbygd.Men dette blir kun gjetting fra min side, da jeg er litt usikker på denne inndelingen.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.