Gå til innhold
Arkivverket

[#76203] Nøtt -Aslaug født 11.3. og døpt 22.3.1905 på Rikshospitalet - foreldres opphav?


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Håklev

HeiJeg tar med denne inn på Oslo byarkiv imorgen Sjekker adressebøkene for 1904,1905 og 1906 samt de kommunale folketellingene 31 desember 1904 og 1905 på Revierstredet 5 3 etgHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Tusen takk til Berit og Solveig for hjelp med denne nøtten.Når det gjelder Karl må en muligens vurdere ulike varianter av etternavn. Olsen dersom faren hette Ole til fornavn eller at faren kanskje hette Hans Olsen og derav etternavnet Hansen. Jeg har forsøkt å finne utflytting på han fra Sør-Odal uten å lykkes ennå - heller ikke har jeg funnet noen innflytting til Østre Aker.Mellomnavnet Oscar ser ut til å være strøket ved dåpen av Aslaug. Braaten kan også være et holdepunkt.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiFT 31 des 1905 Revierstredet 5 3 etgHelge Nilsen f. 1872 Christiania BryggearbeiderKlara Nilsen f.1872 BorgeHelga f.1894 Christiania barnGudrund f.1896 Christiania barnTorbjørn f.1903 Christiania barnI samme etasje bor Karen Pedersen f.1837 el.1857 (utydelig skrevet)f.Enebak PigeDe samme står oppført i Ft 31 des.1904,ingen Anna Marie Nilsen/Pedersen. Mulig hun bare bodde der ifbm.fødselenI adressebøkene er det kun Helge Nilsen som er reg på adr.i 1905 I 1904 er det også oppført en Chr.Nilsen Karen Pedersen er oppført i 1906Det er jo en mulighet for at dette er noe i familie til Anna MarieHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Tusen takk til Solveig for oppslag. Dessverre ble de et bomskudd.Jeg får lete videre etter foreldrene. Anne Marie Pedersen trolig født 26.5.1871 kan bare midlertidig ha vært i Oslo ved fødselen. Hun har trolig vært gift med en Nilsen - kanskje en bror av Helge som bor i Revierstredet 5. Mannen er trolig død før 1905, men når giftet de seg og hvor var Anne Marie i 1900 tellingen?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ser det står ' v. Ø Aker 4.11 98 ? bakerst ved Aslaugs dåp,men finner ingen vielse på Anne Marie pedersen på den datoen.Mulig det ikke var kirkebryllup ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Odd.I kirkebok for Oslo Hospital/Gamlebyen har 'snedker Karl Oscar OLSEN' undertegnet som forlover. Den blivende bruden kommer fra Sør-Odal, som ham. Hans adresse i 1898 er Norderhaugsgate 36 B (Norderhovsgt. på Kampen). Er dette Aslaugs far, tro? Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Hospital / Gamlebyen, Lysningsprotokoll nr. 1 (1891-1898), Lysninger 1898, uten sidenr. Permanent sidelenke: LenkeMvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Nei, det viste seg at Karl Oscar på denne adressen i tellingen er f. 1876, gift med tre barn. Ikke er han fra Sør-Odal heller..Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Anne og Anne-Lise for innspill. Dessverre ser det ut til at denne 'nøtten' ikke vil la seg knekke.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Odd Brede

Løfter denne opp igjen. I folketellingen for Nes, Akershus 1910 finner jeg Aslaug som pleiebarn på Vestre Auli (Oulie) LenkeHun er utplassert av Christiania fattigvesen - og finnes trolig nevnt her: Fattigvesenet, Kontoret for utsatte: Manntallsprotokoll – Avd. 3, 1897-1910 Mnr 1-500 og 501-1000, barn nr. 221, 746 og 605.i Oslo Byarkiv.Skulle noen være innom der, ville jeg sette stor pris på om det kunne gjøres et oppslag (mot godtgjøring. Ta i tilfelle kontakt på min epost odd.bredealfakrøllc2i.net)Aslaug ble trolig utplassert rundt 1908 hos (Arnt) Gustav Hansen Oulie og (Johanne) Marie Mathiasdatter på gården Vestre Auli (Oulie), Nes, Akershus.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.