Gå til innhold
Arkivverket

[#76204] Guru Jonsdatter f ca 1710 i Malvik


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min formor Guru Jonsdatter som ble født i ca 1710, og da sannsynligvis i Malvik. Tidligere trodde jeg hun var født i Selbu, og har tatt opp tema om henne og ektemannen tidligere(der kommer også barna hennes frem):LenkeMerk spesielt innlegg 1 hvor jeg skriver om ektemannen og alle barna hennes, og innlegg 7 hvor jeg beskriver fadderne. Jeg legger spesielt merke til Peder Jonsen Vennen som var fadder på Bersvend i 1746, og Ole Kiønnaasen som var fadder på 3 av barna til Guru Jonsdatter. En Ole Jonsen Kiønnaas får barn døpt i kirkebok på 1750-tallet, og det kan jo være den samme som var fadder her. Jeg tror at Peder Jonsen Vennen og Ole Jonsen Kiønnaas kan være brødre av Guru, og derfor hadde det vært av interesse å vite hva som står om disse 2 i bygdebok for Malvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Har dessverre ikke tilgang til Malvikbøkene akkurat nå. Men foreldrene til Ole Jonsen (Venn) og Peder Jonsen (Kiønnaas) er mine aner. Jeg har ikke notert at de hadde en søster Guru, men det er jo ikke umulig av den grunn.De barna jeg har oppført under Jon Jonsen Venn (ca. 1669-1761) og Kirsten Olsdt. (ca. 1678 - 1755) er: Anne ca. 1709, Ole 1711, Jon, Peder 1713, Karen, Inger, Siri 1724.SØNNEN Jon Jonsen kom til Vigen nedre, g. 1729 m Ingeborg Olsdt. Engan (Selbustrand).Om FAREN Jon Jonsen (f. ca. 1669) i Malvikboka III s. 669: I et tingsvitne fra 1733 får vi høre: “ Jon Jonsen Wenn af Mostemarchen, gammel 62 år, forklarte, at hans moder er død for 15 år siden, og da hun døde, var hun 85 år gammel - at han af bemelte sin salige moders mund haver hørt at hun sagde at være barnefødt på en gård i Selbo heder Kiøsnes, hvor og Daniel Olsen Setterhou tillige med hinder var spillebarn tilsammen. Da bemelte Daniel vogste op, for han til Veerdal, hvor han var født på en gård heder Setterhou, og kom saa tilbake til Selbo igjen til sine foreldre. Noget derefter for han til søes fra Trondhiem udenlands, og var med for Bohus i salig Kong Christian den femtis høilovlig ihukommelse tid, derefter kom han til Tyskland og ei vidste hvor han var, førind omtrent 18 - 20 år siden, da han skrev hans søskende Gunder Biørnsen til om hans ene søn at vilde have. Mens han vilde ikke sende nogen af sine sønner med videre efter den indlagte skrift, hvorom et tingvidne var begjerende.”Så her er det igjen forbindelse til Selbu som du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for interessant svar her. Prøvde å se om det var skifter her på Digitalarkivet etter Jon Jonsen Venn i 1761 og Kirsten Olsdatter Venn i 1755, men det ser dårlig ut.Lurer ellers på om Jon Venn er den siste fadderen til min forfar Lars Thomassen døpt Dom.18.p.trinit.1753(ca midt i 2. spalten), og Siri Venn står vel litt lengre oppe.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17039&idx_id=17039&uid=ny&idx_side=-35>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Først må jeg korrigere meg selv; Jon Jonsen og Kirsten Olsdt. er TROLIG mine aner. - Jeg har ikke endelig bevis.Så har jeg sett på fadderne til alle barnebarna deres for å se om Guru Jonsdt. Viken dukker opp, men hun opptrer ikke en eneste gang såvidt jeg kan se.Jeg har tidligere notert meg fra Selbuboka: Selbuboka 7, s. 295: Kjøsnes Søndre gnr. 151/2 (Oppigarden): Brukere: - 1661 - 1666 - Bersvend Olsen, f. ca- 1625. Sønner:1. Ola f. ca. 1657, tok over bruket.2. Tomas, f. 1666, g.m. Helke Haldorsdt. Slind. se Nordigarden.Jeg vet du har sjekket Ole Bersvensdsen f. 1657 ut av regnestykket. Men jeg undres nå på om disse allikevel kunne ha noe med saken å gjøre på en eller annen måte. Din Thomas Bersvendsen har også en datter Helge, som ikke er et veldig vanlig kvinnenavn i Malvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret, og at du har tatt deg bryet med å sjekke alle fadderne til barnebarna til Jon og Kirsten. Jeg fant også barna til Ole Kjønnaasen og kona Gunhild Hermandsdatter først via Family Search, og så gikk jeg inn på kirkebøkene ut fra barna som kom frem der. Jeg fant heller ikke noen Guru Jonsdatter eller Thomas Bersvendsen som fadder for hans barn. Det burde vel også vært en Kirsten blant barna til Guru og Thomas, men Guru kan jo på tross av alt dette være søster av Peder Jonsen Vennen og Ole Jonsen Kiønnaas. Ellers hvis jeg går videre på Guru Jonsdatters barn, så er også Jon Jonsen Vennen forlover for Jon Thommassen og Berit Christiansdatter i 1783, og Ole og Jon Jonsen Vennen var forlover for Karen Thomasdatter og Peder Andersen Brandø i 1785. Ellers må en vel også se på andre muligheter når det gjelder Guru Jonsdatters aner enn disse fra Vennen og Kiønnaas.Når det gjelder Thomas Bersvendsen så er det vel kanskje en liten mulighet for at Tomas født ca 1666 og kona Helke kan være farmor og farfar til Thomas Bersvendsen født ca 1709. Hvis de har en sønn Bersvend født f.eks. ca 1686 og han igjen var far til Thomas født ca 1709, så er det jo såvidt mulig. Thomas kan jo også være født noen år senere enn 1709, og det fødselsåret er jo ut fra alderen da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser jeg jo og husker jo at jeg tidligere la ut om forskjellige Bersvend i Selbu ut fra manntallet 1701 som jeg en gang så på mikrofilm, og der er det jo ingen Bersvend Thomassen. Derimot er det en Bersvend Olsen født ca 1682 som jo er utelukket på grunn av at han ifølge bygdebok ikke hadde noen sønn Thomas. Han kan jo likevel være sønn av av Bersvend Olsen, og etter at jeg holdt på med temaet Thomas Bersvendsen sist har jeg selv begynt å skrive av skifter for andre steder. Da ser jeg jo at enkelte personer mangler i bygdebøkene, og det kan sikkert også gjelde i Selbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Gratulerer med ny ane da,og så får jeg lete videre etter hvem som var foreldre til Guru Jonsdatter. Det ser ikke ut som om jeg noen gang skal greie å finne ut det. Årsaken til at jeg ikke fant skiftet var nok at jeg så etter Kirsten Olsdatter i registeret, og hun er kanskje registrert som Kirsten Petersdatter eller Pedersdatter som det står i overskriften?Det er ellers noe som forundrer meg, og det er at jeg også kommer over skifter fra Selbu i 'Skifteprotokoller for Stjør-og Verdal'. Holder jo på med avskrift for Frosta og Åsen, og Stjørdal og Skatval. Hvorfor er Selbu ført både under Strinda og Stjør-og Verdal? Det kan se ut som om Selbu var delt, og at noe gikk under Strinda og en annen del av Selbu gikk under Stjør-og Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Solie McCrea

I am related to Jon Jonsen Venn og Kirsten Olsdtr (my 7th great grandparents) I was not aware that that they had a daughter Guru My Norwegian is limited but If Guru is related to this family I would like to put her in and 'meet' any new relatives. The children I have for Jon and Kirsten are Jon ca 1706- ? gm Ingeborg Oldstr i 1728 also a 6th great grandfather) Ole ca 1711-1786 gm Gunhild Hermansdtr Kjønaasen i 1746 (6th g grandfather Anne no dob dod gm Jon Olsen Snustad Karen no dob or dod gm Henrik Jonsen Nyhus Inger no dob or dod gm Ingebrigt Olsen Torpaunet Siri no dob dod gm Elling Larsen Bonnaunet Peder died ca 1766 gm Anne Olsdtr Snustad i 1747 I have more information on the descendants of Jon and Ingeborg and Ole and Gunild that I would be happy to share thank you

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Not directly related to this tread, but Jon and Kirsten are my 7th grandparents also. Thank for new info from bygdebook and more children from Ingebjørg. Good to see that you still work with our ancestry Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan det være en mulighet for at Jon Jonsen hadde vært gift før han ble gift med Kirsten og at han kan være Gurus far likevel? I så fall så må jo da Guru være født før 1709 som var ca år for Jons og Kirstens datter Annes fødsel. Det er jo mulig rent tidsmessig, og Guru fikk jo sitt yngste barn i 1753(og kan følgelig ikke være født så mye før 1709 da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg takkr for tilbakemeldingen jeg, og den skuffelsen skal jeg nok takle. En tilbakemelding er uansett bedre enn ikke noe svar, for da kan jeg iallefall nå utelukke Jon Jonsen Vennen som en av mine aner og som far til Guru Jonsdatter. Jeg får prøve å følge opp fadderne videre til barna til Guru videre(det var jo noen flere enn dem fra Vennen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Er det ikke mest sannsynlig at også Guru kommer fra Selbu? De første barna deres er ikke født i Mostadmarka, og Guru og Thomas er veldig lite brukt som faddere i bygda. Thomas er vurderingsmann ved skiftet etter Anne Snustad f. Venn, hvilket vel tyder på at han ble oppfattet som upartisk?Det betyr ikke at ikke Guru kan være i slekt med Venn-folket som tydeligvis også har aner fra Selbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du har sikkert rett, men det virker håpløst å finne henne i Selbu. Så jo kirkebøkene der for flere år siden uten å finne noe, og siden de dro til Malvik trodde jeg kanskje hun var derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har notert at jeg skal se i bygdebok neste gang jeg kommer til Stjørdal angående mulighet for at Guru ektemannen Thomas Bersvendsen kanskje var i Killorn i Selbu i 1741, for som kommunikant(??) i 1741 er Thomas Bersvendsens kone Guru Jonsdatter Killorn notert:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16315&idx_id=16315&uid=ny&idx_side=-14>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.