Gå til innhold
Arkivverket

[#76208] Lars Hamn.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Er det noen som har hørt om en gammel husmannsplass i Stor-Elvdal som het Hamn ? Her skal det ha bodd en mann ved navn Lars, men det er uklart om han brukte Hamn som etternavn, eller om han bare ble kalt for Lars Hamn blant bygdefolket ? Han skal ha levd etter år 1900. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk til Hilde og Grethe for svar, men det er bare det at dette jeg leter etter ble skrevet for ' Hamn, ' ikke Havn. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei igjen. Når det gjelder denne Lars Hamn, så var han litt poetisk anlagt. I Stor-Elvdal var de en gang temmelig i beit med en ulv som rev ihjel alt som kom i hans vei. På Brenna hadde han gått ned gjennom ei ljore i taket på et sauefjøs og revet ihjel 24. sauer. Men tilslutt fikk de da has på svinet. Da skrev Lars Hamn et vers som det vistnok også var tonesatt. Det lød slik : ' Ja nu er stunden kommen og ulven den er dau, den haver sønderrevet in` 24 sau, to bikkjer og to hunder det haver han oppspist, ei lerhud og to bøyger ( boger ), og halen av en gris....'Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg fant en person i Stor-Elvdal som var død på slutten av 1800-tallet, og bostedsadresse var Negaard, med ( Hamn ) i parantes. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har sjekket bygdeboka for Stor-Elvdal, bind II, Negård. Der finner jeg Nordre Negård, Landet (Søstu Negård ble i årene mellom 1667 og 1676 delt i to bruk: Nordre Negård og Landet), Svestad og Brænna.Under Svestad nevnes fire husmannsplasser:SkredderstuaFjøseggaNordre Hamna på vestsiden av Glåma, nå utlagtSøndre Hamna, solgt, eies av Johan Olsen (bygdeboka utkom i 1937, opptrykk 1984).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.