Gå til innhold
Arkivverket

[#76209] HE Sang om ukedagene og middagsmat


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Min tante fortalte at bestemor (Fra Hedmarken) sang en sang om ukedagene, men hun husket ikke helt hvordan den var.Den begynner slik:(mandag?).. er det pottiter og sild hei shung falleri, hei fallerallera tar jeg en sild blir kjerringa vill Hei shung falleri og fallera.Også Erter og flesk er nevnt.Noen som kan denne?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Om søndagen så er nå kaffikoppen svart ! Sjung falleri,hei fallera! Å den er nå kokt på en sikori knert !Sjung falleri fallera!Hei Sjung falleri,hei sjung fallera. Å seitu,reitu,falle-rallera! Å den er nå kokt på en sikori knert,sjung falleri,fallera.Om manda'n så er nå grauten grå,og mjælka den er nå temmelig blå.Om tirsda'n så er det myssmør og brød,og den er så tynn som den tynne frikasø.Om onsda'n så er det nå erter og gryn,og atten erter og nitten gryn. Om torsda'n så er det nå kjøtt og flesk,og lite med kjøtt og ikke no flesk.Om freda'n så er det nå mjølkegryn,og den er så blå som det klare mån'skin.Om lørda'n er det nå poteter og sild,og tar jeg nå to så blir kjærringa vill.Omtrent slik husker jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk!Dette var flott! Bestemor sang mange artige sanger og jeg har fått tante til å synge dem inn på bånd. Artig å ta vare på det gamle! Men denne husket hun altså ikke......Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk for ytterligere opplysninger.Det var nok ofte trange tider for arbeidsfolk på gårdene på 20-tallet.Husker at bestefar fortalte om en arbeidskamerat som nok syntes maten de fikk, kunne være temmelig dårlig. Han sa: 'Trur du`kke osten er blitt grønn av misunnelse over at smøret er dregi ner i leiva for å lete etter rugmel'.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg gikk på kurs i folkeviseleik da jeg var barn, og da lærte vi denne sangen om trent som jeg fant den på www.folkedans.com:Matvisa Dette er ein norsk folketone. Visa står i 'Danse, danse dokka mi' av Klara Semb (1958). Dansemåte: Kven som har laga dansemåten er ukjent, men han står i 'Danse danse dokka mi'. Kvilesteg eller attersteg, figurersteg I og gåsteg (Opptakt på 'Om'). Vi dansar 5 kvilesteg (eller 2 attersteg og 4 taktdelar av neste. Tempoet vert raskare om vi nyttar attersteg). Så slepper vi framand, trør eit steg mot høgre (på 'Hei') så vi vender parvis mot kvarandre og tar saman med begge i begge. Så dansar vi 7 figurersteg nr 1 (startar på venstre fot), og avsluttar med å sette venstre fot innåt på 8. taktdelen. På 'Å den er no kokt på ein sikoriknart' bøyer vi mot kvarandre og tar høgre handa mot munnen for å vise at vi slarvar. På 'sjung, falleri, fallera!' reiser vi oss opp, klappar i hendene og snur rundt åleine ein heil gong mot sola på 3 gåsteg og høgre innår til slutt.1) Om søndagsmårran er det kaffikoppen svart! sjung falleri, hei fallerallera! Å den er no kokt på ein sikoriknart! Sjung falleri fallerara! Hei sjung falleri, hei sjung fallera. Å seitu, reitu, fallerallera! Å den er no kokt på ein sikoriknart, sjung, falleri, fellera!2) Om månda'n så er det no grauten grå, og mjølka den er no så temmeli' blå.3) Om tirsda'n så er det no myssmør og brø', og den er så tynn som den tynne frikasø.4) Om onsda'n så er det no erter og gryn, og atten erter og nitten gryn.5) Om torsda'n så er det no kjøt og flesk, og litevore kjøt og ikkje noko flesk.6) Om freda'n så er det no mjølkegryn, og den er så blå som den klåre måneskin.7) Om lørda'n så er det no potet og sill, og tek eg no to, så blir kjerringa vill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk igjen!Artig at det var dans til denne visa også.Det er så mange fine og morsomme folkeviser. Som ofte beskrev hverdagslivet med et glimt i øyet!Tror jeg skal legge inn et nytt tema, kanskje det er interesse for å legge inn mindre kjente, gamle viser.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.