Gå til innhold
Arkivverket

[#76210] Familjen Ole Sivertsen och Anne Henningsdatter från Röros


Gjest Margaretha Berggren
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaretha Berggren

Jag har hittat följande barn födda i Röros: Henning, född 1808-03-21 Maritte, född 1810-10-10 Sivert, född 1815 Ole Sivertsen dör 1817-01-13. Änkan Anne, 45 år, gifter om sig 1822-07-07 med Sven Bersvendsen Ryen. Längst ut till höger står det att hon har 4 små barn, om jag har förstått norskan rätt. Jag har en teori om att det kan vara en Nils, född ca 1812. Alla tre (fyra) barnen finns i Funäsdalen,Tännäs, Sverige på 1830-talet. Jag har letat efter barnens konfirmationer i Röros, men inte hittat ett enda barn, som är konfirmerat där. Är det någon som vet om familjen flyttade någonstans på 1820-talet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ole Sivertsen/Sjursen Volden gift 1805 med Anne Henningsdatter Feragen er her i 1801 sammen med sin mor Ågot Caspersdatter:LenkeJeg finner Ole Sivertsen og Anne Henningsdatter omtalt under Elveplassen eller Strickert (Rørosboka 3 side 314), men det står ingenting om deres barn her.Jeg skal prøve litt videre under Borgosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

De er ikke å finne under Borgosen.Videre har sett under Ryen i Brekken. Der nevnes ikke Anne Henningsdatters barn av første ekteskap, bare datteren Olava av andre ekteskap.Til slutt så jeg under Saxgård søndre hvor Ole Sivertsens far er omtalt, men det finnes ingenting mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

De er ikke å finne under Borgosen.Videre har sett under Ryen i Brekken. Der nevnes ikke Anne Henningsdatters barn av første ekteskap, bare datteren Olava av andre ekteskap.Til slutt så jeg under Saxgård søndre hvor Ole Sivertsens far er omtalt, men det finnes ingenting mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaretha Berggren

Tack Astrid för att du engagerar dig så mycket i mitt sökande! Tyvärr har vi inte så fina listor med konfirmerade i Sverige. Om det gjorde det, skulle jag kunna se om det fanns någon Nils i familjen. Vet du när dottern Olava föddes? Troligen åkte bara barnen i det första äktenskapet till Sverige, och det finns varken utreselängder i Röros eller inreselängder i Tännäs.Inte heller verkar det som om syskonen är dopvittnen till varandra, när de får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Angående utflytningslister for Røros, som ikke finnes på denne tiden:Presten skriver vanligvis ved konfirmasjon (allerede fra før 1800), også ved dåp hvilken attester som er skrevet og sendt. Slik får man vite hvor folk har flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaretha Berggren

Tack så mycket! Det är nog rätt Olava med sin mor Anne Henningsdatter. Jag önskar att jag kunde bevisa att det fanns en Nils född 1812. Jag ska läsa konfirmationslängderna en gång till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Skifteprotokollene for Røros som er skannet går ikke lenger enn til og med 1813.Det kan jo ha vært et påbegynt skifte med konklusjon at det ingenting var å arve, men eventuelle arvinger er nevnt aller først, før registrering av boet begynte. Jeg har i hvert fall sett slike skifter.Prøv derfor Statarkivet i Trondheim:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaretha Berggren

Tack för tipset, Astrid! Jag tror att hon var fattig. Kanske gjordes inget skifte då, men jag ska skriva till Trondheim. I kanten till höger i vigselboken för 1822, nr 10, står det något om armod. Tyvärr vet jag inte hur man länkar. Skulle du vilja titta på vigselnotisen och berätta för mig vad det står om Anne. Visst ser det ut som om hon har 4 små barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Jeg legger lenke til vielsen:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A07 (1817-1828), Ekteviede 1822, side 206. Permanent sidelenke: LenkeDet er to ord jeg ikke klarer helt på slutten:(Forloverne innestår for) at der efter afd(øde) Mand Ole Sivertsen intet var at arve da der var yderste Armod og ...? ....? med 4 smaa børn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaretha Berggren

Tack så mycket Astrid! Jag har redan skrivit till Arkivet i Trondheim, men det verkar inte vara något att ärva, så då finns det nog inte något skiftesprotokoll, men försöka duger. Nu ska jag leta igenom födelseboken igen, för att se om jag har missat något annat barn. Det skulle vara passande med ett barn fött omkring 1812. De andra var ju födda 1808, 1810 och 1815. Jag vet inte hur passande det är med en Nils, som dessutom skulle vara född före Sivert med fadern Ole Sivertsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

De(t) vanskelige ordet/ordene i (14) er 'Almisse Lemmer'. Enken og barna må altså etter mannens og farens død ha levd av hva de har kunnet få fra bygdefolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, Svein Adolf!Jeg har funnet en datter Aagodt døpt 10/3-1805, altså før det giftet seg:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A05 (1798-1808), Fødte og døpte 1805, side 184-185. Permanent sidelenke: LenkeHun er oppkalt etter Ole Sivertsens mor Ågot eller Agathe Caspersdatter (hun har forbindelse til min egen slekt). Hun ble i sitt andre ekteskap gift i 1756 med Sivert Paulsen.Ut fra et skifte etter Anne Henningsdatters farfar Ingebrigt Henningsen i 1795 (lenke til dette ligger i et tema på slektsforum DIS-Norge) er det klart at Anne 17 år var datter av da avdøde Henning Ingebrigtsen (Stricher)og Marit Eriksdatter Fugel (Fugl).Dette for belyse hvilke fornavn man kan forvente at barna til Ole Sivertsen og Anne Henningsdatter skulle. MEN - det finnes unntak, av og til dukker det opp temmelig 'uventede' navn, dette har jeg fra egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaretha Berggren

Tack Svein Arnolf och Astrid!Jag börjar tro att det inte finns någon Nils. Nu finns det ju 4 barn och dessutom verkar namngivningen vara ganska bestämd. Jag får nog leta efter en annan Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.