Gå til innhold
Arkivverket

[#76215] Eskild Larsen, Senja ca. 1718 - 1730.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Eskild Larsen, d. 1749, skal ha vært 'mestermann' i Senja ca. 1718 - 1730. -- Er det noen som kjenner til hans familie og hvor han bodde ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Eskild Larsen nevnes i skattelista 1713 på Selnes i Balsfjord, men ikke før eller senere. Ifølge Balsfjorden og Malangens Historie satt han som husmann 'som skal ha kommet over fra Sverige under krigshandlingene (Den store nordiske krig)'. Senere har jeg sett Eskild under Lenvik, og oppført som mestermann. Men i en skatteliste, jeg husker ikke årstallet, stod det 'nu undveget til Sverrige'. Men du har han død i 1749 - skifte? Et problem er jo at i de årene som Eskilld skulle være mestermann, var Olle Jonsen på Kongens gård Mestervik i Malangen mestermann i Senka og Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Takk skal du ha. - Hva som er korrekt er jo ikke godt å vite. -- Det jeg 'vet' om denne Eskild har jeg funnet i noen opptegnelser i en gammal lokalhistorisk bok fra Helgeland. -- Der heter det at denne Eskild en tid skulle ha opph. seg i Steigen og hvor åpenbart hans eneste kjente sønn Fredrich E. var f. i 1703. -- Denne sønnen Fredrich, blev etterhvert 'mestermann' for Helgeland og Salten og skulle en tid ha bodd på Mestervik u. Aakvik i Herøy. - Til sist, fra 1744, var han bos. i Mosjøen, - hvor da faren Eskild angivelig skulle være d. 1749. -- Etter det som er skrevet, skulle denne Fredrich E., bl.a. ha en sønn Jens Fredrichsen som blev mestermann i Vesterålen. -- Da jeg Googlet fant jeg at denne Jens åpenbart hadde virke for Lofoten og Troms i 1805. --Ellers virker det ikke usannsynlig at denne Eskild kunne være svensk p.g.a. navnet som jo er litt uvanlig ellers i området. -- Vel jeg hadde vel et håp om at det var skrevet noe mer i lokalhistorien om ham, da 'faget' jo er noe uvanlig. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Knut Skorpen

Eskil Kjeleflikkar - Eschild (en) Kiedelflich - var etterlyst på tinget i 1746. Eg har ikkje tyda etterlysninga fullgodt, men andre vil kanskje prøve seg, sjå:Aar 1746 22 okt Torget [url="http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31255/128>http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31255/128 venstre side, 22. linje: Ligesaa publiceret Fogdens Tinglysning efter de .... bortviiste Pretbende Arve Vetterliie og Eschild Kiedelflich .. ....Kiedelflicherhttp://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31255/133 høgre side 5. linje Aar 1746 den 26 oktober - - - Peder Broch Angels Tinglysning efter de --andførte falshe mynter : Eschild en Kiedelfliche og Arve Vetterlien, --Eskild budde omkring 1743 på Sørgarden (Øvre Hundåla) i Vefsn, men han var død lenge før 1774:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. -- Dette hadde jeg vel avsluttet for ganske lenge siden. - Jeg vet ikke hvordan du kom inn på dette, men fant et skifte på Mo i Vefsn 1779 e. Fredrich Eskildsen. - (Sveins skifter) - Hans kone var da Anna Jørgensdr. - I skiftet er 5 barn oppført, men det fremgikk ikke om Anna var mor til alle. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.