Gå til innhold
Arkivverket

[#76220] utvist fra riket i juli 1932, v/ Tønsberg politikammer


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

En svensk bostedløs forfader, anleggsarbeider og 'dranker', ble ifølge politivedtak i Tønsberg utvist fra Norge i juli 1932. Dette skal ha blitt effektuert i slutten av denne måneden, fra Tønsberg.Er det et logisk sted i Sverige hvor denne personen er blitt 'satt av' i Sverige? Gikk det f.eks ferje fra Tønsberg til Strømstad? Til Gøteborg?Noen tips om hvor det kan være mulig å lete etter spor etter denne hendelsen i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lisbeth Akerholt

Nå er ikke jeg veldig bevandret med hvor lenge arkivene har sperrefrist i Sverige. Men jeg vil tro det er omtrent som her i Norge. Det meste har 60-100 års sperrefrist.Når det gjelder utvisninger i 1932 ville jeg tro det er arkivet til politimesteren i Tønsberg som har dette. 1932 er såpass nære oss i tid at det ikke er sikkert arkivet er frigitt for offentligheten.I denne utvisningssaken tror jeg nok det er notert hvor i Sverige vedkommende ble sendt. Tror du må begynne her i Norge for å finne ut av det.Har du forsøkt å søke på Arkivverket i Felleskatalogen for å se om du kan finne noe der?Ellers går det helt sikkert an å ta en telefon til Riksarkivet i Oslo og spørre om hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Da tok jeg er søk for deg. Her er linken.LenkeJeg fant ingen ting for Tønsberg, men valgte Oslo som et alternativ. Her vil du se at alt vedr. utvisninger helt tilbake til starten på 1900-tallet er klausullert. Da gjelder nok det også for Tønsberg.Det går naturligvis an å sende inn en søknad og be om å få se dagbok/protokoll ev. be om en kopi av de aktuelle dokumentene. Men i så tilfelle tror jeg du må ha MEGET gode grunner for å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Det burde gå hvis du er direkte etterkommer. Jeg fikk slikt innsyn etter en forfar der det hadde vært en straffesak i 1937. DVS, ikke akkurat innsyn, men jeg fikk kopi av papirene fra den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk for disse tipsene. Jeg har hyret en kar for å gjøre diverse søk i Statsarkivet i Kongsberg, men det ser ut som om det vil bli vanskelig å finne ut noe mer.Hvor anbefaler du at jeg henvender meg, dersom det skulle finnes aktuelle dokumenter? Hvilken instans kan ha papirer som eventuelt ikke finnes hos Statsarkivet i Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg henvendte meg først til riksarkivet, men der fikk jeg høre at slikt ble oppbevart ved statsarkivene, og i mitt tilfelle var det statsarkivet i Trondheim som hadde papirene. Der fikk jeg opplyst at slike henvendelser måtte gjøres skriftlig. Mail var ok, men de trengte en postadresse der de kunne sende papirene. Det tok ca en måned før jeg fikk dem, og dette ble det opplyst om på forhånd.Det er sikkert samme prosedyre på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

ErlingHvis vedkommende var fengslet i Tønsberg i påvente av utvisning, da kan det være noe om han i fangeprotokollen, notat om hjemsted,utsendelse sted. etc. men du har kanskje allerede sjekket dette.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk for svar igjen.Ja, da spørs det om ikke siste tog har gått i dette søket, for etter det svar jeg fikk fra Kongsberg ser det ut til at de nødvendige protokollene fra Tønsberg ikke eksisterer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg har tatt en telefon til Politiet i Vestfold ( 33 34 44 00). Der er også Tønsberg politikammer. Det jobber en dame på arkivet der som heter Gjertrud Kristiansen. Kanskje hun kan hjelpe deg Erling med veien videre i forbindelse med hvor en søknad om innsyn i din sak skal sendes. Det kan jo hende det er akkurat hun som skal ha den.........?Hun kan muligens også fortelle deg hva slags dokumentasjon du bør ha i tillegg til søknaden. Bevis for slektskap f.eks. Dersom du ikke har det, kan det være nok å vite spesielle ting om vedkommende som utenforstående kan lite om...... Kanskje du har et foto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Kontakt er oppnådd! Den nevnte damen var ikke til stede, men jeg fikk snakke med en av hennes kollegaer.Du må sende en skriftlig henvendelse, e-post er greit. Der må du oppgi så nøyaktige og utfyllende opplysninger som mulig. Har du dokumenter som kan legges ved så gjør det. Du må også oppgi nøyaktig navn og postadresse til deg selv.Vestfold politidistrikt, Telefon: 33 34 44 00, Besøksadresse: Baglergaten 2, Postadresse: Postboks 2073, 3103 Tønsberg,E-post: post.vestfold@politiet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Lisbeth: utførlig dokumentert forespørsel er nå avsendt. Får jeg svar, får du også tilbakemelding her. Antar at det kan ta noe tid. Qui vivra, verra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest erling t. endresen

Har ikke hørt et knyst enda, tross langt og fyldig brev til politiet v/ nevnte dame....Men den som venter på noe godt osv.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.