Gå til innhold
Arkivverket

[#76223] Gamle folkeviser som kanskje ikke er så velkjente.


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Inspirert av svarene jeg fikk i tema 76209 om Matvisa lurer jeg på om noen har andre folkeviser de husker fra de var små. Gjerne også vuggeviser e.l.Har en til som jeg ikke husker teksten på. Den er kanskje ikke så 'pen' men jeg husker at bestemor sang den for oss ungene. Melodien har jeg i hodet men teksten er desverre glemt........ langskonka, lange bein har du og lever du i morra kommer... ......drikke deg full. (Dessverre var dette alt som dukket opp i hodet.)Vi syntes bestemor var rampete når hun sang denne. En fantastisk bestemor med glimt i øyet!Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg har hørt den slik : ' Det var en gang ei kjerring som ingen barn hadde, så tok a` seg en fole å la`n i ei vogge. Sulla, lulla langskonka- lange ben har du, å lever du tel høsten så blir du lik far din, å legg deg ut på bygdom å drekka deg full....' Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk igjen!Det var nok slik den var, Torbjørn. Selv om første del var litt ukjent. (Nå er det bare å få tante til å synge denne også inn på bånd.)Og tusen takk for fin link. Artig med gamle viser. Synd at mange av dem går i glemmeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

'Skillingsvise' kanskje? Min far sang en vise som jeg husker bruddstykker av, handler om Gressviks politi: 'Hvis ikke hukommelsen meg svikter, skal jeg synge deg et poutpuri, om de mange underlige plikter, som påhviler Gressviks politi.'-- over floa fløy jeg straks på isen, for å søke før det var for sent--'Østfold vise-'floa' peker til Skinnerflo? Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk for ytterligere kommentarer og linker! Da er den jo kanskje utgitt på cd.Lokale viser er jo kjempemorsomt da. Det var vel en del av det også?Men det var kanskje mere revy-viser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.