Gå til innhold
Arkivverket

[#76224] Frogner, Østre Toten


Gjest Arne Nordhagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

Det finnes mye søkbart kildemateriale for bl.a. Østre Toten på: www.slektshistorielaget.noFroknestad (Fjørkenstad) er så vidt jeg vet ikke relatert til Frogner.Hva/hvem søker du etter på Frogner, Arne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Nordhagen

Gjelder Peder Halvorsen Alm, f. 1764 på Alm, Østre Toten. Han var 13. barnet til Halvor Larsøn Alm, f. ca. 01.05.1718 og hustru Siri Olsdtr. f. juni 1725. Ved dåpen til Peders sønn Halvor f. 1790 står det oppgitt Peder Halvorsen Frogner. Kan søke på Frogner i slektshistoriearkivet, men gjelder bare en kort periode. Lurer på om Frogner var en husmannsplass under Alm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Ang. innlegg 4.Ja, Alm hadde husmannsplassen Frogner, men dette er i Vestre Toten etter ca 1825. Før den tid lå dagens Østre og Vestre Toten i Toten prestegjeld. Er heller ikke usannsynlig at det var inngifte mellom Alm og gården Frogner.Halvor er forresten et navn som går igjen på gården Alm gjennom flere hundre år. Jeg har aner derfra og har en del sekundærkilder liggende, et sted. Skal se hva jeg ev finner relativt raskt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Ser ved vielsen 30.10.1789 at Peder's kone Kari Christiansdatter er bosatt på Revold. Revold ligger ikke langt fra Alm i retning sørsørvest.Protokoll: Toten Mini A6 Side: 286 Nr: 63 År: 1789 Kirke: !! Trolovet dato: 09.10.1789 Vielsesdato: 30.10.1789Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Fødested Brudgom Ungk. !! Peder Halvorsen Alm Brud Pige Kari Christiansdatter Revold Forlover Anders Lie Forlover Lars AlmVed dåpen til Halvor 10.03.1790 står det at foreldrene er bosatt på Frogner. Ser også fadderen Eli er bosatt på Bøle og en fadder fra Revold. Bøle var også en husmannsplass under Alm. Jeg synes det er nærliggende å tro at dette er Frogner under Alm.Protokoll: Toten A6 Side: 294b År: 1790 Nr: 51 Kirke: AAS Født dato: 03.03.1790 Døpt dato: 10.03.1790 Døpt kirkedag: !! Ekte/uekte: E Introduksjon side: 294b Introduksjonsdato: 11.04.1790 Introduksjon kirkedag: DOM. QVASIMOD. Merknader: INTRODUCTION VED H.K.Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Døpt Barn HALVOR FROGNER* M 10.03.1790 Far PEDER HALVORSEN FROGNER M Mor KARI CHRISTIANSDATTER FROGNER K Fadder TORKIL FROGNER M Fadder ELI BØLE K Fadder LARS ALM M Fadder HANS MALTERUD M Fadder MARTE REVOLD K Diverse Vielse og dåp er kopiert fra avskrift på: www.slektshistorielaget.noGården Alm ligger forøvrig langs hovedvegen mellom Raufoss og Kapp, på veiens høyeste punkt. Med god utsikt mot nord, øst og delvis sør. Akkurat hvor Frogner lå i forhold til gården vet jeg ikke, men Bøle og et par andre plasser er vest for Alm.Håper ovenstående er til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Nordhagen

Takk skal du ha Heljar. Får vel skaffe meg litt mer lokalkunnskap om disse gårdene ved å besøke museene på Toten, evt. ta meg en tur til Alm og kikke på herlighetene neste gang jeg er i distriktet. Bør vel finnes litt mer info om disse store slektene også, bare en finner de rette trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.