Gå til innhold
Arkivverket

[#76230] Anne K. Pedersdatter og Hans J. Hansen, Trondenes


Gjest Randi Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Johansen

Anne Katrine Pedersdatter født 1800 og Hans Jakob Hansen 1788. Giftet seg i Trondenes 15 oktober 1824. Ett av barna deres var Marit Margrethe Kjelsberg Hansdatter født 3 juni 1842, Trondenes. Nå setter jeg min lit til at noen har informasjon om AKP og HJH.. På forhånd takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

De er familie 3594 i 'Folk og slekt i Trondenes'. Hans 1788-1873. Anne 1797-1842. 7 barn i 1. ekt. Hans gift på nytt. Fam nr 3596. Gift i 1843 med Maren Marie Pedersdatter 1802-1887. 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Jeg er etterkommer av dette paret. Anne Katrine Pedersdatter har jeg foreløpig ikke funnet noe om, men henviser til debatt 44028 for opplysniner om Hans Jakob Hansen, f. 1791 i Rana, d, 1837 på Steinneset i Trondenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hva er kilden for at Hans Jacob Hansen var fra Rana, og hvor sikker er konklusjonen i debatt 44028 om at Hans Davidsen (på Skaanseng i 1801) er faren hans??Jeg antar at det som står i 'Folk og slekt i Trondenes' om at denne Hans Jacob Hansen giftet seg påny i 1843, er korrekt. Da er i såfall dette vielsen (nr 1): Lenke og her står det at faren het Hans Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Dette er hentet fra Tryve Lysakers Bygdebok fra 50-tallet4.2.1829 søkte Hans Jakob Hansen Wigen om å fårydnings-seddel på plassen Steinnesset , som forøvrigligger ca.700 meter fra huset mitt.Det står ingenting om kone 1 , kone 2 heter Karen og littsenere Maren.Lysaker mener også at det ikke ble noen barni ekteskap 2.Hans ble kalt Hans Jakobsa så derfor ble det feil iregnskapethilsen OddEinar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Barn 2. ekt. Nr 1 Jakob Mikal ble født på Steinneset 29/ 5 1843 og døpt i Trondenes som nr 62 20/ 8 1843 i skannet kirkebok. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=28&uid=28037&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeNr 2 Anna Karoline født på Steinneset 31/1 1845 og døpt som nr 15 den 4/5 1845. Det står Anne Hanna Caroline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

For orden skyld: Jeg må rette meg selv. Hans J. Hansen døde selvsagt i 1873! Til innlegg 6: Når det gjelder fødested på denne personen, så oppgir 'Folk og slekt .....' at han var født i Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Takk for mange innspill ! Var på tema nr 44028, men ser jo at det faller i grus når Hans Jakob gifter seg med Maren Marie Pedersdatter (innlegg nr 6 fra Odd Villy)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Har sjekket papirene etter sal.Alfred Tangen og de sierogså at Hans Jakobsa var fra Ranen og at han hadde 2 barni 2.ekteskap , som Agnar korrekt viser til !Wigen som det står i bygdebok og Tangens papirer kankanskje peke mot at han har bodd i Vika ,Trondenes, førhan kom til Steinnesset ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

AKP og HJH fikk sitt første barn - Rasmus Walberg Hansen - på Selset i Ibestad i 1824. De var da ikke gift og i kirkeboka står det at Anne er ' pige af Tranøe sogn'.Anne og Hans fikk 7 barn. Hans fikk 2 barn til mens han var gift med Anne, og 2 barn til i ekteskap med Maren.Hvilke opplysninger om ekteparet er det du er ute etter - etterkommere eller aner.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Takk skal der ha ! Jeg ønsker info både om deres historie og deres forfedre.. Er usikker når det gjelder vielseslisten der det står at HJH sin far heter Hans Hansen. Hva tenker der om det ? Og hva står det foran navnet til HJH i vielseslisten ? Enkemann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Dåpen til Rasmus Walberg: LenkeEt uægte Barn. Moderen Pige Anne Katrina Pedersdr af Vigen i Throndenæs Sogn, logerende paa Sælsæt, opgav som Barnefader Ungkarl Hans Jacobsen, tjenende i Vigen i Throndenæs Sogn. Barnet født d. 29. Januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

I klokkerboka i Ibestad tolker jeg det som at de står Tranøe sogn, men mulig det står Tronæs (Trondenes)I miniboka står det som Odd Villy skriver - Vigen i Trondenes. Kan ikke finne noen Anne Katrine Pedersdtr i Trondenes som kan være kandidat her. En annen mulighet er jo at det kan være Viken i Tranøy. Iallefall bodde Anne og Hans på Stangnes da de giftet seg. De må ha flyttet litt rundt før de slo seg ned på Steinnesset da barna ble født på forskjellige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.