Gå til innhold
Arkivverket

[#76237] Oluf Worm Schjelderup - navnet på hans hustru?


Gjest Merete Lohaugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Merete Lohaugen

Jeg er etterkommer av ovennevnte, og har lett flere steder etter navnet på hustruen til Oluf Worm Schjelderup. Er det noen som kan hjelpe meg? Oluf Worm Schjelderup er sønn av Jens Pedersen Schjelderup d.y. 1604-1665. Noen steder står det at Oluf var født i Bergen, andre steder at han var født i Mandal. Noen som vet hva det riktige er? Hilsen Merete Lohaugen, Mandal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg har ikke noe navn på Olufs hustru, men det var vel hans far Jens Pedersen Schjelderup, som ble født i Mandal.Ved farens (Peder) ansettelse som sogneprest i Frederiksborg, ble han (Jens) satt i København skole, hvorfra han ble dimmitert i 1622. Etter 4 års opphold ved Universitetet reiste han så utenlands og oppholdt seg for det meste ved Universitetet i Wittenberg. I 1633 kom han hjem, ble rektor i Lund, tok magistergraden 28/5-1633 og ble 30/6-1636 ansatt som sogneprest ved Domkirken i Lund. Allerede 22/10-1636 ble han hoffpredikant ved Christiansborgs Slotts Kirke. 9/11-1639 ble han sogneprest ved St. Nicolay kirke i København og 30/6-1649 ble han biskop i Bergen. Døde 2. Oktober 1665.Jeg har Oluf Worm f. ca. 1649, akkurat på den tiden Jens og familien flyttet fra København til Bergen, så det er jo vanskelig å vite hvor han er født.'Deltok som offiser 1676 i den svenske krig ved Wenersborg, som ble inntatt av de norske. Var 1678 kaptein over Gyldenløwes Livkompagnies Dragoner, senere oberst. '.. først Student, siden capitain hold sig slag i krigen, og blev skudt f. Bahus(?) p Hisiagen paa Partie (??)'(Er dette fra Ovenstad tro?)Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er nok ikke fra Ovenstad. Ovenstad: Han står oppført under Schielderup: Kapt.lt. begynnelsen av 1676, kaptein ved statholderens livregiment dragon 1676. Død 19/7 1678 'schut paa Hissingen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Etter det jeg vet har det ennå ikke blitt funnet kilder der Oluf Worm Schielderup sin hustru er nevnt. Men Rigsarkivet i København sitter sikkert med mange militære kilder, og det kan være at hun står nevnt i en av dem. Det var bare det å få tiden til å strekke til slik at en kunne lete....Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.