Gå til innhold
Arkivverket

[#76244] Tyding av skippereksamen i 1810


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Baksiden av eksamensbeviset fra skippereksamen, har noen ganske uforståelige skriblerier. Noen som klarer å lese hva det står ?

bilete8643.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Efter det Kongelige Admiralitets Høye Ordres. /. - Stiftes og Magistratens Bekjendt = Gjørelse af 14 May 1806. - Bekræftes at denne examen er skeed i Overværelse af os Undertegnede Skippere. - Christiania d 2 Juny 1810 Johannes Schoug Zalle Thorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

De profesjonelle skriverne dengang utviklet hver sine særtrekk som ofte gjorde slike dokumenter ytterst elegante. 'Alle' brukte storslagne førstebokstaver, men i tillegg kom gjerne noe personlig som kanskje var ment å gi en garanti for autentisiteten? Denne skriveren har en morsom variant: han føyer til en sløyfe i s'ene nær slutten av ordene, som gjør at neste ord nærmest rammes inn. Se s'en i Bekiendt=GiørelSe og OverværelSe som begge rammer inn ordet 'af' som følger etter. Elegant, neppe noen tilfeldighet, og det var vel nærmest et ekthetsstempel. (Misunner deg dette dokumentet; pass godt på det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Det er ikke mitt dokument, men jeg har for lengst gjort eier oppmerksom på at dette er verdifullt. Fordi det ikke var mitt, har jeg ikke vist hele forsiden. Der er det også et vakkert lakksegl mm.Mange takk for orienteringen om skriverens eleganse etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.