Gå til innhold
Arkivverket

[#76249] Konfirmasjon som krav ved vielse i 1816?


Gjest Olaug Dreyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaug Dreyer

Kunne en kvinne inngå ekteskap uten å være konfirmert i 1816? Min tipp-tipp-oldemor ble gift i Hoff kirke, Ø. Toten i juli det året, men jeg kan ikke finne henne i noen konfirmantliste. Hun var født i Bragernes 1792,jeg finner ikke noe om når hun kom til Toten. Ved vielsen blir det opplyst at hun er 22 år (!) så de kan neppe ha hatt noen dåps eller konfirmasjonsattest i Hoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Konfirmasjonen er ikkje alltid lett å finne. Mange var reist i teneste til andre bygder og kan vere konfirmert der. Særleg kan det vere aktuelt viss dei på nokon måte hadde litt tungt for å lese/lære - då 'slapp dei ikkje fram' i den vanlege alderen.Enkelte prestar har sett ut til å vere mindre kravstore, og det er kanskje forklaringa på at eg nyleg fann ei kvinne eg har leitt etter - konfirmert i eit nabosokn, med svært dårlege karakterar; eg går ut frå at ho har hatt dysleksi, for livet hennar seinare viste i alle fall at det ikkje var noko å seie verken på intelligensen og framdrifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Takk for svar til dere begge!Jeg har lett i nabobygder til både Drammen og Toten ,men årene før 1814 var vel temmelig uoversiktlige både på den ene og andre måten. Jeg finner ikke igjen familien etter FT 1881,muligens er det moren til Johanne Corneliusdatter som er død i Bragernes i 1810,navn og alder passer.Hun var fra en gård på Toten og da kan vel døtrene ha prøvd å komme seg dit etter morens død. Men hvilken vei kan de ha fulgt i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Tusen takk, Anne!Har ikke sett innlegget ditt før nå, men her fikk jeg jo mye fin info. Skal kikke litt om jeg finner konfirmantlister Strømsø / Tangen. Tro hva det betyr at faren før konas død 'var gaaen bort'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.