Gå til innhold
Arkivverket

[#76251] Hvor kommer Kjell Jenssen Nådåøynå f. c. 1791 fra


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjell Øverland

I Finnøy boka s. 36 nr. 17 er han nevnt som bøkker og husmann. Han bor da sammen med sin andre kone Kari Eriksdatter.Kjell hadde tideligere vært gift med Barbro Nilsdatter Kunes under Røykjenes fra Jelsa. f. ca. 1790. Hun er datter til Nils Rasmusson Barkelandsberget.Kjell og Barbro får 8 barn sammen1816 Ingeborg Marie [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1621&idx_id=1621&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Faddere: Inger Barkaland, Joren (Johannesdtr.) Tandrenes, Ingebrigt (Ingebrigtsen ?) Rongervig, Bjørn (Larsson ?) Jelsa1819 Thore Lenke Faddere: Kristen Hylen (?), Anna (??) dtr., Falentin (??) , Bjørn (Larsson ?) Barkaland, Thore Helgaland1821 Anna Maria Lenke Faddere: Marthe Naaden, Berte Nærland, Bjørn Nærland, Markus Svinehaugen, Erich Naadtre (?)1823 Anne Lenke Faddere: Borgilla Regelstad, Gunnile Nærland, Gunnile Bjørnsdatter Løvsnæs (gift med Ola Torsteinson Nærland), Bjørn (Beleston ?) Løvsnæs, Ole Qvamme1823 Barbro Lenke Faddere: Anne Naaden, Berte Qvame, Jonas Naaden, Michal Judeberg, Rasmus Hauge1829 Kristi Lenke Faddere: Anne Naadø, Berthe Regelstad, Ola Regelstad, Peder Naaden, Børre Nærland1832 Nils Lenke Faddere: Anne (Bjørnsdtr.) Løvsnæs, Marte P. Naade, Bjørn Nærland, Thormod Reigelstad, Anders Kunes1835 Torine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

De 2 første barna er altså født i Rongervik under Barkaland. Kjell bygslet i Rongarvik ca. 1815. Og familien flyttet derfra ca. 1820.I 1865 tellingen finner vi ham som husmann med jord, og han heter Kjøl Jonson og det er oppgitt at han er født i Jelsa. Alder 74 år, dvs. han skal være født ca. 1791.Se lenke: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61141&gardpostnr=4&personpostnr=21&merk=21#ovre>LenkeJeg har søkt gjennom folketellingen for 1801 uten å finne noen Kjøl/Tjøl/Kield som passer.Når Kjell gifter seg i den 02. juli 1816 med Barbro heter han Kiel Jensen Rongervig. Se lenke: Lenke Forloverne var Kristen Fuglestein og Niels Bandeberg.Disse 2 finner vi igjen som faddere til barna til en Johannes Kittelson/Kjetilson Slottå f. 1758, se lenger nede. Johannes er konfirmert den 2. søndag i advent i 1774, se nr. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

På Rongervik bor også Jakob Navarson Tveitarå (1771-1806) som er gift med Herborg Kjetilsdatter Kjelsvik (1753-1815). Kjelsvik er under Fuglestein. Hun og Jakob er nevnt som faddere til flere av barna til Johannes Kjetilson Slåttå.Herborg Kjetilsdatter er søster til Johannes Kjetilson Slåtta u. Økstra, som i 1784 ble gift med Jorunn Ivarsdotter. Dei budde først på Foreneset der Jorunn døydde i 1787, 30 år gamal.Forlovelse 11.04.1784 nr. 1 Gift i Jelsa kirke den [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15816&idx_id=15816&uid=ny&idx_side=-28>LenkeJohannes og Jorunn hadde 1 sønn sammen12/3 1785 Kjetil - Se nr. 12 side 257 LenkeFaddere: Kjetil (Johannesson) Slotten, Rasmus Økstra, Gunnar Fårenes, Liva Fuglastein, Gunhild Eskedalen26/3 1786 er det i Jelsa kirkebok innført en Kjetil Johannesson Fårenes som er gravlagt 8 dager gammel. Dette er nok sønnen til Johannes og Jorunn. Se nr. 15 side 221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Johannes Kjetilson gifte seg oppatt med Elisabet Olsdotter Sand, truleg dotter av Ola skulemeister på Sand. Dei bygsla Grønnevik på samme tid. Forlovere er Jone og Kristen Fuglestein. Forlovelse den 17.05.1788 og gift den 16.06.1788. Se nr. 10 side 99. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15816&idx_id=15816&uid=ny&idx_side=-31>Lenke Johannes drukna på vårsildfiske utanfor Skudesnes i 1812 og vart grl. på Falnes kyrkjegard. På samme fikse druknet også Gunnar Ingebrigtson Tandrenes som er bror til Lars Ingebrigtson, og sønner til Ingebrit Larsson Tandrenes som gifter i 1813 seg med enka ettter Johannes. Enka satt med plassen et par år, men sa da opp til fordel for verson sin. Elisabeth døydde i 1814, 52 år gammel. Barna til Johannes og Elisabet er : a.Kjetil f. 1789, d. s. å. b.Jorunn f. 1790, g. m. Lars Ingebretson Tandrenes. c.Brita f. 1792, g. m. Lars Andersson Øye av Sauda. d.Ola f. 1794. e.Anders f. 1799, g. m. Marta Torbjørnsdtr. Maribu.7/12 1788 Kjetil – Se nr. 3 side 272 Lenke Faddere: Anna Eivindsdtr. Fuglastein, Herborg Kjetilsdtr. Slotten, Endre Ormson Nodland, Torbjørn Erikson Landsnes, Gunnar Olson Sørvik5/4 1789 under døde er det i Jelsa kirkebok innført en Kjetil Johanneson Fårenes, 3 måneder og 3 uker, som er gravlagt. Dette er nok sønnen til Johannes og Elisabet. Se side 224 nr. 14 Lenke20/3 1790 Jorunn – Se nr. 16 side 279 Lenke Faddere: Karen Bjørnsdtr. Økstra, Herborg Kjetilsdtr. Slotten (Johannes sin søster ?), Kristen Ormson Fuglastein (forlover i bryllupet til Kjell ?), Endre Ormson Nodland, Jon Jakobson NordnesKonfirmert: 17. søndag etter Trinitatis 1805 Lenke5/2 1792 Brita – Se nr. 7 side 291 Lenke Faddere: Jomfru Grønbek, Herborg Kjetilsdtr., Valentin Olson Barkeland, Bjørn Anderson Økstra, Jakob Navarson TveitaråKonfirmert: Kanskje den Brita Johannesdtr. Jelsøe som konfirmeres Lenke15/10 1794 Ola – Se 15.oktober side 317 Lenke Faddere: Inger Barkeland, Elen Nodland, Elisabeth Olsdtr., Klokkeren Ole, Nils Bandaberg (forlover i bryllupet til Kjell ?), Anders Andersson ØkstraKonfirmert: 17. søndag etter Trinitatis 1811 Lenke7/7 1799 Anders – Se 07.juli side 38 Lenke Faddere: Karen Økstra, Malena Romsbotn, Marta Berge, Lars Barkeland, Lars Aubø, Ole Sand (skulemeister på Sand ?)Konfirmert: 19. søndag etter Trinitatis 1815, 1. oktober 1815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Johannes Kjetilson er sønn til Kjetil Johanneson Hausland i Erfjord, født c. 1722, som igjen er sønn til Johannes Torgeirson Hausland. Kjetil Johannesson er nevnt på Økstra i 1758. Kjetil Johannesson hadde før det bodd på Kjelsvik under Fuglastein. Kjetil og kona Berte Andersdatter (c. 1724-) flyttet i 1763 til Tveitarå.De har barna a.Johannes Kjetilson f. 1756, g. 1784 m. Jorunn Ivarsdtr., busett Foreneset og Grønnevik. b.Gunvor f. 1750, d. 1789 i Økstraslåtta. c.Herborg f. 1753, g. 1791 m. Jakob Navarson Tveitarå, busett Rongarvik. Johannes som er nevnt her er han da Kjell Jensen sin far ?Som nevnt lenger oppe hadde Johannes Kjetilsson 2 sønner som er kalt for Kjetil og som begge er døde, men kan han ha hatt en 3. sønn som også er kalt for Kjetil ?Kjell Jensens datter Ingeborg Marie har en fadder som heter Jorun Tandrenes, dette er nok Jorun Johannesdatter f. 1790 i Grønnevik som senere ble gift med Lars Ingbretson Tandrenes, og som da er Kjell Jensen sin søster, dersom teorien stemmer.Denne Lars Ingebretsen Tandrenes er bror til den Ingebrigt (Ingebrigtson?) Tandrenes som er fadder på Kjells datter Ingeborg Marie. Deres far Ingebret Larsson ble gift med Ingeborg Maries bestemor ?, Elisabeth Olsdatter i 1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Er det noen som vet hvem Kjell Jensen Nådøynå sine aner er, eller er teorien jeg har lagt frem nok bevis for at Kjel Jensen kan være samme person som Kjetil Johannesson født. ca. 1791, men som ikke står oppført i kirkeboka, og at han kan være en sønn av Johannes Kjetilsson. Nevnt lenger oppe.En problemstilling er de 2 stk. Kjetil Johannesson som dør som små.Håper på innspill og kanskje finner vi løsningen på hvor Kjell Jensen kommer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Ja, den debatten hadde jeg ikke fått med meg. Jeg hadde funnet den uekte sønnen Kjell, men regnet med at det ikke var den Kjell jeg skulle ha tak i. Men det viser seg jo at det er denne personen allikevell.Feilskriften for Kield, Berta står også i avskriften av Jelsa kirkeboka som Rogaland Ættesogelag utgav i 1954. Der står det Berta uekte.Takker dere for hjelpen så langt, da skal jeg se om jeg kommer meg videre i slekta til mitt søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Neste spørsmål nå er hvor opphavet til Jens Thorsen Uhren som det står i dåpen til Kjell.Jeg har ikke lykkes så langt å finne han. Han skal være født ca. 1755 dersom alderen i 1801 stemmer. Kan Jens og kona i 1801 fått barn som vi kan følge fadderene på ??Dersom dere vet noe mer mottas dette med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Siden Kjell Jensen har gjordt seg fortjent til to tråder her på forumet og en på DIS forumet så fortjener vel foreldra Jens Thorsen og Anna Kjellsdtr også litt oppmerksomhet ja...Den eneste kandidaten jeg har greid å finne er denne , som gifter seg i 1791 i Holt, Aust AgderFamilysearch: JENS THORSEN Spouse: ANNE OLSDR Marriage: 13 APR 1791 Holt, Aust-Agder, NorwayNr 443: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1621&idx_id=1621&uid=ny&idx_side=-135>LenkeHer gifter altså en Jens Thorsen (i Tvedestrand?) seg med ei Anna Olsdtr. En av forloverene er Christen Thorsen, broren? Jeg har bare greid å finne et par i hele landet 1801 med denne navnekombinasjonen, og det er paret på Tasta i Stavanger som er nevndt tidligere, og hvor Jens Thorsen altså har en uekte sønn Kjell som kan passa med den døpt på Jelsa i 1793. Jeg har ikke greid å finne noen Jens Thorsen/Anna Olsdtr 1801 i Aust Agder, og har heller ikke funnet neon av disse begravet i det distriktet i årene etter ekteskapet og frem til 1801.Har ikke funnet noen dåp/konfirmasjon til disse, men mine lokalkunnskaper i kirkebøkene der er mangelfulle... Den eneste er denne i Froland: JENS TORESEN Christening: 26 AUG 1753 Froland, Aust-Agder, Norway Father: TORE GULOFSEN Mother: ANE JENSDRMen dette kan like gjerne være denne i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Huff og huff, hvorfor gå over bekken etter vann. jeg fant akkurat dette paret gift i Hjelmeland 10 Juli 1784.LenkeNr 8, Jens Thorsen og Anna OlsdtrHjelmeland er som kjent bare en god rotur unna Jelsa.Da er det nok bedre å grave videre her en i Aust Agder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Kanskje du har rett, det er synd at vi ikke finner ut etternavnet hans slik at vi kunne funnet hvilken gård han bodde på/kom fra.Når han i 1793 står oppført som Uren har jeg en teori om at han er fra Bandauren som er en husmannsplass under Bandaberg. Men kanskje var han bare dreng der og er fra Hjelmeland, siden han gifter seg der i 1784.Men en av fadderene i dåpen til Kjells sønn Thore er Thore Helgaland, kanskje er dette en slektning eller en bror. Dessverre så har vi ikke farsnavnet til denne Thore enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Eg fant ein Jens Thorsen Nesvik konfirmert i 1783, 19 år. Han er vel minst 7-8 år for ung til å stemma med alder oppgitt for Jens Thorsen på Tasta i 1801. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1599&idx_id=1599&uid=ny&idx_side=-101>LenkeFinner ikkje denne Jens døpt i Hjelmeland ca 1764 /- Hjelmelandsboka nevner heller ingenting om noen Tor på Nesvik som kan vera faren.Når det gjelder mulige barn av den Jens Thorsen som giftar seg i Hjelmeland 1884 har eg berre funne dette 'Jens barnet' i Hjelmeland i åra etter som eg ikkje greier heilt å plassera.Anna Jensdtr Byre , dpt. 22 Mars 1786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

I sjeleregisteret av 1758 er Thore Frøyland i Time ført med en 4 år gammel sønn som heter Jens. Hva sier bygdeboka om han?Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Lye, Sjeleregister nr. (1758-1758), Sjeleregister 1758, side 96. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1599&idx_id=1599&uid=ny&idx_side=-2>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Denne Thore Frøyland er nok den Tore Ommundson Tjensvoll (1A.4.3) f. ca. 1700 som er gift 16.3.1727 med Jorunn Larsdtr. Norheim (Andre 3.3) f. ca. 1708, d. 25.6. 1763.De hadde 12 barnInger 1728, Merete 1731, Lars 1733, Ingeborg 1735, Ommund 1736, Ingeborg 1737, Ommund 1741, Ola 1744, Tore 1747, Amund 1750 Tore/Jens 1754, Jens 1756Den Jens født 1756 er i live i 1767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.