Gå til innhold
Arkivverket

[#76255] Ole Olsen f. ca. 1798, Kjelsås i Vestre Aker


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Hei! Har en nøtt som jeg forsøker å knekke, nemlig opphavet til en viss Ole Olsen som i årene 1824 og 1827 bodde i Vestre Aker. Han giftet seg den 12. 11. 1824 (vielse utsatt pga sykdom) med Karen Andersdatter f. ca. 1797, som temmelig sikkert er datter av et visst ektepar Anders Hansen og Malene Jonasdatter. Ole og Karen får sin første datter Oline i 1824 (født 22. 10. på Blindern og hjemmedøpt 19. 12.), og sønnen Johan - min forfader - blir født den 14. 7. 1827 på Kjelsås. Jeg kjenner ikke til flere barn. Opplysningene ovenfor kommer hovedsaklig fra FT-1865 og ministerialbok for Aker 1819-1828 (vielse her, nr. 71 - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7719&idx_id=7719&uid=ny&idx_side=-249>Lenke ).Vanskelighetene kommer når jeg forsøker å finne ut av opphavet til Ole Olsen. I FT-1865 finner jeg en person på Briskeby som jeg tror kan være hans kone Karen, sammen med datteren Oline og hennes datter Ingeborg (Lenke). Her kalles Karen enke, og jeg har gjennomgått alle begravelsesprotokollene i Aker fra 1865 og bakover for å prøve å finne Ole Olsen.Den eneste jeg finner er denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Brage!Er litt usikker her, men er det muligens dine forfädre Ole O. og Karen A. som får en sönn Anton Christian Lauritz födt 30/5 döpt 25/7-1830 på Enerhougen : LenkeOm dette skulle väre riktig, så kan ikke den Ole Olsen du fant som död 1 år tidligere väre noen kandidat??Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk Svehn!Det ser ut til å være en mulighet for at det er samme personer ja. Vanskelig å finne det ut utifra fadderne - eneste måten å bekrefte eller avkrefte det 100% er å sjekke i vielsesprotokollene (er det flere par Ole Olsen og Karen Andersdatter gift på omtrent samme tid?). Som du sier er det et litt for langt sprik mellom den andre Oles død 27. april 1829 og Anton Christian Lauritz' fødsel 30. mai 1830; den døde Ole kan ikke være hans far.Skal gå i gang med vielsene så snart jeg får tid. Hvis ikke det gir resultater, så er det vel nbare å sjekke begravelsene en gang til. Jeg gikk raskt igjennom dem igår og kan fort ha oversett den rette oppføringa.Hvor ligger forresten Enerhaugen i forhold til de andre nevnte stedene (Kjelsås, Blindern)? Jeg er ikke lommekjent i Oslo.Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Her er iallefall ett par Ole Olsen/Karen Andersdatter gift i 1828 (Lenke). Brudgommen kommer visst fra Finnmark, men jeg klarer ikke å se om det står noe om hvor i Oslo/Aker de bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

'Drængebarnet Anthon Lauritz Olsøn' dør i 1831(Lenke - nr. 279). Foreldrene er arbeidsmann Ole Olsen og kone Karen Andersdatter, med opphold på Enerhaugen. Dette må være samme som den tidligere nevnte Anton Christian Lauritz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(4) De bodde i Bjergfjerdingen, i dag bydel St. Hanshaugen, dvs. på vestsiden av Akerselva, sør for Gamle Aker kirke.(1) Har du funnet konfirmasjonen til Oline og Johan? Hvor bodde de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Oline konfirmeres 6. oktober 1839 - nr. 119 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7721&idx_id=7721&uid=ny&idx_side=-211>LenkeFamilien ser da ut til å bo på et 'Grefsen-eie'. Olines fødested er oppgitt som Blindern (mora Karen bodde visst der da hun giftet seg med Ole, jf. vielsen)Johan konfirmeres 2. oktober 1842 - nr. 38:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg synes ikke det virker særlig trolig at 'din' Ole Olsen er identisk med mannen fra Vang som skjøt seg i Lakkegata. Av innførselen kan det virke som om han hadde et kortvarig opphold i Aker. Hadde han vært bosatt i Aker flere år tidligere, var nok det blitt nevnt, fremfor at han var født i Solør.Jeg ville i tillegg til kirkebok for Vestre Aker også ha sjekket de andre kirkebøkene for Aker, samt Christiania. Garnisonsmenigheten (som tidvis også dekket en del av Aker) og Oslo/Gamlebyen, som utover 1800-t. dekket mye av det sørlige Østre Aker. Nå bodde Karen på Briskeby i 1865, som hører til Vestre Aker, men mannen kan jo ha dødd og blitt begravet et annet sted, likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk for tipsene! Jeg skal se hva jeg finner. Håper det kan være mulig å identifisere den rette Ole dersom begravelsen hans står oppført i noen av de kirkebøkene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Da er det to å velge mellom: Ole Olsen Bjergfjerdingen, 15 1/2 år og Ole Olsen, legdslem på Ullevål, 15 år.Ullevål ligger i hvert fall nærmest Blindern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dette paret er ikke på Kjelsås i 1801, og synes heller ikke å være nevnt noe annet sted i Aker. Uteglemmelse er absolutt en mulighet, men de kan også være døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ungk. Ole Olsen Sander-eie og Pige Marthe Pedersdtr. Vaggestein trol. 27/1 1798 og viet 14/7 samme år. Begge må ha vært fra Maridalen. Det er i nærheten (forholdsvis) av Kjelsås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jo, paret er nok uteglemt i 1801: Ole Olsen Kjelsaas Ey: og Marthe Pedersdtr. døper nemlig sønnen Peder 20/2 1803. Jeg har også funnet en datter Berthe, som ble døpt 2/11 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ole Olsen og Marthe Pedersdtr. døper Jørgine 8/12 1805, var da på Brekkesagen. Brekke ligger ved inngangen til Maridalen.I 1808 var de angivelig ved Sagene. Et par med disse navnene døper da Maria, f. 27/5, dpt. 10/7.Ikke funnet flere barn døpt ut 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Her kom det mange interessante opplysninger!Kan det faktum at Ole og Marthe bodde på Kjelsås-eie i 1798-1803 tolkes som en større sannsynlighet for at de var foreldre til 'min' Ole Olsen? Er det en mulighet for at Ole Olsen som voksen kan ha flyttet tilbake til samme plass som foreldrene bodde på?I (17) finner du Ole Olsen døpt 28. 10. 1798. Finnes det flere Ole Olsen døpt samme år? Etter relativ alder burde det være mulig å finne ut hvem som er hvem av de to som er konfirmert i 1814..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har prøvd å følge Ole Olsen og Marthe Pedersdtr. på Kjelsås ut fra en arbeidshypotese om at Ole Olsen d.y. kunne ha vendt tilbake til hjemtraktene som voksen, ja. Men foreløpig er det absolutt bare en hypotese. Men det vrimler faktisk ikke av Ole Olsen'er døpt 1798/99; i 1799 var det vel et par stykker, hvorav én født utenfor ekteskap. Mulig det bare var en i 1798. Du kan jo sjekke selv. Skriften er lett å lese.Dersom 'din' Ole Olsen var identisk med konfirmanten som var i legd på Ullevål, er det vel å anta at foreldrene døde. Jeg vet at veldig mange foreldre i sin beste alder døde i 1808/09 i Aker, nødsårene under Napoleonskrigen, mens barna deres oftest overlevde. Det kan tyde på at foreldrene lot barna spise, og sultet ihjel selv, eller bukket under av sykdommer grunnet mangelfull ernæring.Er det noen navn blant de som var faddere i 1824 og 1827 som kan være interessante med tanke på evt. søsken av Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Jeg har sjekket, ja, men det er ingen Olsen eller Olsdatter blant fadderne til Johan og Oline. Den eneste fadderen jeg er sikker på er et familiemedlem, er Malene Jonasdatter som er fadder for Johan i 1827 (hans mormor). Oline og Johan har forøvrig helt forskjellige mennesker som faddere, ingen 'spor' der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Har sjekket i det såkalte 'Maridalsregisteret' (som ligger på Digitalpensjonatet) og finner en Marthe Pedersdatter fra Vaggestein døpt 23. 4. 1769, datter av Peder Larsen og Johanne Christensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Dag Brodin

Det stemmer at Sander og Sander eie(og resten av Maridalen) dessverre ikke er med i tellingen for 1801. Man kan jo undres om presten bare har latt være å registrere folk, han hadde jo et ganske stort sogn å holde styr på, en annen mulighet er at det senere er gått tapt. Har du sjekket 1834-tellingen for Aker, f.eks med henblikk på Kjelsås, Brekke, eller Blindern?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Kanskje forlover ved giftemålet til enken Karen Andersdt er broren Hans Andersen Jeg fant kanskje dem i 1801Lenke Det passer med Karens alder.Og Jeg ville ha sjekket innflytteder til Aker sogn/Christiania Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.