Gå til innhold
Arkivverket

[#76256] Kan vi bistå med å løse en mulig savnet kunstskatt?


Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

Virker som vi er på rett spor.Det er 10 forekomster av Wesche, i Aker (Akershus) og Kristiania. Emmy Dagmar Wesche f. 17.09.1905 er muligens den vi skal ha tak i. Jeg holder på å bla i Aker kb, døpte og konfirmerte.Adressebøker for ca 1927, 30 og 40-årene bør gi flere spor.Jeg venter fremdeles på mail fra galleriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kanskje noen med Canada-tilgang hos Ancestry kunne sjekke ut denne damen:Canadian Passenger Lists, 1865-1935Passenger Lists Name: Enny Wesche Birth: year - Norway Departure: location Arrival: date - Halifax, Nova Scotia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

535318 Edon Sverre Wesche 2212 1883 1008 1961 0909 1961 5 2 7-1 Grefsen kirkegård Velg kirkegård i Oslo GrefsenDamen her er begravet i samme grav.535319 Gudrun Marie Ritter 1801 1920 2708 1988 2909 1988 5 2 7-2 Grefsen kirkegård Velg kirkegård i Oslo Grefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

FT 1900 - Møllergata 40tellefonformand Christoffer Emil Wesche f. 1862, hustru Karoline Emilie f. 1864, sønnene Sverre f.1884 og Fritz Leonhard f. 1893. Alle født i Kristiania.Magefølelsen sier at Emmy og Walter vi har funnet er de riktige, men venter fremdeles på svar fra galleriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Til nr. 9: Emmy* Wesche ankom Halifax med 'Stavangerfjord' 28. mai 1928. Hun er 23 år, født i Oslo, Norge. Tidligere yrke 'office-clerk'; nytt yrke 'domestic'. Som endelig reisemål oppgis Canadian National Railways, Winnipeg. Nærmeste pårørende i Norge er [uleselig] Fritz Wesche, [uleselig]gaten 4, Oslo.*) Den søkbare indexen oppgir Enny. Skrifta i originaldokumentet er svak, men jeg mener det står Emmy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg har sendt mail til Oslo Byarkiv og bedt om oppslag i adressebøker fra slutten av 30-tallet, 1942 og ev 1945/46. Fikk tilbake autosvar om 3 ukers behandlingstid så jeg ringte dit. Vil uansett ta noe tid før de kan gjøre oppslagene.Noen på forumet som skal innom arkivet raskt?Har fremdeles ikke fått svar fra galleriet.Finnes det en death index søkeside for Canada?Hva mer kan vi gjøre akkurat nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg henvendte meg til NRK og fikk følgende svar tilbake:'Hei Heljar.Tusen takk for henvendelsen,Jeg har dessverre ikke klart å spore opp fødselsdato til Emmy Graf.Det jeg nå vet er at hennes fulle navn er Emmy Dagmar Graf-HowardHun døde 11. juni 1994Emmy kan nok ha forandret navnet sitt i Canada.Etter hva jeg forstår har Slottet ikke funnet henne i sine arkiver.Dette er dessverre alt jeg vet om henne nå.Men jeg er veldig interessert i bidrag fra dere.Lar høre fra meg hvis det dukker opp mer info.Mvh.Paal WergelandNRK.no'Jeg har besvart email og lagt med link til forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Her ankommer hun Halifax, Nova Scotia...Canadian Passenger Lists, 1865-1935 about Enny Wesche Name: Enny Wesche Gender: Female Age: 23 Estimated birth year: abt 1905 Birth Country: Norway Date of Arrival: 28 May 1928 Vessel: Stavangerfjord Search Ship Database: View the 'Stavangerfjord' in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: Halifax, Nova Scotia Port of Departure: Oslo, Norway Roll: T-14815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Når NRK bekrefter at hun het Emmy Dagmar, Dagmar stod ikke i artikkelen, har vi riktige folk.Nå er det muligens avgjørende hva vi får ut av adressebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Til nr 20: Nei, men jeg ba journalisten følge med på forumet, så kanskje det kommer noe derfra.Vi har en del Graf i Norge, så kanskje vi skal prøve å finne Netti Mae (innl. 4) som kan være født her og emigrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Såvidt jeg kan skjønne så er Samuel E. Howard og Nettie Mae Graf boende i USA. Og således er de nok ikke fra Norge, men man vet jo ikke... Navnet høres da skikkelig amerikansk ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

'Nordmenn i Minnesota i USA i 1880-teljinga'Annetta Graff f 7 Mn N N 272 Northfield City Rice MinnesotaDette er det nærmeste jeg kommer ved globalt søk på DA.Samuel & Nettie finnes sikkert i US Census hvis noen har tilgang der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Folketelling 1910 for Joyfield, Benzie Co, Michigan viser:Samuel E. Howard, 55 år, gift andre gang, født 'at sea', fars fødested ukjent, mors fødested New York, kom til USA i 1853, er statsborger. Har vært gift i ti år.Nettie May, hans kone, 31 år, gift første gang, født i Michigan av tyske foreldre, gift i ti år, mor til seks barn, alle i live.Barna er: sønn Samuel E, 9 år; sønn Graf (evt. Grat?), 7 år; sønn Summer (?) N, 5 år; datter Nettie N, 3 år; datter Helen W, 1 år og 10 mnd; sønn Oscar C, 9 mnd; alle født i Michigan. Folketellingsdato 15. april 1910.Denne familien samsvarer med den det vises til på Genforum (se bl.a. innlegg 10). Her er det imidlertid ingen sønn ved navn Walter. Sønnen Graf/Grat er 7 år - kan han være en aktuell kandidat? Eller er dette et villspor?Ved folketellinga 1920 er Samuel enkemann. Flere av barna bor hjemme, deriblant Graf/Grat.Walter Graf og Emmy Wesches vigselsattest kan kanskje inneholde foreldrenes navn. Fra lenka i innlegg 3 er det mulig å bestille kopi av 'marriage registration'.A-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Hørte/så akkurat på nyhetene på Nrk tv, som uttalte at de mener at maleriene aldri skal ha befunnet seg på slottet, og at det heller ikke har vært ansatt noen Emmy Graf der.Dette bare til underretning.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.