Gå til innhold
Arkivverket

[#76256] Kan vi bistå med å løse en mulig savnet kunstskatt?


Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Siden du nå kjenner dødsdatoen for Emmy kunne det kanskje være en tanke å sende en mail til et større bibliotek i Victoria med en forespørsel om det var mulig å fremskaffe en obituary etter henne. Regner med at det var der hun døde. Nå varierer jo innholdet i disse nekrologene ganske mye, men de 'beste' er jo rene biografier om avdøde. Kanskje det står noe om at hun hadde arbeidet ved slottet i Norge. En nekrolog vil jo også ha med navn og trolig også bosted på eventuelle barn slik at det kanskje kunne være mulig å få kontakt med dem.Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg har sendt forespørsel om obituary til biblioteket i Victoria.Mariann (28). Du glemte linkDet er mulig Emmy kan ha brukt navnevarianter hvis hun virkelig arbeidet på slottet FØR krigen. Vi har også muligheten at det var under krigen..... Samtidig virker det svært usikkert hva slottet vet om malerieneDet som jeg synes er viktig er at maleriene kommer tilbake til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Heljar!Jeg er i slekt med Emmy Dagmar Wesche, og skrevet om henne i min slektsbok som var ferdig 2007. Du får selvsagt maile meg direkte hvis du vil. ingjerd_v_bruggen@hotmail.comHilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hei, Ingjerd.... Det var da spennende at noen slektninger meldte seg..Har du noensinne hørt om denne saken om bildene?Tør jeg spørre på alles vegne her inne hvor og når Walter Graf-Howard ble født og døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei!Jeg har aldri hørt om bildene. Ikke ble jeg fortalt om dette fra familien heller, ei heller at hun skulle ha jobbet på Slottet. Jeg fikk noen andre historier om henne, og syns kanskje det er rart at ingen har nevnt det.Hennes sønn døde i 1970, hennes mann Walter Graf vet jeg ikke når døde. Har ikke funnet noe om at han skal hete Graf-Howard heller. Hans foreldre var Samuel Graf og Susan Baer. Walter var født i Sveits.Emmy skal i følge familie tradisjonen ha vært gift flere ganger, blant annet er Krag et etternavn som nevnes. Hun skal også ha kommet tilbake til Norge hvor hun bodde den siste tiden i livet. Jeg må nok grave meg litt ned i notatene mine for å finne ut om jeg har noe mer konkret.Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Ja, det stemmer. Mulig jeg ikke har skjønt poenget her, men er det virkelig bekreftet at Emmy Dagmar Wesche er den Emmy Graf-Howard det er snakk om i innlegget? Før jeg trekker noen slutninger av det hele skal jeg prøve å ringe dem jeg hadde kontakt med da jeg fikk opplysningene til boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Sjansen for at det er noen andre er vel minimale....Fant mer ut om familien på ancestry.com.... faktisk en god del...Vi får vel bare vente på til vi ser nekrologen om henne og giftermålet sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Ingjerd (37)Vi har fødselsdatoen til Emmy, som matcher den som er oppgitt ved emigrasjon, i Halfix oppgir hun Fritz som nærmeste pårørende og reiser til Winnpeq. Hennes fulle navn ved vielsen i 1930 med Walter som igjen stemmer med dine opplysninger og faren Samuel.Ja, jeg er tilnærmet 100% sikker på at dette er samme dame hele veien. Ettersom hun har giftet seg igjen kan hun ha brukt flere navn i Norge og senere gått tilbake til navnet etter 1. vielsen. Ettersom hun skal ha bodd i Norge på slutten av sitt liv, så kan hun også finnes i nyere adressebøker. Bodde hun forresten i Oslo?Ettersom NRK er sterkt på banen, så kanskje de også raskt kan hente ut ev nekrolog og kanskje kopi av testamente. I tillegg til vielsen. Tydeligvis ligger alt i Victoria/Vancouver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg har fått følgende email fra NRK-journalist Paal Wergeland:Jeg har sendt en forespørsel til Canada angående vielse.Jeg har også fått vite at hun het Emmy Dagmar Graf Lie, f. 17. september 1905.Og at hun var i Norge i 1944, og 1957.Hun har nok giftet seg på nytt og bodd flere år i NorgeKlarer dere å finne ut noe mer om henne basert på denne informasjonen? Ektemann, barn , barnebarn.?Jeg vet ikke fra hvem hun har fått navnet Lie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Navn på ektemann, barn og barnebarn er jo normalt tatt med i nekrologen, så vi får jo bare håpe at biblioteket responderer på din forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Bare for å prøve å holde tunga rett i munnen... Vet vi nå, helt sikkert, at 'Emmy Graf-Howard' og 'Emmy Dagmar Wesche/Graf/Lie' er én og samme person? Har opplysningene ovenfor kommet fra uavhengige kilder?Vi vet at Emmy Dagmar Wesche (f. 1905) fra Kristiania/Oslo ankommer Halifax i 1928. Som nærmeste pårørende oppgis broren Fritz. Dette er utvilsomt den Emmy som er funnet som døpt i kirkebok. Emmy blir gift med Walter Graf (født i Sveits), får sønnen Walter Louis (d. 1970).Hun blir senere gift Lie, bor delvis i Norge. Walters far het Samuel, men ingenting tyder på at Samuel Howard som nevnes i innlegg 24 har noe med saken å gjøre (spesielt hvis opplysningen om at Walter var fra Sveits er korrekt).Bildene det hele dreier seg om ble testamentert av Emmy og Walter Graf-Howard og gitt til museet i 1993. Hva sitter museet på av overleveringsbrev? Jeg vil tro det kan finnes noe mer korrespondanse i deres arkiv. Kan de ha kopi av testamentet? Hvor stammer opplysningene om kammerpiken på slottet fra?En gavmild person ved navn Emmy Graf-Howard har tydeligvis eksistert. En dame ved dette navnet har også donert penger til 'Heart and Stroke Foundation of B.C. & Yukon' (jf. innlegg 2). Denne her oppført på liste over givere i 2003-2004 (!). Hun er oppført i kategorien 'Bequests, trusts and other deferred gifts'. Kan dette være et fond som det gis penger av? Hvis 'vår' Emmy døde i 1994 kan hun neppe selv ha gitt penger i 2004.I innlegg 17 opplyses det at Emmys fulle navn er Emmy Dagmar, og at hun døde i 1994. Er dette opplysninger fra kanadisk hold (f.eks. fra museet), eller bygger det på opplysninger fra norsk side knyttet til Emmy Wesche? Bygger opplysningene i innlegg 40 på info fra Canada?Døde Emmy Graf/Lie i Norge eller Canada? Jeg finner ingen kandidat i DIS-Norges gravminner, verken som Lie, Graf eller Howard. Hvis Emmy delvis bodde i Oslo i godt voksen alder er det kanskje mulig at det fins en dødsannonse i ei Oslo-avis (eks. Aftenposten), selv om hun kanskje døde i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Har sjekket i adressebøkene for Oslo.Fant Emmy Graf i 1945 og 1946 boende i Sannergata 5, da som fhv. sykepleier.og i 1958-59 boende i Hegdehausveien 36, da som sykepleier.Faren Edon bor i 1946 i Amtmann Meinich vei 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg har spurt Carsten Schanche i debatt 62951 om oppslag i 'Norske Sykepleiere' fra 1960. Man kan jo håpe på flere opplysninger :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Har sjekket i bøkene om studentene, i perioden fra 1922 til 1929, men fant ingen som kunne stemme. Muligens hun ble utdannet i Canada?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Da sto det ingenting i 'Norske Sykepleiere'. Jeg hadde håpet det kanskje kunne fortelle oss hvor hun hadde jobbet. Hva annet kan man så sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Bjørg.... Siden en får vite at hun en gang heter Emmy Dagmar Graf Lie så kan det vel være at hun ble gift i Norge. Muligens borgerlig, og da kan en sjekk med byfogden. De bør vel ha oversikt over det, om hun ikke giftet seg i en kirke... Da sliter en selv om giftermål er offentligt, og uten å vite når eller hvor så sliter en virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.