Gå til innhold
Arkivverket

[#76272] Nils Mortensen Wærøe skifte - hjelp til tyding


Gjest Oddbjørn Borch
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Borch

Jeg klarer ikke å tyde disse kråketærne.... Kan noen være så snille å hjelpe meg å oversette skiftet til Nils Mortensen Wærøe på side 224b i Geistlig skifteprotokoll for Senja prosti (1745-1806)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

No 4. Hr Niels Mortensen Werøe for hans indestaaende 30 rdr udlagt. - Ved Registerings Forretning annammed af de af Enken frembaarne Penger udj Stervboed 19 rd - ' - 12 3de Rage Kniver med Foederal ' - 3 - ' 1 Par Vegt Skaaler ' - 3 - ' 3de gl: Stykker af Musqvet Piber a 12 s: ' - 2 - 4 1 brun Hest 4 - ' - ' 1 dusin flaae Tallerkener merkt: Hr Jens Schielderup J: M: L: vigt 22 Mrks 3 - ' - ' 1 Kuffert med beslag og Laas paa daglig stue Loftet 1 - 3 - ' 1 ditto mindre for 1 - ' - ' Er = 30 rdr- ' - '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Er det her snakk om Nils Mortensen, Medfjordvær, gift med Maren Jaobsdtr. Borch? I tilfelle så skal han være sønn av Trondheimsborgeren Morten Brynildsen som holdt til på Gauk-Verøy i Bø, Vesterålen og Maren datter av kapellan i Bø 1647-1719 Jakob Lagesen Borch og Sara Pedersdtr. Blix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Det er samme karen, ja. Ser at han etterlater seg en enke her, men jeg har Maren som død av farsotten i 1744. Vet noen hvem Nils' andre kone var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Jeg har kun opplysninger om en bror - Arne el. Arnt. Dette ifølge morens skifte i 1689 (mener det var K.Bugge som nevnte dette i NST XVI. Hvis du har flere opplysninger om familien, er det av stor interesse for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.