Gå til innhold
Arkivverket

[#76278] Torkild Olsen f 1817 Løten - etterslekt?


Gjest Jorunn Stenberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Stenberg

Er det noen som kjenner denne familien, eller som kan bidra til å finne ut av hvor det blir av barna etter foreldrenes død? Torkild Olsen f 15.02.1817 i Løten i Hedmark, gift med 1)Marte Andersdatter f 1822 i 1845. Barn:Ole f 1846 og Gunnor f 1849. Gift 2) med Maria Børresdatter f 1832 i 1858 nr 22Permanent bildelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060412030670.jpg>Lenke . Barn: Julie f 1857 nr 5 Permanent bildelenke: Lenke og Mathias f 1860 nr 96 Permanent bildelenke: Lenke .I FT 1865 bor Torkild og Maria med Ole og de to yngste barna her:Lenke på Rønningen i Løten. Gunnor er barnepike på Østby i Løten LenkeTorkild dør på Ommangsbakken i 1886 nr 6 Permanent bildelenke: Lenke , og Maria dør samme sted i 1888 nr 4 Permanent bildelenke: Lenke .Mathias døper et barn Kristian Marius i 1888Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har funnet litt av det du etterlyser. Matias sitt første barn het Inger Maria og ble født 14/12 1885, mora var Oline Larsdatter Finstadeie født 1857. Jeg har ikke funnet Inger Maria sin konfirmasjon.Julia ble gift 3/5 1887 med skomaker Matias Eliassen født 1862. Hun døde 18/6 1897 på Frydenlund under Berg av hjernesyge. Om de hadde barn, døde de i tilfelle før 1900. Matias giftet seg på ny 20/3 1899 med Kristine Jensdatter født 1878 på Mattisrud. Matias dro til Amerika alene i mars 1906. Da står det at han etterlot kone og 2 barn. I september 1906 fulgte Kristine etter med 3 barn, Martin født 18/1 1897, far Oluf Olufsen og 2 barn med Matias, Helina født 14/5 1902 og Johan født 18/1 1897. Så jeg tror du kan avskrive at Julia hadde noen etterkommere, dersom hun ikke hadde barn før hun giftet seg.Jeg har sett etter Kristian Marius i 1900 uten å finne han. Kan du fortelle hva som skjedde med han, eventuelt mora, Pauline Kristoffersdatter. Da Kristian Marius blir konfirmert står det at mora er gift. Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Pauline Kristoffersdatter gifter seg med enkemann Karl Paulus Olaussen i Løten kirke 01.08.1890. De er bosatt i Murgården i Løten i FT 1900 her Lenke. Kristian står som du ser her med stefarens etternavn, og han brukte det så vidt jeg vet hele livet.Karl Paulus Olausen hadde 2 barn fra første ekteskap: Karen f 1886 og Lina f 1889. Sammen hadde Pauline Kristoffersdatter og Karl P Olaussen fem barn: Karl Paulus f 1890, Olaf Kristoffer f 1892, Ingvald Olaus f 1897, Paul Kristen f 1898 og Ingeborg Kristine f 1901 død i Spanskesyken i 1818.I Løtenboka bind 2 står Karl Olausen som eier av Nybruket fra 1900 til 1912.Takk for din tilbakemelding ang Julia. Lurer på om de andre søsknene også ble værende i Løten? Det sies i min familie at Mathias dro til Amerika, og det ville ikke være usannsynlig. Imidlertid har jeg ikke klart å finne noe som bekrefter dette enda. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har gått gjennom alle ekteskap etter 1865 til noen år etter at Julia giftet seg. Det er mulig jeg kan ha oversett noe. Men innenfor det tidsrommet det er rimlig å forvente at de gifter seg og får barn. Det hender de gifter seg i høyere alder, men da er det som regel med en enkemann eller ei enke og det blir skjelden barn.Utflytterlista er ganske ufullstendig, så det er ganske stor mulighet for at flere har flyttet til Amerika eller andre steder i Norge. Dødsfall har jeg ikke sett gjennom.Et tips til deg er at klokkerboka ofte er mye mer lettlest enn ministeralboka i Løten. Takk for opplysningene. Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Mange takk for innsatsen, Sverre. Tror du har rett i at det er sannsynlig at de andre barna til Torkild ikke gifter seg i Løten. Jeg har gjennomgått døpte i Løten i perioden fra Julia gifter seg til hun dør (1887-97), og finner hverken henne eller noen av søsknene hennes som foreldre der.Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.