Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Helge R. Naess

[#76279] Ole Cnristensen Næss (Maridalen i Aker) ca. 1760 - 1836) - hans opprinnelse?

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Jeg löfter denne meldingen opp fra DA 76181 (nr. 10) - hvor den egentlig ikke hörte hjemme:Berit (Da 76181 nr.10) = Ole Christensen Aasen interesserte meg: - takk for tipset.I utredningen nedenfor beviser jeg for meg selv, dessverre, at mannen fra Aasen neppe kan være den samme som senere kom til nedre Nes i Maridalen. Jeg har i hele 62 år spekulert på hvor Ole Christensen nedre Nes i Maridalen kom fra (= min stamfar på farsiden.) Tilgi meg at jeg ikke klarer å fremlegge denne saken i et par små linjer.... Hans dåp eller opprinnelse er ukjent, men jeg har lett i alle 'grender'.Det var manger som het Christen og Ole, men slektskap er vanskelig å bevise, og endog fadderne i denne familien ser mest ut til å være naboer etc. ?Idag innser jeg at han neppe kunne være den samme som 'Ole Christiansen fra Aasen' som Berit nevner. Det var et örlite håp som jeg hadde. Han kunne vel ikke ha vært fadder i en alder av ca. 14 år så da faller dette puslespillet sammen.Noen fakta: Oles egen dåp er helt usikker, for jeg har sökt overalt.A: 'Min' Ole var f. ca. 1756-62 (beregnet etter flere vekslende aldersangivelser) - og finnes som gårdsgutt ved konfirmasjon 15-1/2 år gammel, våren 1778 - hos forpakter Christen Halvorsen Kirkeby (i Maridalen. - Jeg stoler ikke på kirkeboka. Det finnes ikke bevis for at han var sönn på Kirkeby,og han kan ikke ha vært den sönnen som en Christen Halvorsen fikk på Bærum Verk den 25/11-1767 - for tallene stemmer ikke overens.B: Konfirmasjon våren 1778, angivelig 15-1/2 år som sagt ovenfor, bor Kirkeby. Kunne da ikke ha vært forlover i et ekteskap i 1777 ?C: Han ble senere gift med Mallene Pedersdtr. (nedre) Nes, 27/12-1786, en mulig datter av Peder Andersen som kom fra Ringerike, via Storo (som er nær Aasen ?) til Nes i Maridalen. (Bare en teori). - Ole kjöpte senere denne gårdparten av Nes, men först i 1798.D: FT-1834 = 75 år ? = et nokså tilfeldig anslag ?E: Döde på Nes den 8/4-1836 '80 eller 76 år gammel' (!) - Alder ved FT, bryllup eller död stemmer dårlig overens. 'Kildene' er meget usikre !Alt ialt ser det ut til at han var f.ca. 1759-1763 ? Finnes det noe skifte ? Jeg vet at han gav skjöte til eldste sönn på vanlige föderådsvilkår i 1834 - og da var det vel ikke behov for noe skifte ?Ja, slikt kan holde en våken om natten, Berit. Idag er det 62 år siden jeg begynte å tomle med dette problemet. Uff. Kan noen hjelpe meg ? Det er fremdeles mange tvilsomme punkter i denne saken. Er ikke slektshistorie vidunderlig ? - Hilsen fra Helge Næss. PS: for ordens skyld legger jeg det opp til et separat DA nummer.PS: ja,jeg vet at denne saken har vært forelagt tidligere i digitalarkivet. Dett er med mye fortvilelse at jeg legger den frem igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

En liten rettelse. Om jeg ikke tar helt feil så ble Ole Christensen og Mallene Pedersdatter gift i 1785.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge R. Naess

Du har rett som alltid, Berit - de ble gift den 27/12-1785. / H.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.