Gå til innhold
Arkivverket

[#76297] Ny slektsbok fra norske bergverk


Gjest Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

En ny, omfattende og velutstyrt slektsbok fra storhetstiden innen norsk bergverksdrift, 'Bergmannsslekten Tax', utkom før jul. Se http://slektentax.comSærlig mye stoff er det fra Kongsberg sølvverk, med mange ulike livsskjebner. Fra Kvikne og Fådalen er det mye som hittil har vært upublisert, f.eks. kvikneverkets manntall fra 1724 og om striden mellom direktøren og eierne.Nettsiden har også en oversikt over mange inngiftede slekter.Boken er omtalt av Finn Karlsen (tidligere leder av DIS-NORGE) og Odd-Arne Helleberg (forfatter av bl.a. 'Kongsberg sølvverk 1623–1958'). Linker finnes på nettsiden.Nettsiden har også linker til endel stoff i form av kildemateriale det ikke var plass til, mest beregnet på bokens lesere. Der er også en 'gentest' for nord-østerdøler og trøndere.Til slutt har nettsiden en godbit for de få som er interessert i å studere personlighetsforstyrrelser hos fortidens mennesker: 'Sølvfunnet i Tron. Om malmleteren og bedrageren Andreas Flor.' En svært detaljert historie fra 1722 om mannen som bløffet kongen, stattholderen, overberghauptmannen og mange flere med sitt påståtte sølvfunn på det majestetiske fjellet Tron, mellom Alvdal og Tylldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Arkivreferansen til kviknemanntallet finnes i boken, så hvem som helst kan hente frem originalen og legge en kopi på nettet, hvis de vil. Skulle boken bli utsolgt, er det vel tenkbart at vi selv vil legge ut manntallet etter en viss tid, men det finnes ingen konkrete planer om det.Hilsen Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Ser ut som et spennende bokverk. Dessverre ser det ut til at jeg ikke stammer fra slekten via mine Folldal-aner.Men jeg la merke til Østlendingens påstand om at 'På nettsiden ligger også en fullstendig liste over TAX-etterkommere i fjellregionen'. Er det 'gentesten' det vises til her?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Ja, det er 'gentesten' det siktes til. 'Østlendingens' temmelig vidtgående formulering har tidligere blitt påpekt av Per Nermo i tema 66536, innlegg (36). Min medforfatter Simon Trøan, som er vår Alvdal/Folldal-ekspert, svarte der at listen over Tax-etterkommere i Nord-Østerdalen og Røros/Ålen var ment å være en veiledende oversikt over slektsnavn i disse områdene, med utgangspunkt i 8. generasjon, som er siste generasjon som er omtalt i boken.Listen er senere blitt utvidet til også å gjelde Trøndelag, og linken er endret tilsvarende.Mvh, Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

I Wikipedia finnes en omtale av slekten Tax, med hovedvekt på de eldre generasjonene. Se:http://no.wikipedia.org/wiki/TaxI boken er de tyngste personavsnittene nettopp om de eldste. Der er eksempelvis 10 sider om Jacob Mathias Tax, 12 sider om Johan Georg Tax, 16 om Brostrup Tax og 7,5 side om Anthon Tax, alt belagt med kildemateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Stig Nyberg

Tillegg og Rettelser til 'Bergmannsslekten Tax' er nå lagt ut på nettet. Se bokens nettsted, http://slektentax.com der du finner linken nede til høyre.Blant de fyldige tilleggsopplysningene finnes det også masse Wølner-stoff, bl.a. en side om Christian Andreassen Wølners uekte sønn, enda han ikke tilhører Tax-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

Jeg prøver meg litt her - kan det i denne bok(til de som har lest den) stå noe om en Benjamin Pettersen Grube,Røros - fca. 1675 - død 1726. Hadde et innlegg 73439 om Magdalene Benjaminsdatter Grue, død Kongsberg 1774 73 år.Etterkommere etter henne hadde også Grube i navntet. Kunne f.eks denne Benjamin hatt 2 døtre på Kongsberg, Anne og Magdalene? (Det har også vært innlegg om Benjamin ref. 62582). Takknemlig for info.mvh Finn H Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Nei, Finn, Benjamin Pettersen Grube er ikke nevnt i Tax-boken. Men siden du nevner tema 62582, så står det der noe om Henrik Andersen Flor. Han var hytteskriver på Tolga. Bravadene til hans sønn Andreas Flor er detaljert beskrevet i en todelt artikkel på Tax-nettstedet, som er http://slektentax.comGjentar ellers at Tillegg og Rettelser for Tax-boken nå er lagt ut på nettstedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Jeg har ønsket meg Bergmannsslekten Tax under juletreet. Min bedre halvdel fikk beskjed fra en bokhandel han kontaktet, at den kunne bestilles direkte og uten fraktomkostninger.Er det noen som i tilfelle vet hvor han skal henvende seg?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Min bedre halvdel forteller at han kontaktet den oppgitte e-mail adressen slektentax (at)gmail.com med spørsmål om hvordan han skulle gjøre det, men får bare e-mailen i retur?Han har e-mail terj-hal(at)bluezone(punktum)no*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Da har han satt inn pengene på konto og sendt svar med navn og adresse på mailen han mottok.Håper det kommer fram før jul :o)Vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.