Gå til innhold
Arkivverket

[#76298] Ane Nilsdatter Stokkeland f. 08.01.1865 emigrerte til USA 1880-1890, og så?


Gjest Kristin Øveraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Øveraas

Jeg prøver å finne Anes historie etter at hun kom til USA. De lokale opplysningene (Brovoldboka nederst s. 277) sier bare at hun dro over (på ukjent tidspunkt) og giftet seg der med en svenske. Jeg antar foreløpig at det var hun som giftet seg med denne svensken Alexander Leonard Carlson i 1889: LenkeDette tror jeg fordi jeg har 1 kilde: Datteren Anna skriver til Norge i 1925 og oppgir familiens adresse til å være 2640-29 Ave So., Minneapolis, Minnesota. Kanskje er de samme familie som bor på adressen Minneapolis Ward 3, Hennepin, Minnesota i 1900? I så fall er det feil der at mothers birthplace er Sweden, men det kan det jo være at folketelleren har tatt for gitt, uten å spørre. (Brevet forteller at de fram til noen år tidligere bodde lenger fra sentrum enn de gjør nå.) På Ave. S i 1925 bor 'mor og far'(Ane/Anna og Alexander?), barna Oscar, Otto, Arnold, Anna (og hennes mann, begge med etternavn Ellison, gift siden 1.5 år tidligere, sier brevet), mens en ikke navngitt datter bor et annet sted i byen og har 5 barn. En eldste sønn (navnløs) er død i mars 1924, og etterlot seg kone og to barn på 12 og 4 et annet, ukjent sted. Jeg finner ikke giftermål, barnedåp eller noe annet på enkle søk i ancestry.com på noen av disse navnene, eller rettere sagt: jeg får alt for mange treff til å være sikker på at jeg finner den jeg søker, for treffene gir ikke tilleggsinfo nok. Anes bror Kristen Nilsen Stokkeland, f. 20.05.1868 ser ut til å ha ankommet New York med Servia fra Liverpool 14.05.1888. Han finner jeg heller ingen spor etter lenger ut i tid.Er det noen ekspertsøkere der ute som lett finner mer om noen av disse, eller har søketips?Ekstrainfo: Ane og Kristens opphav på Vestnes i M&R: Far: Nils Kristensen Stokkeland (1834-1871) Mor: Marta Andersd. Vestnæs (18xx-1871)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Takk! Dessverre bare dødsattester for 1904-1907 og fra 1955 og utover, mens den familien jeg leter etter holdt seg oppe gjennom disse årene.På dåpsattester fant jeg også her litt for mange alternativer, siden jeg ikke har årstall å holde meg til, så da må det bli å kjøpe mange utskrifter på måfå for å lese og vrake. Kan jo det...Uansett - et spennende nettsted. Noe å bli medlem i, kanskje. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, det har du sanneleg rett i, det har eg ikkje fått med meg, eg har funne folk som døde i 1930 åra, ved tidlegare søk.Så eg søkte etter Alexander L. Carlson, han finnes der, berre prøv :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her har vi antagelig Kristian Nilsen Stokkeland i census for året 1900. Han er ugift, sjømann av yrke:1900 United States Federal CensusName: Chris Stockland Home in 1900: Bronx, New York, New York Age: 32Birth Date: May 1868Birthplace: Norway Race: White Gender: MaleImmigration Year: 1888Relationship to Head of House: Boarder Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Marital Status: Single Residence : New York City, New York, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og her i census for 19301930 United States Federal CensusName: Chris Stockland Home in 1930: Carrabelle, Franklin, Florida View Map Age: 64 Estimated birth year: abt 1866 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Race: WhiteOg her i census for 1920. Han er nå 'Engineer', 'Marine'.1920 United States Federal CensusName: Cris Stackland [Cris Stockland] Home in 1920: Fulton, Duval, Florida Age: 49 years Estimated birth year: abt 1871 Birthplace: Norway [New York] Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Single Race: White Sex: Male Year of Immigration: 1888 Able to read: Yes Able to Write: Yes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Anna Carlson Home in 1930: Minneapolis, Hennepin, Minnesota View Map Age: 65 Estimated birth year: abt 1865 Relation to Head of House: Wife Spouse's name: Alexander L Race: WhiteHousehold Members: Name Age Alexander L Carlson 70 Anna Carlson 65 Oscar Carlson 39Denne familien bor i 29 Ave. So. Alexander er 'watchman, flour mill', og Oacar er 'toolmaker, tool factory'. Anna imm i 1885 fra Norge, og Alexander i 1881 fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Anna Carlson Home in 1900: Minneapolis Ward 3, Hennepin, Minnesota Age: 35 Birth Date: Jan 1865 Birthplace: Sweden Race: White Gender: Female Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: Sweden Mother's Birthplace: Sweden Mother: number of living children: 4 Mother: How many children: 7 Spouse's name: Alexander Marriage Year: 1889 Marital Status: Married Years Married: 11 Residence : Minneapolis City, Hennepin, MinnesotaFødselsmnd og år stemmer. Og hun er ført som norsk i 1930.-Name: C Albert Carlson Home in 1900: Minneapolis Ward 3, Hennepin, Minnesota Age: 10 Birth Date: May 1890 Birthplace: Minnesota-Name: Oscar Carlson Home in 1900: Minneapolis Ward 3, Hennepin, Minnesota Age: 8 Birth Date: Sep 1891 Birthplace: Minnesota-Name: Annie Carlson Home in 1900: Minneapolis Ward 3, Hennepin, Minnesota Age: 7 Birth Date: Mar 1893 Birthplace: Minnesota-Name: Olga V Carlson Home in 1900: Minneapolis Ward 3, Hennepin, Minnesota Age: 4 Birth Date: Jul 1895 Birthplace: Minnesota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette kan være Annas sønn Albert:World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Carl Albert Carlson City: Minneapolis County: Hennepin State: Minnesota Birthplace: Minneapolis Birth Date: 24 May 1890 Race: Caucasian (White) FHL Roll Number: 1675520 DraftBoard: 1Forsørger kone og barn. Jobber med 'real estate'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Til innlegg (9): Flott! Dette er helt sikkert de riktige, siden min ene kilde fra 1925 sier: 'Father is well also and works every day in the Flour mills.'Da vet vi at både Alexander og Anna (Ane) levde i 1930.Og at Ane emigrerte i 1885. Lurer på hvorfor jeg ikke finner henne i emigrantlistene. Skulle gjerne sett hvem hun dro sammen med. Vel, det ordner seg sikkert. Dette snevrer jo søket.Til (10): Da er nok C Albert broren som døde i 1924, og etterlot seg to barn på ukjent adresse.Og da er nok Olga datteren med de 5 barna. Lurer på hvordan jeg skal finne hennes etternavn. Etter henne fins det jo sannsynligvis etterkommere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Oscar L Carlson City: Minneapolis County: Hennepin State: Minnesota Birthplace: Minnesota;United States of America Birth Date: 21 Sep 1891 Race: White FHL Roll Number: 1675520 DraftBoard: 1Oscar er single, og jobber som 'machinist'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Til (11): 'He (altså tydeligvis C Albert) was the oldest one of our boys and he dies while on a business trip. He was far away from home when he died. He left a wife and a daughter 12 years old and a son four years old. he died of pneumonia and heart failure.' Da hadde han ett barn i 1918, ja, og det er vel lett å tenke seg at en som jobber med real estate må reise langt og kan pådra seg lungebetennelse på jobb. Godt sammenfall her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Alexander Carlson Age in 1910: 50 Estimated birth year: abt 1860 Birthplace: Sweden Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Sweden Mother's Birth Place: Sweden Spouse's name: Anna Home in 1910: Minneapolis Ward 1, Hennepin, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1880Household Members: Name Age Alexander Carlson 50 Anna Carlson 42 Carl A Carlson 19 Oscar A Carlson 18 Anna M Carlson 16 Olga V Carlson 15 Otto Carlson 8 Arrnold Carlson 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Alex Corlson Home in 1920: Minneapolis Ward 1, Hennepin, Minnesota Age: 61 years Estimated birth year: abt 1859 Birthplace: Sweden Relation to Head of House: Head Spouse's name: Anna Father's Birth Place: Sweden Mother's Birth Place: Sweden Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1880 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 343Household Members: Name Age Alex Corlson 61 Anna Corlson 37 Oscar Corlson 28 Anna Corlson 27 Otto Corlson 18 Arnold Corlson 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Og her er hva som står om søsteren (altså Olga) i 1925: 'My sister and her husband were living on a farm about 100 (160?) miles from here but they have moved to Minneapolis now. they have five children.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Datteren Anna?1930 United States Federal CensusName: Anna M Ellison Home in 1930: Minneapolis, Hennepin, Minnesota Age: 37 Estimated birth year: abt 1893 Relation to Head of House: Wife Spouse's name: Andrew Race: WhiteHousehold Members: Name Age Andrew Ellison 29 Anna M Ellison 37Anna er født i Minnesota av norsk mor og svansk far. Andrew er svansk, imm i 1910. Andrew er 'salsman, wholesale meat'. Gift i 6-7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Ser riktig ut. I så fall lite sannsynlig at de fikk etterkommere etter dette, når de ikke har det etter 7 år, og hun her i 1930 begynner å nærme seg 40 års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fant et familietre på ancestry med Olgas familie inkl foreldre og søsken.Olga gift med Gilbert Wilson Chase (1894-1957).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Olga Chase Home in 1930: Columbia Heights, Anoka, Minnesota View Map Age: 35 Estimated birth year: abt 1895 Relation to Head of House: Wife Spouse's name: W Gilbert Race: WhiteHousehold Members: Name Age W Gilbert Chase 36 Olga Chase 35 Ruth Chase 13 Howard Chase 11 Edna Chase 9 Raymond Chase 8 Earl Chase 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Gilbert W Chase Home in 1920: Barry, Pine, Minnesota Age: 25 years Estimated birth year: abt 1895 Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Nephew Father's Birth Place: New York Mother's Birth Place: Pennsylvania Marital Status: Married Race: White Sex: Male Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 561Household Members: Name Age Robert J Walson 69 Gilbert W Chase 25 Olga V Chase 24 Ruth V Chase 3 Howard O Chase 1 2/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Chase, Edna ElizabethDate of Birth: 08 Jul 1920 Mother Maiden Name: Carlson certid# DC-52002 County of Birth: Pine-Chase, Gilbert RaymondDate of Birth: 30 Jun 1922 Mother Maiden Name: Chase certid# 1922-25088 County of Birth: Pine-Chase, Ruth VictoriaDate of Birth: 06 Dec 1916 Mother Maiden Name: Carlson certid# 1916-24542 County of Birth: Pine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.