Gå til innhold
Arkivverket

[#76312] Kvar kom Dines Jakobsen Vangsnes og kona Margrete Narvesdtr frå ?


Gjest Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Sværen

Iflg Fylkesarkivet vart Dines f. 1726 gift 27.6.1756 m/ Margrete f. 1736. Ekteskap nr 1 på begge 2 og begge hadde navnet Vangsnes. Vangsnes var den gang under Leikanger.Dines og Margrete fekk desse ongane: Ola f. ca 1757, Arne f. 1759, Kristen f. 1762 og Kari f. 1767.'Dines' er eit ukjent navn i Sogn. 'Narve' er heller ikkje noko kjent navn i Sogn.Kvar kom Dines og Narve frå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I databasen over fødte står moren oppført som Larsdt. ved dåpen til Kari. Dessuten så fikk vel antagelig Dines en uekte datter, Sigri, dpt. 8/10 1749 Lenke Her står det ikke noe navn på foreldrene, men kanskje de ble public absolved. Om så er det jo en mulighet for at det står noen opplysninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Takk skal du ha Berit for desse 2 opplysningane !Men kva er 'public absolved' ??Ang døypen i 1749 så er det navna på faddrane frå det som no heiter Balestrand Kommune. Gard nr 31 Meland, nr 32 Feten, nr 33 Ulvestad, nr 27 Eiki og nr 28 Mel.Desse 2 kausjonastane fekk eg ikkje tak i etternavnet. Michel Me??? Johannes Feten ?? eller Fretheim, og då er vi Aurland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg leste det som Michel Mitthun og Johannes Flethen, men det behøver jo ikke å være riktig.Publ.abs.(f.eks. brukt når det var snakk om fødsel av uekte barn) betyr at 'foreldrene' foran prest og menighet måtte bekjenne sine synder, og deretter fikk de vel tilgivelse for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Takk for opplysninga Berit !Dines og Margrete er mine tipp-4. Arne f. ca 1759 er tipp-3.Kva med deg, Berit ? Har du slekt i Leikanger / Balestrand område ?Ellers er e-post-adr mi: jo an sv alfakrøll online dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.