Gå til innhold
Arkivverket

[#76328] NT, Inderøy, Sakshaug, Peder Olsen Hauberg f. ca. 1798


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Peder Olsen Hauberg var 22 år gammel da han den 26. oktober 1820 giftet seg i Sakshaug med Karen Sivertsdtr. Hogstad (nr. 19, øverst, venstre side): LenkeEr det noen som kjenner opphavet til denne Peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei Aud! Finner en Peder Olsen Hauberg konfirmert i 1815 og 15 1/2 år gammel men det står ikke hvem som er far, stemmer jo ikke helt med alder men navnet er der. Hilsen Rolf Fæster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Hei,iflg. hovedlegds og stamrullen for Inderøyske Kompani, 1796-1842, er det anført en Peder Olsen Haugberg, født 1795. Han var husmann, og hadde avtjent sin militærtjeneste.I en annen militær rulle, Hovedlegds og ungtmannskaps rulle for Inderøy kompani (1788 og ført fortløpende videre), er det anført en Peder Olsen Volen, f. 1798, husmannssønn, med merknad: 'paa Huberg' (Haugberg). Men året han var på Haugberg er ikke anført.Hvis dette er den samme - finner du han i folketellinga 1801 her: LenkeMen jeg finner ikke noen Peder Olsen født i det aktuelle tidsrommet - kanskje familien kom til Inderøya rundt 1800?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for innspill, Rolf og Hallvard!Til (1): Jeg har stor tro på at det er konfirmasjonen til den aktuelle Peder du har funnet, Rolf, men som du også nevner, så gir dessverre ikke konfirmasjonen noen opplysninger om faren.Til (2): Da Peder Olsen og Karen Sivertsdtr. døpte sønnen Peder den 14. januar 1821: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16420&idx_id=16420&uid=ny&idx_side=-83>Lenke står de oppført som 'Inderster af Bondestanden paa Gaarden Hauberg i Saxhoug Sogn'. Fadderene var Jomfru Abel Grønn, Maria Larsd. Hauberg, Anna Olsd. Hauberg, Christian Grøn, Johan Johnsen Hogstad og Hendrich Larsen Hauberg. Om fadderene skriver presten at alle var bondefolk av Sakshaug sogn bortsett fra de to 'Grønner'.Disse opplysningene får meg til å tro at Peder neppe kom fra en husmannsplass.Sannsynligheten for at Peder var født i et annet prestegjeld, og kom tilflyttende med foreldre og evnt. søsken (fadderen Anna Olsdtr. Hauberg?) etter 1801 er så absolutt til stede. Kona Karen Sivertsdatters foreldre kom fra Nord-Fron i Gudbrandsdalen rundt 1794, og var plassfolk under Kvam i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hei Rolf,Den siste Peder på Solle-Berg: Lenke er svært interessant. Han hadde ei søster Anne! Og i 1801 står han oppført med navnevarianten Petter, som Peder og Karen kalte sønnen sin også. Kanskje vi nærmer oss noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

1831 (nederst venstre side): LenkeHer nevnes de samme Peder Olsen Haugberg og kona Karen Sivertsdatter som husmannsfolk under gården Haugberg. Husmenn under en gård, var svært ofte sønn nummer 2, 3 eller 4, som ikke fikk ta over foreldrenes gård. Husmannsfolk var ofte av bondestanden, og ble ikke sett på som noe mindreverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hjertelig takk for nye innspill til dere begge!Til (1): Jeg har også tenkt i de baner at Peder kunne ha vært husmann under Hauberg, men at han neppe var født der. Derfor har jeg sett etter en Peder med en far Ole som ikke var en Pedersønn. Regner med at oppkallingstradisjonen på Inderøy ikke var så ulik den i Gudbrandsdalen, at eldste sønn ble oppkalt etter farfar. Mao at Peder kunne ha en eldre bror som var oppkalt etter farfaren.Når jeg ser nærmere på Ole Pedersen på Solle-Berg, kan det synes som om han var inngiftet på gården ettersom konas mor bodde der. Det kan altså være en Halvard som hadde odel på Solle-Berg, men dette krever en mer omfattende kjennskap til gårdshistorien.Jeg vet ikke om det lar seg gjøre å dokumentere bedre hvem mannen til Karen Sivertsdatter var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Aud,Jeg vet ikke om dette hjelper, eller hindrer!, men i Husmannssoga for Inderøy står det under Haugberg at i 1801 var det en Ola Johanson, 56, og kona Marit Hansdtr på Sandan. Litt lengre ned står det at Peder Olsen Haugbergplass dødde i 1836, 40 år gammel (det er som Hallvard sier i 8), men så står det at Peder var 'truleg son til ovannemde Ola Johanson Sandan'. Det skulle da bety at Peder var fødd ca 1796. Han var 22 da han ble gift i 1820, dvs f. 1798.Lengre nede i Husmannssoga står det at Ola Johansons første kone, Sara Jonsdtr dødde i 1798 og ved skifte etter henne var det bare ett barn, Johanna Olsdatr, 13 år. Hvis Peder var fødd 1796-1798 kan han ikke ha vært søn av Ole og Sara. Ole giftet seg med sin annen kone, Marit, 'før 1801', men det sies ikke når, men jeg tror jeg har funnet dem den 26 okt 1799. Hvis da Peder er Ole og Marits søn må alderen gitt ved både giftemål og døden være feil, så kanskje skrev Husmannsoga forfatteren feil da han sa at Peder var søn til Ole.Jeg kan ikke åpne Hallvard lenke i (7), men hvis Peder og Karen var på en Haugberg gård i 1831 er det ikke nevt i Husmannssoga, det jeg kan finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei, Til 11 Svein Davidsen, ja Peder og Karen var på Haugberg da de døpte Peder Olsen, så har du tilgang i Husmennssoge kan det kanskje være håp å finne den rette Peder/Peter. Har leita en del i både 1801 tellingen og kirkebøkene. Da første kona til Ola Johansen Sara døde på Hauberg var hun 50 år gammel i følge kirkeboka, Når Ole Johansen Hauberg gifter seg med Marit Hansdtr 26 oktober 1799 er hun pige men går en til 1801 tellingen er hun nevnt med alder 50 år som Ole og det annet gifte lenke til gifte: Lenke Spons, Lars Hauberg og Peder Arntsen Qvam. Da den Peder Olsen Hauberg konfirmeres 1 1815 er han 15 1/2 år, kan den 'nye' kona være mor til Peder? Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

For ordens skyld lager jeg ny lenke til den kirkeboksiden Hallvard viser til i (7): LenkeStor takk til deg også Svein, for interessant innspill vedrørende det som står i Husmannssoga for Inderøy.Etter mitt skjønn kan man vel trekke den konklusjonen at Peder ikke kan ha vært sønn til Ola Johansen Sandan, da ville han i så fall ha stått sammen med Ola og Marit i 1801. Muligheten for at Peder ble født etter tellinga i 1801 er vel også minimale, alderen til Marit tatt i betraktning.Kanskje man ved hjelp av eliminasjonsmetoden vil komme frem til den riktige Peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.