Gå til innhold
Arkivverket

[#76330] Rådmann i Trondheim Mentz (von?) Raventzberg - Ravensburg korrekte navn


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Jeg holder på med min svigerdatters forfedre og lurer på om noen kan hjelpe meg med Rådmann i Trondheim Mentz (von?) Raventzberg - Ravensburg korrekte navn?Han er hos Tore Vigerust nevnt som både Raventzberg og Ravensburg.[url="http://www.vigerust.net/oslo/oslo1704_budde.html>http://www.vigerust.net/oslo/oslo1704_budde.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Sitar frå slektsida som Aud lenkar til:Margrethe Casparsdatter Gamshard, født i Trondheim, død 10 jun 1610. Det finnes merkelig nok to gravstener etter Mentz' hustru Margrethe Carparsdatter. Den ene oppbevares nå i Domkirkens stensamling og har følgende tekst: 'Wunder denne sten hviler gudfryctige kvinde Margrete s: Mensis wan Ravensborig, som døde den 10. juni anno 1610. Gud gifve hinder met alle Guds wdvalde delige upstandelse'. Den andre stenen lå østenfor Domkirkens store eller nordre dør, og hadde ifølge Gerhard Schøning denne innskrift: 'Udi opstandelsens visse haab hviler her under erlige oc gudfruchtige quinde Margareta Caspers D: s. Ments von Ravensborgs, som døde den 9. januarii anno 1610, oc Sara Ments D. s. Johan de Naagvers, som oc døde den 27. nov. ano 1667, hvis sal. mænd ere paa fremmede stæder affalne'.Etter dette må både Mentz von Ravensborg og svigersønnen de Noquer i sin tid være død i utlandet, sannsynligvis på reiser.''Om dette er rett sitert, så må vel von Ravensborg være rett skrivemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk skal dere ha for flotte innspill :o)Da er det kanskje von Ravensborg som er det korrekte da :-))Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.