Gå til innhold
Arkivverket

[#76340] hvor Berntine Rasmusdtr og Iver Jentoft Larsens barn fra Valberg Lofoten av


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heidenne familien som på en gren har sitt utgangspunkt i Trøndelag, kan kanskje ha flyttet tilbake til Trøndelag etter at Berntine R. ble enke. Er det noen som kjenner til denne familien. Iver Jentoft Larsen drev handel på Skokkelvikøy i Valberg sogn i Borge. Hans far Lars Johan Jensen bodde på Smorten i samme sogn.her er Trøndergrenen av familien.1. Generasjon1. Rasmus Olsen, f. 1801 i Orkdal, ST, d. i Linåsveet, Beitstad, NT.hans barn ved i 1865 ft.Ove G. Rasmussen deres Søn ug 1852 Beitstadens Prgj. Jokomine M. Rasmusdatter deres Datter ug 1838 Beitstadens Prgj. Berthine K. Rasmusdatter deres Datter ug 1849 Beitstadens Prgj. Rasmine G. Rasmusdatter deres Datter ug 1856[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?Dette>Lenke er val Rasmine i 1900 ft. ft=1900&knr=1727&kenr=003&bnr=0012&lnr=00 . trolig gift i Beitstad kirke, NT, med Gunhild Johansdtr, f. 1816 i Beitstad, NT, d. i Linåsveet, Beitstad, NT.Barn:2. i. Berntine Karoline Rasmussen f. 25 apr 1849.2. Generasjon2. Berntine Karoline Rasmussen, f. 25 apr 1849 i Beitstad, NT. Gift 24 apr 1875 i Gimsøy kirke, Vågan, med Iver Jentoft Larsen, f. 6 apr 1847 i Borge, Vestvågøy (sønn av Lars Johan Jensen og Helene Margrethe Eriksdtr), d. 28 nov 1882 i Skokkelvikøy, Valberg, gravlagt 3 jun 1882 i Valberg kirkegård, Vestvågøy. Iver: ekteskap nr 2 i 1875 i Gimsøy. Lenke han drev handel på Skokkelvikøy. Hans dødsfall, nr. 2 1883 i Valberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heide hører jo til slekten Jentoft og Helt fra Buksnes så det er jo ikke så rart om de bruker det som er et døpenavn på faren som etternavn.Josefine, Ragna og Laura var jo sjeldne navn på den tiden, men om de som er funnet er de aktuelle er jo en annen sak.Hun på Tiller har jo en husfrue fra Borge og en annen tjenestejente derfra. Tror ikke de er i slekt, selv om de navnene forekommer i andre deler av familien.en kan jo håpe på at de ble gift. Prøvde å lete etter om Ragna er registrert flyttet til Tiller (Klæbu/Tiller kirkebok) hvis det er rett Tiller. Fant ingen der.SteinarSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikjempesaker. Her dukker stadig opp databaser jeg er ukjent med på nett. Ser jo ut til at bare Josefine var gift av dem.Finnes det registrerte folketellinger etter 1925 i Trondheim?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

De statlige folketellingene etter 1900, dvs. fra 1910, 1920, 1930 osv. har en sperrefrist på 100 år i henhold til statistikkloven. Men kommunale tellinger eldre enn 60 år er fritt tilgjengelige. Jeg har ikke oversikt over hvor langt fram i tid det finnes kommunale folketellinger for Trondheim, og hva som er registrert utover 1925-tellingen.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiNår jeg har funnet fram til at de het Jentoft og bodde i Trondheim. ble jo saken lettere.tror dette er rett Josefine Lenkehar funnet en del til på Josefine og hennes far og hans foreldre. Men lurer på om Berlgjot var gift, skjønt mye tyder på det motsatte.Peter Martin Petersen er f. 10/8-1882 men vet ikke når han døde. Han var som før nevnt bokbinder.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heija det ekteskapet har jeg funnet, la merke til på 1825 at det står sk på Josefine betyr et at hun ble skilt.. eler?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Se mitt forrige innlegg - jeg oppfatter det som hun er skilt i 1925, ja. Og Peter emigrerte i 1907...Nå er det på tide å køye. God natt fra Oslo til Harstad :)))Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.