Gå til innhold
Arkivverket

[#76346] Bjørn Aslaksen Gjulem gift med Mari


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

tema 69040 ble veldig langt, så jeg starter på nytt her. Jeg argumenterte så godt jeg kunne for at det var Bjørn Aslaksen Gjulem som var far til Maria Bjørnsdatter som giftet seg med Peder Nilsen Revelsby. Beviset var det Lokalhistorisk samling i Rakkestad som hjalp meg med.Maria Bjørnsdatter døpes 26. desember 1726 - tjue seks.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3&idx_id=3&uid=ny&idx_side=-15>Lenke nestsiste dåpsinnføring i 1726. KORPORAL Bjørn Gjulem døper datteren Gunnild i MARS 1727 - tjue sju. Her står ingenting om uekte barn, ergo er korporalen utelukket fra dåpen i desember 1726.Så min Maria Bjørnsdatter er barn av bonden på Gjulem, Bjørn Aslaksen og hans hustru Mari. Morsnavnet finner vi i flere dåper hvor hun som fadder er innført som 'Mari Bjørn Julems'.I dag fant jeg i soldatmanntallet fra 1697, som er digitalisert her, Bjørn Aslaksen som bondesønn på Gjulem. Faren Aslak er bruker av gården, kanskje helst leilending.Kirkeboka har nok en klar distinksjon og konsekvens i ordbruken, som jeg antyder i det tidligere temaet, i at 'Bjørn Gjulem' viser at han er bonden på Gjulem, mens korporal Bjørn Bjørnsen benevnes etter den militære stillingen han hadde, og ikke som bonden på gården. Han er også skrevet 'Bjørn Bjørnsen PÅ Gjulem'(min uthevelse).Jeg mener å ha vist at korporal Bjørn Bjørnsen er sønnen til Bjørn fra Bøen i Rakkestad. Korporal Bjørn Bjørnsen fikk en datter Mari/a i 1739.Jeg fant andre opplysninger også om Gjulem i soldatmanntallet. Her opereres med Julem, mellom Julem og nord Julem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det siste betyr at min Bjørn bodde på det som har blitt Søndre Gjulem skulle jeg tro. Dere med lokalkunnskap ?? Er det noen som har mer om Bjørn eller faren Aslak? Eller om Bjørns hustru Mari ?? Er det flere barn ?? Bjørn døde i 1738. Født 1681 iflg. soldatmanntallet fra 1697.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Kanskje dere husker at Bjørns svigersønn PEDER NILSEN sto oppført som dragon i vielsen 1755? Her er han i 2. sønnafjeldske dragonregiment fra 1756 Lenke som dragon overført fra Sandaker kvarter til Skattebøl. Her står det at han er født i TUNE. Har ikke funnet dåpsnotisen, ennå. Det er det sannelig ikke sikkert at jeg gjør heller for Tunes første kirkebok er ikke av de mest pertentlig førte! Fordi Peder Nilsen senere med sikkerhet bodde på Korumskogen, er det rimelig at han er identisk med konfirmanten PN fra Korum i 1745. Vi vet etter omstendelig felles leting i mitt forrige tema at den eneste som var født med tilnærmet navn var sønnen til Nils Jølsen. Så konfimanten fra Korum må være døpt utenbygds.I den debatten kom Glørud med opplysningene om tette bånd mellom Hauggård og Gjulem. Og jeg fant Maria Bjørnsdatter konfirmert med tilknytning til Hauggård. Faren Bjørn Aslaksen døde i 1738. Det førte kanskje til at Maria og moren Mari måtte flytte fra Gjulem. Aslak Gjulem oppfatter jeg som eier av Gjulem i 1697, se soldatmanntallet. Er enken Berte Hansdatter som er eier i 1711, hans hustru tro ?? Eller burde ikke Bjørn Aslaksen som 30-årig mann ha overtatt gården på dette tidspunkt ?? At Maria Bjørnsdatter knyttes til Hauggård ved konfirmasjonen bekrefter i alle fall forbindelsen mellom familiene. DET jeg ikke skjønner er hvorfor hun konfirmeres 1745 i Degernes ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest John Gautestad

Hei.Kom tilfeldigvis over dette temaet.Selv har jeg sett litt på Hans Bjørnsen Fladeby. Han var far til Siri Hansdatter, gift med Johannes Hansen Sveen.Hans Bjørnsen Fladeby sin far var Bjørn Bjørnsen Fladeby/Bøen. Han bor på Fladeby i 1711 og med sin hustru og 3 barn. Så vidt jeg tolker panteboken, selger han Fladeby til sønnen Hans i 1741, og han flytter vel så til Bøen. Fra dette salget fremgår også at Bjørn Bjørnsens Bøens hustru heter Sofie Olsdatter.. Hun dør på Bøen i 1747.Bjørn Bjørnsen hadde også en sønn Ole. Jeg vet ikke om han ble gift, men han og var sersjant. Når Ole og Hans Bjørnsen er født vet jeg ikke, fordi jeg har ikke funnet dem søm døde. Er det noen som har funnet disse?Om korporal Bjørn Bjørnsen Julem også er sønn av Bjørn Bjørnsen Bøen er jeg ikke sikker på. Hvordan begrunnes det?John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei, det er bl.a den dåpen i mars 1735 fra Gjulem hvor Bjørn Bjørnsen og Kirsti Tostensdatter døper sønnen Christen og der Bjørn og Nils Bøen er faddere. Permanent sidelenke: Lenke Her er avstanden såpass stor mellom gårdene at det er tegn på at det dreier seg om slektsfaddere. Bjørn Bjørnsen Bøen dør/begraves 1.januar 1746, 79 år gammel.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg ser at skjøtet som omhandler 13 lispund i Fladeby, finnes i pantebok 1b, fol 444. Har du sett Sophie Olsdatter oppkalt i noen av Bjørn Bjørnsens barnebarn, eller kan hun være hustru i et senere ekteskap? Jeg tror at Bjørn Bjørnsen på et tidspunkt eide både Fladeby og Bøen, mener å huske at han omtales som Bjørn Bøen tidligere enn 1741.Så tilbake til Bjørn Aslaksen og hustru Mari på Gjulem som er mine aner. Nå har vi fått Bjørn Bjørnsen Bøens sønn Hans Bjørnsen på plass på Fladeby med hustru Else. Jeg tror at Bjørn Aslaksen og Mari også hadde en sønn Hans Bjørnsen. En Hans Bjørnsen blir trolovet fra Gjulem 1735 med Ingeborg Rasmusdatter. Og i soldatmanntallet 1726 er han på Gjulem født 1714. Jeg undres også på om på om Mari giftet seg igjen etter at Bjørn Aslaksen døde i 1738?Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Hei!Jeg har en Bjørn Hansen Gjulem f. ca 1737, antakelig husmann, gift med Kari Haagensdtr. Kan dette være barn til Hans Bjørnsen og Ingeborg Rasmusdtr. Så langt har jeg 2 barn av Bjørn Hansen: Inderst og national soldat Hans Bjørnsen (Houger) f. 1773 gift med Berte Johannesdtr. født 1758 og Husmann og national soldat Anders Bjørnsen Gjulem f 1767 gift med Johanne Sørensdtr. f. 1761. Kjenner ikke denne familien så godt, og har skjønt at det er lett å gå seg 'vill' i navn her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei, morsomt med flere som deler interessen for disse menneskene! Jeg tror meget vel at Bjørn f. ca 1737 kan være sønnen deres. Har du en kilde som knytter ham til Gjulem? Ville blitt veldig glad for det, for jeg blir litt forvirret av at Hans og Ingeborg flyttet til en Haslemplass etter vielsen 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Hei igjen!Jeg har denne siden på Hans Bjørnsen f. 1772. Foreldre er Bjørn Hansen Julem og Kari Andersdtr. Venstre side rett nedenfor 1772Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

En Sergand Hans Biørnsen med hustru Else Olsdt. døper en sønn Nils 3 april 1737, men jeg kan ikke knytte denne til Gjulem.Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Hans Biørnsen Haslem og hustru Ingeborg Rasmusdtr. søn Biørn døpt 13.07.1738. En av fadderne fra Julem. Har vanskelig for å tyde hele teksten.Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, det er tilknytning til Gjulem helt til 1802, ser jeg. Bjørn Aslaksen 1680-1738 var sønnen til BONDEN Aslak Gjulem. Ved soldatmanntallet 1697 står han som bruker med flere oppføringer. Han har nok bare vært leilending etter som Hans eller noen bror? ikke overtok da Bjørn døde i 1738. Kanskje var gården eid av slekten på Haugård. Bjørns datter Maria og moren? flytter dit og Maria Bjørnsdatter er der som konfirmant i 1745 og som fadder for Hans Bjørnsens barn i 1748. Da døper Hans sin datter Mari og Maria Bjørnsdatter er fadder. Hun er også fadder i 1755 når han døper datteren Maria. Det skulle være nok et bevis på at Hans er Marias bror. Hun ikke bare er fadder, men hun oppkalles i 1755, og når denne piken dør, er det så viktig med oppkallingen at en ny datter får navnet i 1757. At Hans døper en datter i 1748 med navnet Mari er da en oppkalling av moren Mari - Bjørn Aslaksens hustru.Jeg kan ikke finne noen transaksjoner i panteregisteret etter at Bjørn Aslaksen døde i 1738. Har dere noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gautestad

Litt mer om folkene fra Fladeby/Bøen. Jeg har antatt at sersjant Bjørn på Fladeby i 1711, er Bjørn Bjørnsen. Han flytter etter hvert til Bøen, og han må bo der i 1737, fordi Bjørn Bøen da er fadder for Bjørn Bjørnsen Julem, som trolig er en sønn.Jeg vet ikke hva 1723 matrikkelen for Rakkestad kunne si om Bøen eller Fladeby.Bjørn Bjørnsen eide nok helt eller delvis både Fladeby og Bøen. Det ser ut som om sønnene Hans Bjørnsen overtok Fladeby, mens Ole Bjørnsen overtok Bøen.Jeg tror nok Sofie Olsdatter kunne være Bjørn Bjørnsens første hustru. De var om lag like gamle. Om noen av barnebarna ble oppkalte etter henne er jeg ikke sikker på. Har kun sett på Hans Bjørnsen barn, og ingen av de heter Sofie.Det var altså to Hans Bjørnsen på denne tiden, en fra Julem og en fra Fladeby. Hans Bjørnsen Julem døde på Julem, men årstallet er i farten blitt borte for meg.Hans Bjørnsen Fladeby ble enkemann i 1740. Det ser ut til at han gifter seg pånytt i 1754 med Berte Arnesdtr. Etter dette finner jeg ikke ut mer om disse, f. eks når Hans Bjørnsen døde.Ser at et innleggene under tema 69040, refererer til FS og angir fødselsår for Hans og Ole Bjørnsen. Jeg vet ikke hva kilden er for dette.Både Hans Bjørnsen og Ole Bjørnsen var sersjanter. Og de finnes igjen i rullene som sersjanter. Men jeg kan ikke finne dem igjen hos Ovenstad.John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har ikke 1723-matr. og 1762-skatten, så derfor har jeg bedt om noen kan gjøre oppslag for oss. Jeg ser av panteregister III1 at Haugård-slekten Peder Iversen og Anne Iversdatter er inne på eiersiden i Gjulem, her snakker vi om 1777. Jeg legger ved kopi fra registeret

bilete10639.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ikke Anne Iversdatter, men Anne Jensdatter som var datter av eier på Gjulem Jens Torsen. Ved første øyensyn ser det ut til at det var slik Haugård v Peder Iversen, kom inn i bildet. Det er Iver Pedersøn som overtar denne parten som er lik 1 skippund ser det ut til. Så spørges det hvem eide de resterende 1 skippund i 1777? Er det Kirstine Sophia Hylle som dør på Haugsten i 1788 som eide gården eller mannen hennes Anders Torsen Haugsten som er en bror av Jens Torsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nå har jeg fått hjelp med oppslag og her er Gjulem i 1723:Brukerne var Tosten Ericksen, Bjørn Aslaksen, Elling Amundsen.Eier: Peder Langseter Trøgstad sogn, Iver Klund Rødenes sogn, Iver Filtved, Ole Skjørtorp og Amund Fladberg i Rakkestad sogn.Så det forklarer at Bjørn Aslaksens sønn Hans Bjørnsen ikke hadde noe å overta ved farens død 1738. Han fikk ikke eller ville ikke overta farens kontrakt med eierne. Bjørn brukte i følge legdsrullen 1726 en meget stor del av gården. Ingeborg Rasmusdatter hadde slekt på Haslem, både far og brødre og hun og Hans flyttet dit etter trolovelsen i 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

I et annet tema her på Brukarforum fremkommer et skifte etter Peder Skjørtorp i 1730 som viser at Iver Filtvedt og Ole Skjørtorp er hans sønner, se eierne i (17). Peder Aslaksen Langseter var fra Nøstvedt i Ås, og døde på Lindhol i Eidsberg i 1730, gift med Beate datter av sorenskriver i Heggen og Frøland Henrik Altenburg. Anne Iversdaater Filtvedt kan da ha tatt med arv i Gjulem inn i ekteskapet 1732 med Iver Hougaard. Pussig at det ikke står noen transaksjoner på Gjulem i Rakkestads første panteregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.