Gå til innhold
Arkivverket

[#76347] Hjelp til KB Gulen 1776-1787- Kronologisk liste 1779


Gjest Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner navnet Synneve kun på venstre side, men det er en begravelse og ikke noen dåp.dito, Eodem die Synneve Olsd: B?ierchenæs, gl. 59 aar. På linja over står det at det gjelder begravelse, og datoen er 12/3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Da må det være en feil i Ættebok for Lavik for der står far oppført som Ole Hansson Aven og mor som Ingeborg Johannesdtr. Avedal. Kankje du kunne tyde den innførselen som du ga meg, Berit? Jeg kan tyde noe, men ikke alt. Min Synneve ble gift med Otto Hansson Ytre Torvund i 1804. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(Indtroduc 3/7,) Dito Ole Olsen Avens hustroe efter en Datter N: Synneve døbt i Gudals kirke 24. juni. Test: Endre Erikssen Torven, Ole Johannesen Kaae?, Lasse Lassessen og Ingeborg Johannesd. Aven, Johanne Hansd. Svartefoss?Jeg synes innføringa er litt snål. Først så står det jo at Ole Olsen Avens hustru ble introdusert, og så er det hengt på en dåp. Kanskje det er vanlig i disse bøkene, men jeg har aldri sett det før.Om du ser på begravelsen til Synneve Oldatter igjen(1), og på linja over henne står det: (Begravet 12/3) Eodem die Ole Hansen Avens udøbte Dr.B.(dengebarn?) gl.3 Dager. Kan det har vært snakk om feil etternavn på faren og at det var tvillinger, eller fantes det også en Ole Olsen Aven. For meg så ser det ut som om det fantes 2 Ole på gården, og det på grunn av at Ingeborg Johannesdt. Aven var fadder for Synneve.FT 1801 Aven Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Skifte etter Ingeborg Johannesdtr Aven viser ingen Synneve Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ytre Sogn sorenskriveri, Skifteprotokoll A 11a , 1782-1791, oppb: Statsarkivet i Bergen. Merknader: Fol. 1-393. Skifte er innførte etter 18.02.1815. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24170/211>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24170/211 Permanent bildelenke: LenkeSkifte etter Ole Hansen Aven i 1794 viser derimot Synneve med alder 23 år Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ytre Sogn sorenskriveri, Skifteprotokoll A 11b , 1791-1799, oppb: Statsarkivet i Bergen. Merknader: Fol. 394-ut. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24171/170 Permanent bildelenke: LenkeOle Hansen og Ingeborg Johannesdtr gift i 1774 Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1774, side 174. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeSynneve Olsdtr Aven døpt i 1771 Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1771, side 151. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHun kan ha vært datter av Kari Ellingsdtr, se skifte i 1774 Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ytre Sogn sorenskriveri, Skifteprotokoll A 9 , 1772-1782, oppb: Statsarkivet i Bergen. Merknader: Register. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24167/180 Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS så ble Ole Hansen og Kari Ellingsdt. gift 1755 i Lavik. De fikk en datter Synneve f.20/5 1766 Lavik - død 28/7 1771. Så en til f. 20/7 1771 Lavik. Jeg har ikke sjekket dette mot kirkebøker for å se om det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk for hjelpen alle tre. Det skal ikke være enkelt ser jeg. Til Berit (6) så har jeg sett at også foreldre er faddere, men det ser vel kanskje ut som om det er Kari Ellingsdtr. som er gift med Ole Hansen. Jeg har ikke klart å finne dem i KB for vigde i Gulen. Lars, alder til Synneve passer jo bra til skiftet etter Ole Hansen Aven, og skiftet etter Kari Ellingsdtr. Da er det en del feil i Ætteboken for Lavik hvis det dere har funnet frem til er riktig. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om jeg ikke leser helt feil så tror jeg at jeg har funnet trolovelsen og vielsen? til Ole Hansen ...ngen og Kari Ellingsdt. A... Dom 4 p.T (7/7) 1754 Lenke Om du ser på linja over så er det en Hans Hansen Av.. som ble gift med Kari Ellingsdt. Sv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Berit, er ikke sikker om det stemmer helt, for han het jo Ole Hansen og ikke Hans. Eller kanskje det er gått litt i surr for skriveren, for der står jo både Hans og Ole, slik jeg kan lese det. Kanskje jeg må gi meg med å finne ut navnet på Synneves foreldre. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står Ole Hansen Dingen - trolovelsen etter Hans Hansen. Disse 2 Hansen-gutta er fra forskjellige gårder, mens de 2 brudene heter det samme begge, men de er også fra forskjellige gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.