Gå til innhold
Arkivverket

[#76349] Ole Bertelsen bosatt på Bjørnrå i Kvæfjord, Troms


Gjest Leif Høybakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Høybakk

Hei, jeg lurer på om det er noen som har informasjon om Ole Bertelsen som var bosatt på Bjørnrå i Kvæfjord, Troms fylke. Han skal ha kommet fra Offerdal (eller Offersdal) i Jamtland i Sverige. Om han het Ole Bertelsen i Sverige er ikke kjent. Ser at han er innført i dødsprotokollen med Olaf, så det kan jo være flere muligheter her: Ole Bertelsen Ole Bertelson Olaf Bertelsen Olaf Bertelson.Jeg har altså funnet informsjon om han når han giftet seg og når han døde, men maangler altså informasjon om når han var født (bortsett fra at det skal ha vært i 1835 i Offersdal i Jamtland) og hans mor og far og eventuelt annen familie i Sverige.Hadde satt pris på hvis noen kan hjelpe enten med informasjon om han eller gode råd om hvordan man enklest kan finne ut mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Du har funnet vielsen her i Norge. Det ville hjulpet velidg å vite når vielsen var, samt om det der står oppført navn på far.I 1860 tellingne finnes det på Åflo i Offerdal en ugift dräng Olof Bertelsson f 26/8-1835 i Offerdal.Jeg kan jo ikke vite om det er riktig person for deg, men jeg har forsøkt å følge han litt i Sverige for å se hva som skjer.I husofhørene 1846-1857 side 331, 1858-1866 side 351 og 1867-1879 side 459, da hele tiden på plassen Åflo i Offerdal finner jeg flg familie:Inhyses Bertil Holm f 29/11-1805hustru Maret/Märet Persdotter 14/3-1798Barna: Olof 26/8-35Agnis 8/10-37Lars 3/12-41Olof flytter til Norge den 21/7-1869. Så dermed kan dette være riktig. Om din Olof giftet seg i Norge etter 21/7-869.Ved tellingen 1860 bor Beril og Märet fortsatt på Åflo med Lars som den enete av barna som da bodde hjemme. Bertil Holm skrives da som f.d fältjägare.Datteren Agnis f 1837 er i samme telling tjenestepike på Ede i Offerdal, ugift.Kommer vi til 1880 tellingen, så finner jeg hverket Bertil eller Märet, så de er vel muligens døde.Når det gjelder datteren Agnis finner jeg henne som gift og har barn. Familien bor på Berge i Offerdal:Hans Erik Andersson, f. 1835 i Gustafs Kopparbergs län, Garvare Agnes Bertilsdotter, f. 1837 i Offerdal Jämtlands län Anders, f. 1861 i Offerdal Jämtlands län Märet, f. 1863 i Offerdal Jämtlands län Margareta, f. 1867 i Offerdal Jämtlands län Olof, f. 1871 i Offerdal Jämtlands län Erik, f. 1875 i Offerdal Jämtlands län Per, f. 1878 i Offerdal Jämtlands länHilsen anne lene hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Hei Anne Lene,Jeg tror du har truffet hammeren på spikeren! :)Vielsen fant sted 13 sept 1872 i Kvæfjord i Troms med min tippoldemor som da var enke og det er oppgitt at hans far het Bertel Holm. Han er i disse papirene oppgitt med navnet Olaf Bertelsen og fødselsår 1835 fra Offersdal i Jamtland, Sverige.Så alt tyder jo på at du her har funnet fram til rett person. Tusen hjertelig takk for hjelpen med dette ! Ha en finfin helg!Hilsen Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Lange

Hei Leif. Interessant å følge med i din etterlysning. Min kone og du har da felles tippoldemor da hun er etterkommer etter siste barnet i første ekteskap.Med hilsen Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Har sett litt mer, men noe særlig nytt ble det ikke ut av det.Olof er f 26/8-1835 døpt 30/8. Foreldre: bonden och Fältjägaren Bertil Holm och hustru Märet Pehrsdotter i Tångeråsen, Offerdal.Gjefinner familien først i husforhørene 1834-1845 og 1846-1857 side 263:Fältjägaren, bonden Bertil Holm f 29/11-1805 og hustru Märet Pehrsdotter f 14/3-1798, de ble gift i 1834. Barna: Olof f 26/8-1835, Agnis 8/10-37, Lars 5/12-41 og Eric 18/11-44Så i løpet av husforh 1846-1857 flytter de fra Tångeråsen og til Åflo. Noe årstall for det er ikke notert. De flytter noen ganger, mend et er bare til nye plasser på Åflo, og på Åflo blir de boende.Sønnen Eric dør 23/8-1846 gravlagt 6/9. Märet Pehrsdotter dør 16/11-1875 gravlagt 28/11. Bertil Holm dør 19/5-1880 gravlagt 23/5. Noe dødsårsak er ikke innført på noen av dem.Dermed var det bare de tre barna som også fremkom i innlegg 3 som vokste opp.Olof reiste jo til Norge, Agnis fant jeg i innlegg 3 i 1880 tellingen. Lars står sotert som flyttet til Luleå 10/10-1873.På plassen Kyrkvallen, Neder Luleå i Norrbotten län finner jeg i husforhørene 1874-1884 og 1885-1894 på plassen Kyrkvallen flg familie:Lars bertelsson 5/12-41 Offerdal, gift i 1873 medhustru Maria Helena Åström 24/3-1846 Neder Luleå. død 24/4-86 av lungsot.Datter: Laurentia Helena 25/12-1873 Neder LuleåI 1890 tellingen bor Lars på Kyrovallen, enkemann, sammen med dattern. I 1900 bor han på samme plass alene.Hilsen Anne LeneDatteren Laurentia Helena f 25/12-1873 Neder Luleå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Uff her skjedde det noe. Datterne Laurentia Helena som kom inn helt nederst her, glem det. Hun står på rett plass noen linjer lenger opp. Så bare se bort fra alller siste linje i innlegg 7.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Høybakk

Hei Odd,Hvis jeg forstår deg riktig så sier du at din kone er etterkommer av Erik Martinius Eriksen som bodde i Roksøy? Hvis dere er interresert i slekta på denne siden så ta gjerne kontakt på e-post hoeybak@online.no Jeg jobber med et internettbasert verktøy som dere kan få tilgang til om dere har lyst. Men send meg da litt mer info om din kone og hvem hun er datter av. :) Jeg er også etterkommer av hennes første mann, nærmere bestemt hennes femte barn; Amalie Kristine gift med Hans Peder Jentoft Helgesen.Hilsen Leif.Hei igjen Anne Lene,Nok en gang tusen takk for kjempeflott info om Ole's familie. Da har jeg spart meg en god del jobb og slipper å bla i Svenske arkiv sånn umiddelbart. Var litt frustrerende og ikke ha mer info om han enn plassen han kom fra og årstallet han var født, så det hjalp litt å få på plass hans nærmerste familie.Setter stor pris på din hjelp og at du har tatt deg tid til dette !! Nå har jeg et mye bedre utgangspunkt om jeg skulle føle behov for å finne mer info på et senere tidspunkt.Hilsen Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.