Gå til innhold
Arkivverket

[#76365] Hvor er dette?


Gjest Tor Trondsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Trondsen

Er det noen som kan identifisere stedet dette bildet et tatt? Kirken i bakgrunnen burde muligens gi en pekepinn.(og om noen kjenner igjen personen også hadde jo det vært flott, men jeg har ikke så mye håp)På forhånd takk!Tor, Sola

bilete8661.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg trodde også først det var Nordlandet kirke i Kristiansund, den kirken hvor jeg ble konfirmert for leeenge siden. Men jeg er usikker. Tårnet er til venstre på bildet i første innlegg, til høyre i bildet til Kari Thingvold. Nesten speilvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Har kun vært ein gang i Kristiansund, og eg grubla lenge på bildet Johan Arthur, for eg såg tydelig naust i bakgrunnen. Og bildet er da tatt på Innlandet (ein plass Bautaen i følge kart), slik eg ser det, mot Nordlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg mener ditt bilde må være tatt et eller annet sted høyt oppe på Kirklandet, hvor høyeste punkt er ca 80 meter over havet. Jeg bodde i min barndom lenger nede, vi så fra det hus vi bodde i havna og Nordlandskirka slik den ser ut her. Nedenfor kirka på ditt bilde ser vi utvilsomt en del brygger, men ikke havna. Jeg kjenner meg ikke igjen i husene, ganske enkelt fordi det gamle Kristiansund for en stor del ble ødelagt ved bombingen i april 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg skal ikkje begi meg ut på plassering, da eg ikkje er lokalkjent. Eg såg damen sin plassering i forhold til kirken, om bildet var tatt på Kirklandet ville vi vel sett kirken bakfra, mot den lange siden og ikkje foran mot kortsiden som vi nå ser mot. Dette var grunnen til at eg trudde det var tatt på Innlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Et Googlekart over området, med Nordlandet kirke avmerket, viser at hun må ha stått på Innlandet. Lenke kirke, Kristiansund&sll=63.111649,7.732058&sspn=0.024727,0.097075&ie=UTF8&hq=Nordlandet kirke,&hnear=Kristiansund&ll=63.108039,7.741971&spn=0.01188,0.048537&t=h&z=15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Her ble lenken feil da jeg la det ut. Merket ble flyttet. Innlandet ligger nærmere kirken på Nordlandet enn Kirkelandet. Høyden passer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Oddvar, (unnskyld at jeg brukte feil fornavn!). Jeg så denne kirken fra det hus vi bodde på Kirklandet hele min barndom og oppvekst til jeg var 18 år, men kirka virker veldig nær i forhold til det perspektiv jeg hadde, og havna lå imellom. Den synes ikke på bildet.Derfor tror jeg bildet kunne være tatt på Innlandet, uten at jeg vet det for sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Som konklusjon for min egen del vil jeg si følgende:På det opprinnelige bildet er Nordlandskirka for NÆR (for stor i bildet) til at dette bildet kunne være tatt på Kirklandet.Og for meg er det vanskelig å diskutere om andre perspektiver enn det jeg hadde i min barndom og ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er enig med Reidar i at jeg tror at bilde nr.8 og 19 må være tatt fra samme stedet som kirken står(på Nordlandet). Det andre bildet er jeg mer usikker på hvor kan være tatt. Bodde på Kirklandet da jeg gikk musikklinja på Atlanden Videregående 1978-81. Er fra Nord-Trøndelag, men det var ikke musikklinje der da. Bodde da i Fridtjof Nansens gate 18 i 1 år, og de to neste årene bak og veldig nært Allanengen skole, hvor jeg øvde piano. Kan ikke huske sikkert om jeg så kirka på Nordlandet fra der jeg bodde 1979-81, men det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.