Gå til innhold
Arkivverket

[#76380] Kystlos Anders Evjen, Fana (1863-1927). Sønn: Harald Evjen (f.ca.1900). Luster.


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Anders Bonsak Halvorsen fikk i årene 1900 og 1905 2 barn med sin kjæreste mens disse var bosatt i Oslo. Anders var fra Vega i Nordland der han var født 27 november 1863. I Oslo brukte han også navnet Anders Pedersen Evjen. Han forsøkte seg med ulike virksomheter, først som fiskehandler, deretter drev han en agenturforretning (forøvrig uten særlig suksess og han nevnes i 1903 som arbeidsløs). Riktig tragisk ble det da kjæresten døde i 1907. Hva som skjedde siden er noe uklart, men det synes som om Anders har tatt seg av den eldste sønnen og reist til Vestlandet. Jeg finner ham iallefall registrert som død i Fana (med bopel Flesland) 22 mars 1927, 64 år gammel. Han oppgis da å være fraskilt og var kystlos av yrke. Som eneste arving oppgis den eldste sønnen Harald Evjen (født 1900 eller 1901),med adresse Luster, Sogn. Hvor det ble av denne Harald Evjen er jeg svært interessert i. Noen som kan bistå meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Nå er jeg virkelig i villrede om hvem som er hvem i rekken av mulige personer ved navn Anders Halvorsen (Evjen).Så jeg får ta det fra begynnelsen:På Rikshospitalet føder 20 juli 1905 syerske Sally Bath Jansen i ugift stand en gutt som får navnet Sverre. Barnefaren oppgis å være ugift fiskehandler Anders Halvorsen. I fødselsprotokollen har noen i ettertid påført Evjen ved navnet hans og også føyd til adressen Prof. Dahls gate 35.Deretter lette jeg etter Anders Halvorsen i folketellingen for 1900 og fant der følgende person: Anders Halvorsen, ugift, fiskehandler, f. Vegø 1863.Og så er det at jeg i kirkeboken for Vega (=Vegø) i Nordland i 1863 finner : Anders Bonsak, f. 17 november 1863. Far: Husmann Halvord Pettersen. Dette måtte jeg jo gå ut ifra var den Anders Halvorsen jeg søkte.Så vet jeg at nevnte Sally Bath Jansen (1875 1907) fødte nok en sønn i ugift stand og ifølge familien er faren til dette barnet også far til ovennevnte Sverre født 1905. Sverre ble forøvrig ved sin mors tragiske bortgang adoptert bort til en familie på Vestlandet (Bergen) og tok deres familienavn Lavik. I en folketelling i Oslo for 1903 finner jeg så Sally med de 3 eldste barna (hun hadde også født 2 døtre før guttene kom til verden. Hun ble heller ikke gift med barnefaren til disse. I tellingslistene står følgende: Bosted: Storgt. 28, 4. etasje: Sally Jansen. f. 1874, enke (men det er feil), syerske. Barn: 1. Dagny 7 år (født på Rikshospitalet 1897 har jeg funnet). 2. Ingrid 5 år (født på Rikshospitalet 1899) 3. Harald 3 år (ikke funnet fødselen på ham, men familien skal hele tiden ha bodd i Oslo by. Aldersbeskrivelsen tilsier at han var født ca. 1900-01). Barn nummer 4, sønnen Sverre, var ennå ikke født.Når jeg så i skifteprotokollen for Bergen (side 861 for årene 1924-27) finner avdøde Anders Bonsak Evjen, kystlos,fraskilt, død 22 mars 1927 og med Harald Evjen oppgitt som eneste arving (denne bodde i Luster, Sogn), er det at jeg har konkludert med at jeg har funnet rett familie. Men etter de siste opplysningene som nå er mottatt skjønner jeg at noe ikke stemmer. Dette skal visst ikke være lett! Forøvrig tusen takk for at noen virkelig vil hjelpe meg med denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Harald Evjens konfirmasjon i Nykirken i Bergen viser at han var født 1.10.1901 og døpt 17.8.1902. Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. C 8 (1913-1936), Konfirmerte 1917, side 36. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=319&idx_id=319&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-37>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk til Lars og Carsten - utrolig at den rette Harald er funnet. Han må utvilsomt være identisk med den Harald Evjen som bor i Solheimsgt. 44, Bergen og da sammen med faren Anders H. Evjen. Men stadig undres jeg om Anders Halvorsen Evjen er identisk med den Anders Bonsak Halvorsen som også oppstår i kildematerialet. Da sistnevnte får et 'uekte' barn i 1899 (nok en Harald) står det om barnefaren at han var enkemann og fra gården Vika i Vegø i Nordland, men nå er i Christiania. Men han var oppr. styrmann av yrke, mens den Anders Halvorsen som er far til min Harald (f. 1901) var fiskehandler og ugift. Og for ytterligere å forvirre viser folketellingen for Christiania i 1900 at ugift fiskehandler Anders Halvorsen var født i Vegø i 1863. Ikke helt til å bli klok av. Men tusen takk skal dere ha som har hjulpet meg så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.