Gå til innhold
Arkivverket

[#76381] Noen med god kjennskap til skoskatten 1711


Gjest Benn Johan Rislaa
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Johan Rislaa

Her er et bilde over skoskatten 1711 for Birkenes i Aust-Agder. Det jeg lurer på er den skråstreken bak antall personer. Er det kun et skilletegn eller er det et 1-tall. Tallene helt til høyre er vel mark og shilling. Noen som kan gi meg en dokumentasjon på dette.

bilete8682.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Skoskattene er individuelt utformet fra skriver til skriver, så her kan jeg bare komme med generelle betraktninger.Det er altså ei kolonne for antall personer og tre kolonner (riksdaler, ort og skilling) for skattebeløpet. Det ble åpenbart betalt 6 skilling pr person, og da 1 riksdaler tilsvarte 4 ort eller 96 skilling, er det opplagt at skråstreken ikke angir antall riksdaler. Bare husstander med 16 personer eller mer ville komme opp i et skattebeløp på 1 riksdaler eller mer.Det er mulig at tegnet er en slags måte å markere at skatten er betalt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.