Gå til innhold
Arkivverket

[#76386] Hva var navnet på han som sang 'Sjømann hvorfor drømme'?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Er der noen som kan fortelle meg hva navnet var på han som sang 'Sjømann hvorfor drømme'? Jeg tyror at han var fra Stavanger, men at han flyttet til Nord Norge.Jeg takker for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Tusen hjertelig takk for hurtig svar! På stemmen høres det ut som det er rette mann, for han hadde en spesiell stemme denne den tidligere hotellmannen.Med venlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Den Sjømann ... jeg tenker på, er den som opprinnelig het 'Seemann warum treumen', på tysk. Hans Petter Hansen sang om 'Kommer snart igjen', som også kan handle om sjømann. Hvilken som det tenkes på i (1) vet jeg ikke. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det kan være rett mann, men jeg synes stemmen er mye lysere enn den jeg har. Det jeg vet om den personen jeg tenker på var i alle fall kelner av yrke. Han jobbet på Atlantik Hotel i Stavanger før han reiste nordover. Jam Høiland er et navn jeg kjenner igjen og jeg tror at det er den rette! I alle fall tusen takk for hjelpen!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Karin Moen, du traff rett person for jeg kjente ansiktdet hans igjen. Det var Jan Høyland! Tusen hjjertelig takk for hjelpen! Med vennlig hilsenBirtger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Personlig så husker jeg versjonen til Freddy Quinn svært godt. Lenke Dette var jo i 'min ungdoms fagraste vår' og jeg var glad i å danse. Av den grunn vekker denne sangen mange minner om ungdomstida, forelskelser osv. Dette var jo ein skikkelig klinemelodi og jeg var nok dessuten ganske romantisk, så når jeg begynte å lytte på melodien dukket det mange gløymde jentefjes opp. ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til nr. 5! Hva mener du med det? Jeg beklager at det ikke ble rett bokstavering for deg. Men jeg tror også du i farten kan gjøre feil! Ellers så er jeg ikke redd for å fornærme hr. Høiland, uten at jeg her skal utdype hvorfor.Men jeg har jobbet på samme sted som han før han debuterte.Med beste hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Jeg tror det var Jan Høiland som hadde den norske versjonen. Både Hans Petter Hansen, Jan Høiland og jeg var i 'stallen' til Arne Bendiksen og jeg kjente begge de nevnte godt.Det morsomste vi/alle artistene gjorde sammen, var alle samleplatenene vi laget med 'Svensktoppar'. som ble så populært den gangen.En liten smakeebit fra min tid: Lenke WAALERMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Birger (18). Nå er det nesten til å tro at du ble fornærmet. Det var ikke noen pekefinger fra min side, men rent praktisk også. Hvis du eller noen andre f.eks. skulle søke etter han som Jan Høyland i telefonkatalogen, vil du i alle fall ikke få treff på rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Rigmor W. Iversen. Arne Bendiksen kjente også jeg. Han ble gift med en dame som jobbet der jeg var, den gang som ærendsgutt på motorsykkel i Torvets kolonial. Hun var butikkdame der.Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg mener å huske at denne Bendiksen familien i Bergen hadde en tilknytning til Gulen. Er det noen som vet noe om det?Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Tusen takk skal du ha, Arnulf Pedersen! Det var godt å oppleve at jeg ikke er helt senil enda i min alder! Min kone er fra Gulen.Med beste hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.