Gå til innhold
Arkivverket

[#76386] Hva var navnet på han som sang 'Sjømann hvorfor drømme'?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Ja vel! Har du sett ut en finnere plass du ville hadd`n på? Kjenner Gulen fra nyhetene for to ting de senere år, og det er Kong Olav-statuen og Sløvåg-'pangen'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Der finnes jo mange fine plasser. Hadde jeg hatt noe jeg skulle ha sagt så ville jeg nok ha valgt Eivindvik, som jo er hovesete for Gulen.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg er nok rimelig godt kjent i Gulen etter å ha bodd der i 10 år. Der er veldig mange fine plasser, men når jeg mente Eivindvik så er jo det den plassen som sansyligvis de fleste besøker.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Det er vel 50 år i disse dager(10. Januar 1961) siden østerrikske Lolita entret de norske hit-listene med denne 'Seemann', men den ble vel lansert i 1960 i Tyskland og Østerrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Seemann, Deine Heimat Ist Das Meer, var vel tittelen på versjonen til østerrikske Edit Einzinger 'Lolita' (1931-2010) som herjet hitlistene i Norge, og dette er vel nevnt flere ganger i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det kan nok stemme det, at det var i 1961. For i 1962 jobbet min kone på samme sted som han og da gikk han å nynnet på den. Jeg vil ikke si hvorfor.men jeg var nære på å smelle til han. Derfor hadde jeg ikke problem med å kjenne igjen stemmen hans og jeg bærer ikke på noe nag til han. Vi kan nok alle gjøre tabber, så nå bare må jeg smile av hele episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Flott versjon Finn (kanskje den beste?), og denne hit`en gjør etter min smak seg uansett best på tysk, Jan Høiland`s versjon har aldri falt i smak, men engelske Petula Clark er jo gangbar! Forstår også Birger, ang. han som gikk og nynnet, for det er ikke bestandig balsam for ørene og være ufrivillig tilhører til folk som nynner eller plystrer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Har sans for slike 'sidetråder'. Lolitas 'Seemann' var faktisk min single nr.3 etter Rocco Granata og Edith Piaf (gjett hvilke, kjøpt året før). Ca. hhv. 2 og 2 1/2 år senere ble de totalt sceneskifte, først med 'From me to you' og et halvt år senere 'Not fade away' - skulle være enkle å gjette artistene her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Helt enig med deg Geir, slike 'sidetråder' har også jeg sansen for! Og Rocco Granata husker vi vel med landeplagen 'Marina Marina Marina'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Piaf-singelen var 'Milord', har stadig sans for Piaf selv om ikke akkurat 'Milord' er blandt favorittene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Enig Geir, Piaf var en artist som en aldri har blitt helt klok på om en liker eller ikke, men hun er kraftig med sin stemme! Vet ikke om en egen debatt om gamle hits kunne vært en tanke? Birger Forsmo har vel fått svar på inngangs-spørsmålet sitt, så det spørs om han godtar evt. sidesprang! Men et tema om gamle hits hadde vært topp, for nå er nærmer vi oss at det er 50-år siden tiden med Sven Ingvars, Hootenanny Singers, Hep Stars osv. Hvem tar utfordringen? Og husk stikkord som jeg etter hvert har erfart er et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.