Gå til innhold
Arkivverket

[#76399] Bud: Martinus Olai Koth på Drågen (1700-tallet)


Gjest Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Jeg søker opplysninger om en Martinus Olai Koth som giftet seg 10.11.1748 i Bud med pigen Mette Kirstina Olsd. Hustad. De fikk blant annet datteren Ane Lussia (1752), tvillingene Ole og Barbro (1754) og Mette Christine (1756).Som faddere til to av barna dukker det opp to i Koth-slekten; 'Ingebor Kothe' og 'Mallena Kote'. Jeg vet ikke hvilket slektskap de hadde til Martinus.Kirkebøkene for Bud går tilbake til 1739, så der er det ikke mer å finne enn det jeg har gjort, tror jeg. Har også prøvd å funnet noen skifter etter ham, men finner ham ikke i registrene for de aktuelle årene. (Har lite erfaring med sistnevnte kildetype.)Har vært innom sider av John Aarønes, hvor jeg ser at Martinus Kaathe/Kothe/Køthe i Drogen er nevnt i tre skifter hos Collin (gårdene Drogen, Berset og Wikene). På samme tid fantes en lensmann Diderich Kothe i området Romsdal/Sunnmøre.Det ville vært spennende om noen kjente til Martinus sitt opphav og slekten Koth!mvh Randi Hagen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Familien Koth kom fra Bergen til Kristiansund, hvorav far og sønn var glassmakere. Sønnen Martinus er oppgitt i militærrullene, som født både i Bergen og i Kristiansund. Det er korrekte er i Bergen. Han ble gift med med Mette Olsdt. Hustad fra Holmagarden på Hustad, Fræna. De faddre som du søker finnes i Kristiansund. Martinus var forøvrig både glassmester - og jekteskipper. Han havarerte med ei jegt, men dette var lite trolig den såkalte 'Hustadjekta'. Opphavet til denne familen er iallefall fra Bergen, men jeg vil tro at opphavet tidligere er utenlands,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Takk for opplysningene, Sivert! Dette er spennende! Jeg lurer på de militærrullene du har brukt, hvilke årstall er de for - og finnes de på nett? Har kikket på mesteparten av kildene for Bergen som ligger i Digitalarkivet, og der er det svært mange med navnet Koth/Koth/Kote på 1700-tallet. Kjenner du navnet på Martinus far?mvh Randi Hagen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Jeg har noen notater som bør ettersjekkes, nemlig Gierche Koth fc1680-begr.Kvernes 1744, Gift 1714 Korskirken Bergen med Lucia Olsdtr Clasin/Glasin. Døpt Ingeborg Malene 1720 Domkrk Bergen.1720skoleholder. Martinus Olay døper sønnen Jerke Jakob kvernes 1750. Navn og sted tyder jo på far-sønn. vh sr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Svein, takk for opplysningene! Jeg ettersjekket notatene dine og de stemmer. Gierke Kothe døde 19. juni 1744 (64 år gammel) i Kristiansund/Kvernes. Fant også under fødde 1750 i Kristiansund Martinus Kothes sønn Jerke Jacob døpt 6. februar.Ennå har jeg ikke funnet Martinus Olai (Gerckessønn) Koth døpt i Bergen, men har sett over alle Bergenskildene i Digitalarkivet.Nå ble jeg imidlertid også veldig nysgjerrig på Gercke Koths opphav. Og det at han var glassmester har jeg ikke funnet, bare at han var skoleholder. Her lukter det tur til Deichmanske snart! :) Men tar gjerne i mot flere opplysninger, dersom noen skulle ha mer om Koth'ene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant at Gerke Koth og Lucia Olsdtr Clasin giftet seg 15 mars 1716 i Korskirken i Bergen.(ikke 1714,som det står i innlegg 4) Kirkeboken: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Det står følgende i Mandtals = Roulle ! Over Beboerne paa Lade = og Strandsidder = Pladserne Udi Romsdahls - Fogderie, forfatted Aar 1773ve: Draagen ! 3. Martinus Nicolaysen, Bergen, 59 (år), Draagen, Søn Ole Martinusen, Draagen, 19 (år), Draagen. Maa søge sit Brød, ved hjelp af Fiskerie, uden nogen anden Nærings = Vey. - Det står ellers følgende i Extra - Rulle for Sjølægdene i Romsdahls Fogderie fra ca. 1777 til ca. 1791 under Draagen Fiskevæhr: No 152 Martinus Nicolassen f. 1714 i Chrs., (overstreket gandske) liden, gift, naar her indtegnet: 1777, Alder. Det er således oppgitt fødested Kristiansund og Bergen. Begge disse kildene er arkivert i Statsarkivet i Trondheim under Utskrivningsvesenet: Sjøvæpningen. Familien Koth er ellers nevnt i Bytingsprotokollene for Kristiansund. De drev mellom anna med ulovlig skjenking, og han hadde ei søster som til stadighet var involvert i div. klammeri og anna. Det er ellers flere kilder som jeg ennå ikke har sjekket, det være seg når familien kom til Kristiansund og anna. Jeg er forøvrig etterkommer etter Petter Olsen Hustad f. ca. 1728, senere Male, Hustad og Nerlandsrem. Han var bror til Mette Olsdatter, som ble gift med Martinus Koth på Drågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Randi Hagen

Takk, Sivert! Siden du også er etterkommer skal jeg ha deg i minne hvis jeg kommer over noe mer framover. mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.