Gå til innhold
Arkivverket

[#76405] Noen som ønsker oppslag om officerer/underofficerer?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Hei Carsten,Kanskje du finner noe på sersjant Joseph Brandius ? Viser også til en annen tråd her på Webdebatt : 76344.Siste spor av ham er i 1785 der han 'er rømt' fra sitt barns dåp i Garnisonskirken, Oslo. Han giftet seg samme sted i 1772 og fikk også flere barn i den mellomliggende periode, alle døpt i Garnisonskirken. En av hans sønner gjenfinnes i Kristiansand i 1808, men ingen sees i ft1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei LeifJoda jeg har fulgt med på debatten og også søkt etter denne bortkomne sersjanten uten resultat dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Ang (15): Tusen takk for informasjonen, Carsten. Det var fint å få dette 'på plass'. Mvh Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Leutenant Lars Marius Bing Broch i Christiania 1854Angående bakgrunn for spørsmålet se tema nr 24921: LenkeLeutenant Broch meldte seg inn i båtforeningen i 1854, og en annen Leutenant Broch meldte seg inn året etter, i 1855. En av dem må ha vært Lars Marius Bing Broch (1826-82), kaptein i FT 65. Senere avanserte han til oberst og sjef for 1ste Akershusiske Infanteribrigade og kommandant på Fredriksten. I perioden 1866-78 var han oberstløytnant og kontorsjef (direktør) ved Den geografiske Opmaaling.Har uttyllende opplysinger om ham?Leutenant Hendrik Broch i Christiania 1855?I FT 65 finner jeg: Leutnandt Hendrik Broch f. på Nordrehaug Ringerike, fødselsdato er 23?. Ugift og logerende i Christian August's Gade. Problemet med ham er at jeg ikke finner ham hverken i FS eller i de senere folketellinger.Gitt at Hendrik Broch 23 år, og foreldrene er: Norderhovs Hoved Sogn, Hønen Vestre, Res. Kapellan, Peter Broch er 52 år og gift med Karine Hiort som er 45 år, så er Hendrik Broch, 1855, 13 år.Leutenant Broch i Christiania 1855?Hvem kan det da være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Carsten, kan du slå opp på sersjant Lars Simensen Brenningen (Aker) som døde i 1787? På forhånd takk! db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

DagHan er ikke omtalt i biografialbumet 1764-1930 ved Feltart.reg.nr.2, så da kan jeg ikke hjelpe deg dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BennDet er veldig merkelig at jeg ikke finner noe om John, hverken i underoff.kalendre, militærkalendre eller statskalendre. Har sett på både Tellefsen og Tverstøl. Han burde vært nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BennDet var akkurat det han var ja. Fra Norges militære embedsmenn 1929:John Tellefsen Limann, f.i Aamli pr. Arendal 21.mai 1894, sønn av fløtningsentreprenør Tellef Olsen og Anne Johnsen. Eks. 3.div.'s u.off.sk. 1915. Tj.gjort som korporal og ulønnet sersj. ved 3. Hjulrytterkomp. Eks. Krigsskolens øverste avd. 1920, surn. premierløitnant i 3.div.inf. (tj.gjørende i 6.div.) 1921. Tj.gjort ved Alta batj. 1921, i distr.tj. ved Vesterlen I.R. nr.8 1921-29, i vpl. stilling 1930.Eks.art. 1918, bestyrer av privat middelskole 1920-23, vikar i lektorstilling ved Tvedestrands komm. middelskole 1923-25, tannlægestudium ved Zahnärztlichen Institut der Universität Berlin 1925-29. Tysk statseks. som tannlæge i Berlin 1929. Norsk tannlægeeks. 1929.Gift i Landvik 12-8-1922 med Tora Rebekka Thompson, f. i Kansas, U.S.A., 24-11-1902, datter av gårdbruker Bendiks Thompson og Anna Dalholt. 2 sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Takk for forsøket! Kan jeg prøvve igjen med korporal Haagen Andersen (Skjerven) Aker eller deromkring. Han levde rundt samme tid, men er noe yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

CarstenTakk for forsøket. Henrik Andreas Broch var født i 1842, og var 13 år i 1855. Hvem kan det da være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei!Thomas Hans Knoff, født 1848, var oberst og skal ha hatt arbeid i det Norske Geografiske Byrå. Er det mulig at det kan stå noe om ham i en eller flere av de nevnte bøkene?Er også interessert i husmann og infanterisersjant Sivert Olsen, født 1781/82 i Hegra, Stjørdal, Nord-Trøndelag. mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.