Gå til innhold
Arkivverket

[#76405] Noen som ønsker oppslag om officerer/underofficerer?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest jon Kjell Andersen

Hei. Kan du finne Andreas Ingemann (Jahr?) Andersen? Han var musiker i stabsorkesteret i begynnelsen av forrige århundre. Med hilsen Jon Kjell Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jon KjellUnderoff.kalender 1920. Infanteriet 2.divisjon. Divisjonsmusikken. Andersen, Andreas I., f.11-2-1887, sersjant 15-9-1918, adr. Sørlig.49, Kr.a.Samme opplysninger finnes i underoff.kalenderen for 1924, men da bor han i Larviksg.2 i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jon Kjell Andersen

Tusen takk for hjelpen. Skriver han bare Andersen som etternavn, eller er Jahr/Jaer med? Med hilsen Jon Kjell Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Hatvik

Hallo Carsten,Denne gongen lurar eg på om du kan finna noko om fanejunker (løytnant) Ivar Medaas frå Granvin i Hardanger, død i Os ved Bergen? Ivar Ivar var fødd i Granvin i 1878 og døydde 20. februar 1947 på Haugsneset i Os. Som namnet gjerne indikerar var Ivar farfar til den kjente visesongaren og trubaduren Ivar Medås, f.1938.Fanejunkaren Ivar Medaas var ei tid med i lokalpolitikken i Os og sat ein periode i formannskapet i Os, men tapte loddtrekninga om å bli varaordførar i 1934.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

TerjeUnderofficerskalender 1924, Infanteriet 4.divisjon, Nordre Bergenhus regiment (I.R.10):Ivar Endresen Medaas (Kvartermester), født 12-1-1878, underoff.eks. 1898, Sersjant 1-8-1899, Furer 2-4-1916, Kom.sersjant 1-4-1922, Fanejunker 1-3-1924. Adresse: Odda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Jeg lurer på om det står noe om løytnant ved artilleriet Carl Frid. Roshow som ved folketellingen i 1801 var bosatt i Skomager Veiten i Trondheim og var 48 år gammel?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

KjellHan er omtalt i Ovenstadhttp://www.genealogi.no/kilder/mil/index.htmHans sønn er omtalt i Underoff. ved artilleriet i Trøndelag:Kield Colbjørnsen Roshauw, født 24-6-1786 i Trondheim. Sønn av bombarder senere tøyhusløytnant med kapteins grad i Trondheim, Carl Frederich Roshauw og hustru.Han var forvalter og ble som sådan gift i Eidsvold 9-4-1810 med Thorine Dorthea Wardrum, datter av lensmann Lars Wardrum.Regnskapsfører ved Hovedarsenalet 27-12-1820. Innehadde denne stillingen til sin død.Hans far, C.F.Roshauw, var sønn av vraker og måler i Kristiansund N., Carl Roshauw, som var innvandret fra Rostock i 1730-årene.Blandt hans sønnesønner er fhv. veisjef J.C.Roshauw og hovedkasserer cand.jur. P.Roshauw.Døde 25-5-1847 og ble begravet på Kint kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Eva Helene Erntsen

Trompeter i artelleriet, Anders Johansen. Er det mulig at han kan være i 'Underofficerer 1764-1930'?Han blir far til et pikebarn på Rikshospitalet i 1837, moren til barnet er født 1810/11 så han er vel antagelig på samme alder. Innførselen i KB nr 31 LenkeDa Karen Christine gifter seg i 1859 er han ført med bare navnet sitt. Har ikke funnet hennes konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Sjurseth

Vet du noe om underofficer Karl Sjurseth f. 04/12/1877 nevnt underofficer i 1899/1900 og senere sergeant i 1906 el.1912 mvh Turid Sjurseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Underofficerskalender 1911:Infanteriet - 4.Brigade, 4.hjulrytterkomp., Sjurseth, Karl Fredriksen, f.4-12-77, underoff.eksamen 1899, sersjant 1-5-1901, furer 1-1-1911, adresse Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Sjurseth

Takk igjen, det er nå blitt meg fortalt at militærleiren lå mellom Os og Bergen, så spm var kanskje overflødig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ann Helle

Eg har vore på Biblioteket og spurt etter bok : Underofficerer ved artilleriet i Trøndelag 1667 - 1931, men dei kunne ikkje finna den boka. Er det ei bok som kan lånast? Kunne du evt skrive namn på forfattar?Ellers så har eg lånt Olai Ovenstad sine bøker.Sp. 1) Holger Hansen Kofoed f. 1663, Har du noko om han utenom Ovenstad?Sp. 2) Gunder Holgerson Kofoed (Holger sin steson), I 1701 Gunder Andersen, i 1720; Guner Richard Lenke. Har du noko om han utenom Ovenstad?Sp. 3) Karen Elsebe Krey g.m. Gunder. Her leitar me etter far hennar: Det einaste me har om han er at han heitte Jonas. Alt tyder på at Karen Elseb har teke mora sitt etternamn. Det er eit lite håp om at Jonas kan ha vore eit eller anna i det militære.Takkar for eit fint tilbud: Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

AnnDine spørsmål kan jeg dessverre ikke svare på. Ingen av disse er omtalt i boka.Først nå oppdager jeg at det står underofficerer ved artilleriet i Trøndelag 1667-1931 på bokens rygg, mens det på første side står biografialbum 1767-1931 (1667-1931 er altså feil).Den er utgitt av Feltartilleriregiment nr.3's Befalslag, Trondheim 1960.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Karin Moen

Hei, kan du gjøre et oppslag for meg vedr. fanejunker Magnus Jacobsen Foss ved Hvalsmoen 1910, jeg savner info. om når han døde, finne kun hans kone Sofie død og gravlagt på Ringerike, Lenke Han hadde også en sønn Rolf Foss født 20.10.1892 i Oslo som er underoffiserelev i Oslo i 1910. Hadde også en bror Bjarne som du ser vet ikke om han var offiser. Som sagt jeg lurer på om når han døde og evt. om sønnene var gift. Finner dem ikke i DIS gravminner. Dette ble mye, men håper du får tid,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

KarinIngeniørvåpenets underofficerer 1887-1925:Magnus Foss, født på Fossen i Hakadal 8.juli 1869. Eks. fra Ing.våbnets skole 1891. Ansatt som sersjant 2-10-1892, furer 1-1-1896, kom.sersjant 17-5-1901, fanej. 2-10-1906. Telegrafkursus 1889, radiokursus 1913.Tjenestegjorde ved underofficersskolen 1894-96, ved regimentets magasiner på Hvalsmoen 1896-1911, kvartermester ved telegrafbataljonen 1911-17. Fra 1917 verksmester ved regimentets verksteder på Hvalsmoen. H.M.Kongens fortjenstmedalje. Bosted: Hvalsmoen.Rolf Foss, født i Oslo 2-10-1892. Eks. fra ing.våbnets skole 1915. Ansatt som sersjant 1-10-1915. Telegrafkretsen. Innbeordret til distriktsingeniøren for Hvalsmoen 1915-22. Fra 1-7-1922 engagert ved Hvalsmoens ingeniørverksted samt Hvalsmoens vaskeri. Bosted: Hvalsmoen.Militær kalender 1940, ingeniørvåpnet, pionerkretsen: Rolf Foss, verksmester ved Hvalsmoen verksted (i vpl. stilling), født 2-10-92, eks. 1915, sersjant 1-10-1915, løytnant 1-1-1930, adresse: Hvalsmoen, Hval st.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.