Gå til innhold
Arkivverket

[#76413] Peder Jonsen Botnen og Kersti Arntsdtr. Holdesaunet, Snåsa, Nord-Trøndelag


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

I Snåsaboka, bind IV står følgende: Husmann i Skromomoen var Ole Larsen frå han gifta seg i 1798 til ca 1806, da han overtok Skromoen. Ola Andersen og kona Guru gav da opp garden og vart kår/husfolk i Skromomoen. Han betalte i 1816 bra stor sølvskatt, 10 spd. I den første tida hadde dei sørli- byggen Peder Jonsen Botnen på plassen, kanskje til å drive for seg. F ca 1747, d 1832. G ca 1778 m Kersti Arntsd Holdesaunet. Barn: Ingeborg, Sigrid, Arnt, Kersti, Jon og Peder.Ingeborg, f ??Sigrid, f 12-06-1780Arnt, f 26-02-1783Kersti, f 07-08-1785Jon, f 22-01-1788Peder. f 26-04-1790Disse bara er døpt i Sørli, Ingeborg har jeg ikke klart å finne dåpen til, men hun skal være født en gang mellom 1772 og 1778, ifølge senere opplysninger ved vielse og barnefødsler.Peder Jonsen dør 27-01-1832, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2501&idx_id=2501&uid=ny&idx_side=-118>Lenke og kona Kersti 25-03-1828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dette har du kanskje funnet i Snåsaboka, jeg tar det med likevel.Om datteren Sigrid Pedersdatter, under Mollan-Ålmo, side 196:Mollanåsen søre vart tatt som plass i 1810 av Erik Petersen og Sigrid Pedersd. Han var født i 1781, d. 1832, far Peter Eriksen Granamoen. Ho var født i 1780 i Sørli, far Peder Jonsen Botnen, sjå Skromomoen. Barn: Marit, Kersti, Peternille, Jon og Peder.Dei flytta i 1829 til Namskogan med dei tre yngste barna og vart nyrydningsfolka på Håpnes. Det er en stø tradisjon at dei flytta til namskogan for at sønene skulle sleppe militærtjeneste. Erik var soldat i krigsåra etter 1800 og hadde fått ei redsle for krig. Sigrid var sikkert ei drivande kvinne. Sjå elles Grongboka og Trønder-Avisa, julenummeret 1958. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk for info Randi. Så langt har jeg ikke rukket enda at jeg har sett på hvor barneflokken ble av. Jeg har hatt boka for hånden bare en knapp uke og det er mange linjer jeg må trekke opp bakover i første rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.