Gå til innhold
Arkivverket

[#76417] Anna Marie Nilsen f. Pedersen født 1871 trolig 26.5 - enke i 1905


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Anna Marie Pedersen gift Nilsen født 1871 trolig 26.5 - får som enke datteren Aslaug født 11.3 og døpt 22.3 1905 på Rikshospitalet. Blant faddere er en Helga Pedersen - trolig søsteren. Ved fødselen bor hun 'midlertidig' i Revierstredet 5 i 3. etasje. Der bor en Helge Nilsen, som kanskje kan være svogeren hennes. Helge Nilsen bor på samme sted ved 1900 tellingen for Kristiania (alder 11.01.72). Denne Helge er trolig den samme som i 1875 tellingen for Kristiania bor i Nordbygade 46 sammen med foreldre og følgende brødre Olaf f. 1860, Oscar f. 1863 og Axel f. 1871 - kanskje er det en av disse Anne Maria ble gift med ?? Ved dåpen av Aslaug på Rikshospitalet står en merknad v. Østre Aker 4.11.98 med et spørsmål bak, men det er ingen med dette navn som er gift der i 1898 på denne dato.Se forøvrig tema 76203 om samme sak Lenke brede&nr=1&antinnlegg=7&startnr=&antall=&spraak=#ankerEr det noen der ute som kan klare å spore opp denne Anna Marie Nilsen født Pedersen - hvor er hun født og hvor var hun i 1900 tellingen?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg har sett endel på dette Odd og ved bruk av FS og søk på Anne Marie på alle tenkelige måter, så er det så vidt jeg kan se bare en som er født 26-5-1871, men faren heter Hans Nilsen.LenkeHun emigrerte fra Bergen i 1893. Kanskje hun kom tilbake etter 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei Carsten - takk for hjelp. Faren til Anna Marie hette nok enten Peder til fornavn eller Pedersen til etternavn. Jeg har prøvd ulike varianter for å lokalisere henne i 1900 tellingen, men uten hell. Et problem er også å vite når hun ble enke - var det før eller etter 1900.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Syns det er for ille at du må gjøre alt dette dobbeltarbeidet Grethe,ta en kikk på temanr. 76203 ,der ligger alle disse opplysningene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei - jeg letter denne saken fram igjen. Jeg har lett og lett i folketellingen for 1900 på ulike måter for å lokalisere Anna Marie - enten som gift eller enke med etternavn Nilsen eller som ugift med etternavn som begynner på Pe (Pedersen) uten å klare å oppspore henne.Finnes det noen der ute som er bedre til å lete enn meg - hvor er Anna Marie i 1900?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Odd Brede

Finner en Anna Marie Pedersen født i 1871 i Sarpsborg som stuepike i Oslo i 1900 tellingen Lenke Men jeg har ikke vært i stand til å finne henne døpt i Sarpsborg i de skannede kirkebøker?Er det jeg som ikke ser?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Det finnes en Anna Marie Nilsen i Nonnegata gift med to barn i 1900-tellingen: LenkeKanskje det går an å følge denne familien i adressebøker for å se om ektemannen fremdeles lever i 1905?En annen mulighet er at hun bare bruker det ene fornavnet i tellingen. (Slik jeg har sett med med min oldemor: Grete i èn telling og Marie i en annen.) Ved søk på bare Marie, finner jeg en f. -70 gift med Oscar Nilsen i Toftesgt. 52 (uten barn). En mulighet, kanskje?Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiJeg har også etterlyst Anne Marie, men var ikke klar over at du allerede hadde etterlyst henne. Jeg har forsøkt å finne ut om en av brødrene til Helge Nilsen som bor i Revierstredet 5 i 1900, kan ha hatt noen forbindelse med Anne Marie, og begynte i 1875:[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=f70301&gardpostnr=2449&personpostnr=70790&merk=70790#ovre>Lenke Så gikk jeg til 1865: LenkeSå har jeg også funnet en annen mulighet i Løkkeveien 9 i 1900 bor en Georg Nilsen f 1871 og Marie f 1871:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiHar sett på dåpen til Hjørdis i FT 1900 Moren Anna Marie er f. Dahl(kan jo ha brukt det navnet også ?) Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Hospital / Gamlebyen, Ministerialbok nr. 10 (1895-1935), Fødte og døpte 1899, side 13. Permanent sidelenke: LenkeDa Aslaug ble døpt står det en anm. i venstre marg XFV og en dato/år.Tror XFV kan bety Kristiania fattigvesen. Kan moren ha fått noe understøttelse fra Kristiania Fattigvesen ? Isåfall burde det finnes noe i Fattigvesenets protokoller i Oslo byarkivHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei og takk til Anne-Lise, Inger Sofie og Solveig for hjelp i denne saken. I Oslo Byarkiv finnes bl.a. denne protokollen: Kristiania fattigvesen, Hjemstavnsundersøkelser, Fødselsstiftelsen 1903-1905 LenkeKanskje det kan finnes noe om Anna Marie her?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Finner Anna Marie Dahl i 1875-tellinga Lenke som jeg tror er identisk med henne fra 1900-tellinga i (11) Hun skrives som f.i 1873 både her og 1900,samt da barna ble født.Og ser heller ingen grunn til at hun skulle få etternavnet Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.