Gå til innhold
Arkivverket

[#76423] Etterlysning: Marie Charlothe Nilsen


Gjest Håvard Skjelstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Skjelstad

Har følgende info fra muntlige kilder: - Født 12.mai men uvisst hvilket år. - Innvandret fra Sverige som 13-åring. Flytta da til sin fetter på Ullensaker (eller Gjerdrum) - Fikk uekte datter Elise Marie Hansen i Sarpsborg 1905 med skogsarbeider Karl Hansen. - Giftet seg med Hans Herman Hagmansen (født i Våler i Østfold 21.02.1893) 23.10.1910. De fikk 4 barn på Belgen, Våler i Østfold. Disse har jeg kontroll på.Noen som kan hjelpe meg med info om min oldemor? Finner hverken vigsel eller dåp av første datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Skjelstad

Nei, helt sikker er jeg ikke! Finner ikke vigselen i aktuelle kirkebøker. Som nevnt kommer informasjonen fra muntlige kilder. Deres første felles barn er født i desember samme år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

De fikk iallefall to av barna i Ås prgj men finner ikke vielsen der heller.Siden den ene var født i ekteskap allerede i 1910 (4/12) regner jeg det som mest sannsynlig at de ikke har giftet seg i kirken.Marie Charlotte (Eriksdatter står det ved begge dåp i Ås)er iallefall f.1879,legger inn dåpen til den første,Harald Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Beste HåvardSer av opplysningene i kirkeboka for Tøyen som Grethe fant at Maria Charlotte skal være født i Reved anneks til Gunnarsskog. Gunnarsskog er i Värmland.Jeg finner født i Gunnarsskog (i årlig melding 1879 fra Svensk statistisk sentralbyrå) at Maria Charlotte er født i Gunnarsskog 12. mai 1879. Foreldre er arbeider Erik Gustaf Nilsson og Maria Nilsdotter på Tobol.I husforhøret (Gunnarsskog AI:23 husf. 1876-1880, s. 604) ser man at Erik Gustaf Nilsson er født i Bogen 27. (måneden noe uklar, tallet kan være 5, 8 eller 9) 1852. Maria Nilsdotter er født i Gunnarsskog 20. april 1844. De giftet seg 10. april 1877. Ekteparet kom flyttende fra Arvika 26. april 1879. De flyttet 19. oktober 1880 videre innen Gunnarsskog - til stedet Treskog.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Jeg har gått litt videre på det Tor Weding fant i innlegg 7.Har fulgt familien i husforhørene 1891-1895, 1896-1900 og forsamlingsbok 1901-1912 hele tiden på plassen Rexed i Gunnarskog. Har jeg ikke skrevet noe f.sted, så er de født i Gunnarskog.:Erik Gustaf Nilsson f 27/5-1852 i bogen og hustru Maria Nilsdotter f 20/4-44. De hadde barna: maria Charlotta f 12/5-79 og Emma f 14/9-82. Maria Nilsdotter dør den 16/3-89 og dødboken sier at årsaken var: Fall.Så den 24/4-1892 gifter Erik Gustaf seg igjen, med Maria Johannesdotter f 18/9-1856. Hun dør den 2/3-1905 så igjen blir Erik Gustaf enkemann. Hun (Maria) hadde en oägta dotter Elin Maria f 29/10-85. Sammen får de barna: Olga Gustafva 19/8-92, Karl Johan 28/2-95 f. i arvika og Einar f 2/11-97 i Ny.De bor altså i disse årene på Rexed. I forsamlingsboken 1901-1912 på side 630 ser vi at familien splittes opp, i det de flytter. Erik Gustaf, datteren Maria Charlotta og sønnen Einar føres i boken over obefintliga. På Maria Charlotta står det at hon vistas i Norge (og noe mer som jeg ikke får taket på). Olga Gustafva flytter den 10/11-11 til Stockholm, Emma flytter den 28/2-1902 til Norra Amerika. Den oägta Elin Maria og Einar som var sønnen fra ekteskap 2 føres begge som flyttet til side 545 i husforhøret, så de blir boende i Gunnarskog, i allefall litt (vet ikke for jeg har ikke fulgt dem).Jeg tolker innføringen på Maria Charlotta at hun har en oägta son Hans f 15/6-1909. Det virker som han flytter til Kristinehamn.Går jeg så til siden for obefintliga (side 552) så gjenfinner jeg bare Erik Gustaf der, og om han står det: rest til Amerika.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Når det gjelder Erik Gustaf Nilsson, så har han i 1865 flyttet med sine foreldre og søsken til Kongsvinger. Tar det med her så har du de navnene også. Erik Gustaf må jo så ha kommet tilbake til Sverige igjen. I allfall viser Emibas, flg familie emigrert:Nils Samuelsson f 4/10-1828 i Gunnarskog, hustru Maria Lisa Forsberg f 14/3-1826 Eda. Deres barn: Erik Gustaf 27/5-52, Johannes 8/5-54, Olof 1/10-57, Magnus 20/12-62 og Nils 19/9-65. Alle disse barna er født i Bogen i Värmland.Familien emigrerte fra plassen Bedafors i Bogen og til Kongsvinger, Hedmark fylke den 13/11-1865.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Skjelstad

Hjertelig takk alle tre!Utrolig flott at dere gidder å hjelpe til. Dette var virkelig over all forventning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.