Gå til innhold
Arkivverket

[#76425] Torjus Halvorsen Gjerstad


Gjest gunn nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest gunn nilsen

kan noen være så snille å hjepe meg. Leter etter Torjus Halvorsen,finner han ektevigd 25 april 1807 til Maren Valentinsdatter Sanidal kirke Telemark.Finner Maren død 1839 samme sted da er hun enke.Har funnet en Torjus Halvorsen død 1820 Sanidal men der står det at han er fra Halden,kan noen hjelpe meg. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til (1): Det står nok ikke Halden, men Holden da han døde. (Halden het Fredrikshald i 1820 og fikk ikke igjen Halden-navnet før i 1928.)' Holden heter nå Holla og er en del av Nome kommune. Holla er nabo til Gjerstad.Jeg har ikke funnet noen Torjus Halvorsen døpt i Holla eller Gjerstad rundt 1765, men i Drangedal blir 'Halvor Melaases Søn Torjus' døpt 1766 (helt nederst på høyre side):Kildeinformasjon: Telemark fylke, Drangedal, Ministerialbok nr. 1 (1697-1767), Fødte og døpte 1766, side 70-71. Permanent sidelenke: LenkeJeg tror ikke det er noen gård som heter Melås i Drangedal, men det er det i Gjerstad.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Dette begynner å bli interessant, etter Lailas innlegg kan det se ut som om Torjus er bror til en av mine aner.Det er riktig som Laila skriver, at det ikke finnes noen gård i Drangedal som heter Melås. Men Melås er navnet på en plass øverst i Tørdal, jeg tror (uten å ha oppslagsverk for hånden) at den lå under Homleid.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg har ikke oversikt over skjebnen til Torjus, f. 1766. Det naturlige neste skrittet nå ville være å ben noen med tilgang til slektsregisteret for Drangedal å sjekke dette.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

HeiTorjus Halvorsen f.1766 som dere skriver om i (7-8-9) er gift med ei annen dame den 21.5.1793 I flg. Drangedals slektsreg. nr.1718.heter hun Birgit Huschuldsdtr. Lohne fra Bergsto i Kviteseid f.1767 d.03.04.1855. Hun ble gift 2.gang 07.07.1815 med Tellef Nilsen se Dr.reg.2364.Torjus og Birgit fikk barna: Johanne 1793 - Ingeborg 1795 - Aashild 1798 - Halvor 1800 - Halvor 1801 - Aashild 1803 - Johanne 1807 - Kari 1809 og Ole 1811Med andre ord må dette være en annen Torjus Halvorsen.Hilsen Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei Gunn.Er dette din Maren?Døbt 15-7-1781 i Sannidal. Et Pigebarn Kaldet Maria, Født 10. Ejusd. Par.: Valentin Gundersen Bielvig og Owidia Augustinusdatter Test.: Even Olsen, Peder Pedersen, Gunild Olsdatter og Maria Andersdatter De bodde på Nøttebakken i Tallakshavna. Jeg har opplevd flere ganger at Maria / Marie og Maren blir brukt om samme person.Muligens har jeg vært borti denne Torjus før, holder på å grave fram noen gamle notater for å se om jeg finner han.Mvh Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunn nilsen

Hei alle gode hjelpere Tusen hjetlig takk for hjelpa,ut fra vielsen i Sanidal 1807 ser det ut som det er hans 2 ekteskap så det ser ut for meg at det kan være Lailas kandidat.Og Kerstin kan jo være Maren du har funnet. Og igjen en stor takk til dere alle Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Lailas kandidat fikk jo barn med Birgit helt fram til 1811. Hvordan kan han da ha giftet seg i 1807?Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

En kommentar til. Hvordan ser du at det er hans 2 ekteskap? Jeg leser at han er Ungkar og født i Gjerstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunn nilsen

Hei Kerstin Det er meg som er helt på vidda her,ser nå at det står unkar,kan du se hvem som kan være mulig kandidat.Bra du passer på meg. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunn nilsen

Hei alle flinke hjelpere Har funnet en Torjus Halvorsen f 25 jan 1756 Holt,Gjerstad.Er det mulig at det er han jeg leter etter,kjenner noen den slekta.Hans far het Halvor Gundesen Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.